• 0

Uittreden vennoot uit onze VOF

Goedeavond,

 

Ik heb een vraag omtrend het mogelijk uittreden van mijn medevennoot.

Hij heeft mij aangegeven dat hij erover denkt te willen stoppen met met onze onderneming maar niet

wil uittreden maar onze VOF te splitsen. Naar mijn idee heeft hij hier geen recht op.

We hebben bepaalde zaken vastgelegd in een vennootschapsovereenkomst met concurrentiebedeing enz.

 

Het is nog in een pril stadium maar zijn er bepaalde dingen waar ik rekening mee dien te houden.

Ik zie graag jullie antwoorden of tips tegemoet.

 

Groeten,

 

Rens van Dijk

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Rens

 

Op zich kan een vennoot altijd besluiten om uit te treden. Hoe dat gebeurt, ligt hopelijk vast in jullie VOF akte. Dat hij de VOF wil splitsen, moet je zien als een onderhandelingsvoorwaarde voor zijn uittreding. Het lijkt me niet dat deze wens in het contract verboden is.

 

Als hij zou kiezen voor een exit zonder splitsing, dan heeft hij in beginsel recht op zijn aandeel in de kapitaalrekening (zijn eigen vermogen in de VOF). Als dat positief is, dan betaal jij hem, is het negatief dan betaalt hij jou. Daarnaast kan mogelijk goodwill aan de orde zijn als jij alles alleen voortzet (ook een betaling van jou aan hem).

 

Je kunt in plaats daarvan ook besluiten de VOF te splitsen. Zo krijgt hij klanten mee in plaats van geld (kapitaalrekening en goodwill). Voor jou is het zaak om uit te zoeken of zijn idee achter de splitsing gelijk is aan waar hij in geld recht op zou hebben. Uiteraard moet je daarbij ook rekening houden met schade aan de onderneming wegens exit van klanten en een eventuele naamswijziging. Denk dan met name aan de klanten die meer met hem op hebben dan met jou en vice versa.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Goedeavond,

 

Ik zie veel berichten omtrend uittreden vennoot en de conflicten die er kunnen komen.

Mijn compagnon heeft me gister meegedeeld dat hij de samenwerking met mij zat is en dat hij

de VOF wil laten splitsen. Dit is voor mij geen optie aangezien we een redelijk uniek concept hebben

waardoor we elkaars grootste concurrenten zouden gaan worden, wat in de toekomst zoveel gezeur zal gaan

opleveren. Plus het feit dat ik het gewoon niet wil. Hij is er van overtuigd dat hij kan eisen om onze VOF te laten splitsen

ook al wil ik dat niet. Ik heb echter weinig zin in juridisch getrouwtrek.

Eigenlijk is de vraag gewoon kan onze VOF op zijn verzoek worden gesplitst wanneer ik dat niet wil.

 

Daar kan ik geen antwoord op vinden.

 

Bedankt.

 

Groeten,

 

Rens

 

 

Link naar reactie
  • 0

Goedeavond,

 

Ik zie veel berichten omtrend uittreden vennoot en de conflicten die er kunnen komen.

Mijn compagnon heeft me gister meegedeeld dat hij de samenwerking met mij zat is en dat hij

de VOF wil laten splitsen. Dit is voor mij geen optie aangezien we een redelijk uniek concept hebben

waardoor we elkaars grootste concurrenten zouden gaan worden, wat in de toekomst zoveel gezeur zal gaan

opleveren. Plus het feit dat ik het gewoon niet wil. Hij is er van overtuigd dat hij kan eisen om onze VOF te laten splitsen

ook al wil ik dat niet. Ik heb echter weinig zin in juridisch getrouwtrek.

Eigenlijk is de vraag gewoon kan onze VOF op zijn verzoek worden gesplitst wanneer ik dat niet wil.

 

Daar kan ik geen antwoord op vinden.

 

Bedankt.

 

Groeten,

 

Rens

 

 

 

Dit heeft Joost in de post die boven jouw laatste post staat precies uitgelegd.

Om het nog duidelijker te maken:

Als een vennoot stopt, dan is er daarna helemaal geen VOF meer.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 173 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.