• 0

25% in een bv ... betekent dat geen fiscale voordelen meer?

Goedendag,

 

Met zijn vieren willen wij een bv gaan oprichten. De winstverwachtingen in begin zijn relatief klein. Het gaat meer om de aansprakelijkheid en helderheid in het belang van de onderneming.

 

Nu ben ik ingeschreven als eenmanszaak. Dat betekent fiscale voordelen in de vorm van zelfstandigenaftrek en mkb winstvrijstelling.

 

Mijn jaarlijkse omzet is 30 tot 50 duizend euro. Dus de fiscale voordelen zijn nog interessant voor mij.

 

Is het verstandig om deel te nemen in de bv ?

En blijf ik dan mijn fiscale voordelen als eenmanszaak behouden of vervallen die als ik een 25% belang in een bv heb?

 

Misschien heeft iemand een goed alternatief?

 

Al vast bedankt!!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Met een BV krijg je weer andere voordelen, bijvoorbeeld dat een aantal belastingen omlaag gaan. Je kan er in grote lijnen vanuit gaan dat je bij hogere omzetten, winsten en risico's beter vanuit een BV kan opereren, De risico's zijn (als er geen wanbeleid wordt gevoerd) veel kleiner en met de winst kan je kiezen voor meerdere opties, als je niet uitkeerd en eea in de BV laat zitten, eventueel als rekening courant kan je het belasting betalen uitstellen.

Als je wel direct uit wil keren moet je als je prive een meerderheidsbelang (meer dan 5%) hebt wel een behoorlijke hap belasting betalen.

Ik ben geen jurist of accountant en ik zou je adviseren om, zeker als de belangen groter zijn, een accountant te raadplegen.

 

Succes met je activiteiten,

KeesJan

Ervaring met middelgrote bedrijven in moeilijke tijden en crisismanagement. Toch gek op vieze handen en ik denk graag met u mee.

Link naar reactie
  • 0

Bij het 25% geld wel dat ik aan het fiscale inkomen moet voldoen?

 

Of vervalt dit?

 

Je moet het bezit van de aandelen in de BV los zien van je werk in de eenmanszaak.

 

Als je in je eenmanszaak voldoet aan de 1.225 uur, dan blijven de fiscale voordelen (zelfstandigenaftrek, MKB winstvrijstelling), maar uiteraard alleen toegepast op de winst uit je eenmanszaak.

 

Als je met het fiscale inkomen doelt op het verplicht DGA salaris, dan heb je gelijk. Lees maar hier.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Het gaat meer om de aansprakelijkheid en helderheid in het belang van de onderneming.

 

Misschien heeft iemand een goed alternatief?

Welke aansprakelijkheid wil je beperken? Is dat op een andere manier (verzekering) af te dekken?

 

Liggen de gezamenlijke activiteiten in dezelfde lijn als je eigen activiteiten? Wellicht is een cooperatie dan nog iets om naar te kijken? Door toepassing van de zogenaamde 'verlengstukwinst' kun je de resultaten uit de BV tot je ondernemingswinst rekenen (de uitgekeerde winst is onder de juiste omstandigheden bij de BV aftrekbaar en bij jou belast als winst), zodat je fiscaal gewoon in de IB-ondernemingssfeer blijft.

 

Of dit een alternatief is, vergt wel het een en ander aan uitzoekwerk.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.