• 0

Hoe professionele database bouwen

Hoi, ik ben prive en zakelijk steeds vaker bezig kleine applicaties (databases) te maken. Dit in Access. Ben daarin nog een beginner, maar wil dit serieuzer aanpakken. Ben bang dadelijk vast te lopen met Access.

Ik ben op zoek naar advies/ training in hoe een goede applicatie te maken (user accounts, multi user, goed beheerbaar houden, goede performance behouden etc), maar vind dit slecht via internet. Doel is niet een hardcore programmeur te worden, maar wel de juiste systematiek en tools te gebruiken.

Wie kan met op weg helpen?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/33542-hoe-professionele-database-bouwen/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

• 0

Oef, qua databases zijn er zoveel verschillende soorten en versies....kan je misschien wat info geven over je klanten, wat voor programma je dus voor hun maakt?

• 0

De beperkingen van Access zijn voornamelijk de maximale databasegrootte en het aantal gelijktijdige connecties naar de database toe. Zolang je onder een paar GB blijft en er gemiddeld niet meer dan een paar connecties tegelijkertijd actief zijn werkt het prima.

Ik heb in het begin zelfs Access gebruikt voor websites, en dat werkte prima.

• 0

Wat ik meestal doe is een leemte opvullen tussen ingekochte pakketten. Dat voorziet ergens niet in en is te duur om aan te passen, kort gezegd.

Ik maak dan bijv. iets om storingen/meldingen/opdrachten te registreren zodat er een ticket is die behandeld kan worden incl status etc. Of een voorraadbeheerssyteem. Artikelen met alle info, foto etc. en dan muteren (opboeken, afboeken, correcties). Of iets om slechts mee te rapporteren. Tbl's ophalen met ODBC en dan allerlei qry's en rapporten.

Wil dit dan onderbrengen in 1 applicatie, maar moet die wel goed beveiligen en user profiles aanmaken. Dan moet ook de performance nog goed blijven, want lang wachten is slecht te verkopen :-)

• 0

Ik maak alles in MS Access en het aantal users is nu zo'n 50 st. Misschien ooit 100 st. Iedereen werkt nu met Access via een front end. Dus niet web based en verder eenvoudig en max 200 MB groot.

Dus Access is misschien alsnog afdoende. Gaat me ook meer om inzicht te krijgen in hoe maak je doordacht een db. Bedoel alles wat ik ga doe is al vele malen eerder gedaan, dus is er een boek met best practices bijv?

• 0

Ik maak zelf gebruik van Filemaker Pro, is inderdaad heel handig om snel een klein systeempje te maken om zaken af te handelen. Access ken ik alleen van jaren terug, maar inmiddels zijn er veel overeenkomsten tussen beide pakketten.

Een goede database opzetten betekent dat je eerst moet uittekenen wat je wilt opslaan aan gegevens, in welke tabellen het moet staan, wat er berekend moet worden in elke tabel, wat de relaties tussen de tabellen zijn, etc. Dat is het meeste werk. De databases volgen dan snel, dat is een kwestie van veldjes aanmaken en berekeningen toepassen.

Of een database professionele is of niet maakt niet uit. Als het doet wat het doen moet en als gebruikers er goed mee om kunnen gaan dan voldoet het aan de behoefte. Een leuke layout en duidelijke navigatie met knoppen maakt het gebruik makkelijker en zorgt ervoor dat de gebruikers zich beter aan de regels houden.

Probeer eventuele fouten van gebruikers af te vangen, data in het verkeerde veld wordt niet gevonden, verkeerd ingevoerde datum ook niet, etc.

Uiteindelijk bepaalt de eindgebruiker hoe nuttig de database is, als programmeur kun je echter een hoop sturen.

• 0

Dat is meer een technische vraag en niet echt de scope van Higherlevel, maar met dingen als database normalisatie en correct gebruik van indexen moet je toch een aardig eind komen.

Mocht je van Access af willen dan zul je moeten overstappen naar iets als MySQL of SQL Server, en tegelijk je hele interface aan moeten passen als je nu de standaard Access Forms gebruikt.

• 0

oke allen bedankt voor de info. Kunnen jullie me tot slot nog enkele boeken of cursussen aanbevelen om beter db's te bouwen?

Want hoe hebben jullie dit geleerd?

Gr Ron

#define betere database.

Ben ook ooit begonnen met MS Access, later overgestapt op MS Access als frontend voor een SQL Server database. Bij die stap heb ik ook een veel striktere scheiding aangebracht tussen het database model en de database logica.

En weer later die frontend opnieuw geschreven in ASP en daarna verder gegaan met PHP. Bij de overstap naar PHP ben ik ook gaan werken met een - eigen - database abstraction class, zodat ik ook heel laagdrempelig naar een ander database platform over kan stappen. Voor de rapporten ben ik heel lang MS Access blijven gebruiken en uiteindelijk overgestapt op de fpdf library vanuit PHP.

Een cursus heb ik nooit gevolgd, wel heel veel boeken gekocht en handleidingen gelezen. En ook ooit nog een aantal MS SQL 6.5 / 7.0 developer cursussen gegeven ;)

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar