• 0

Hulp gevraagd! Ben ik ondernemer? BTW-plichtig?

Gezocht en gezocht. Hier (op 't zeer informatieve en bruikbare forum), op de site van de BD en bij de KVK. Toch kan ik geen eenduidig antwoord vinden op mijn vraag (die toch redelijk simpel lijkt). Ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen.

 

Het volgende is het geval:

 

Ik heb een website waar ik wat inkomsten uit kan halen. Simpel gezegd kan ik door middel van advertenties (niet via een derde partij zoals Google AdWords oid, maar gewoon direct een factuur aan één ander bedrijf) E 4000 in een jaar rekenen. Hiermee blijf ik onder de BTW norm gehanteerd door de Belastingdienst (kleine-ondernermersregeling voor de BTW). Ook kom ik veruit niet aan de urennorm om aangemerkt te worden als IB-ondernemer (zegge dat ik er zo'n 5 uur per jaar mee kwijt ben). Ik heb geen kosten aan het runnen van de website. Verder verhandel ik geen goederen of iets dergelijks.

 

Wat is wijsheid om te doen? Kan ik dit bedrag ad E 4000 gewoon uit privé factureren (zonder BTW) en bij het opgeven van de inkomstenbelasting aangeven als 'inkomsten uit overig werk'? Of ben ik dit geval toch BTW-ondernemer (ondanks de kleine ondernemersregeling)?

 

Dank voor jullie hulp!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat is wijsheid om te doen?

 

Je zal wel BTW-plichtig zijn in dit geval, tenminste als dit niet incidenteel gebeurt.

 

Ik denk ook dat je jezelf moet inschrijven bij de KvK (vanwege je ‘deelname aan het economisch verkeer’).

Of je wel/niet ondernemer voor de IB wordt, daar oordeelt de BD over (op basis van de gegevens die je verstrekt).

 

Link naar reactie
  • 0

Belastingvragen niet voorleggen aan de KvK, maar schriftelijk aan de belastingdienst (tenminste, als je zekerheid wilt).

Voor de omzetbelasting valt erover te twisten of je met 1 factuur per jaar ondernemer zult zijn. Als je ondernemer bent, kun je, als je jaarlijks de btw niet af hoeft te dragen op grond van de KOR, een verzoek indienen om te worden ontheven van de btw-administratie-plicht. Daar zitten wel wat voorwaarden aan en als je klanten ondernemers met aftrekrecht zijn, kun je dat wellicht beter niet doen. In dat geval mag je namelijk geen btw op je facturen vermelden en kunnen die ondernemers dus ook geen btw terugvragen, terwijl je zonder toepassing van de ontheffing wel btw in rekening kunt brengen, maar jij deze niet af hoeft te dragen en de afnemer deze wel terug krijgt.

 

Voorbeeld:

Jij factureert 1000 ex btw.

Zonder ontheffing krijg je 1190 euro, die je allemaal in je zak steekt, terwijl je afnemer van die 1190 190 terug krijgt.

Met ontheffing krijg je 1000, terwijl het je afnemer ook 1000 kost.

 

Als je nu voor minder dan 190 euro je aangifte omzetbelasting kunt (laten) indienen (en je administratie op orde hebt), ben je dus voordeliger uit zonder ontheffing. Krijgt je afnemer geen btw terug of kan het zijn dat je zelf btw terug zou krijgen ipv zou moeten betalen, dan wordt het een ander verhaal. Uiteraard gaat het gepaard met enkele voorwaarden, zorg dat je je daarover goed informeert.

 

Voor de IB hou ik het op resultaat uit overige werkzaamheden.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Lees eens http://www.ondernemeneninternet.nl/weblog-over-ondernemen/ondernemer-to-be-or-not-to-be.html

Het valt namelijk niet mee om ondernemer te zijn voor alle verschillende onderdelen.

 

Kamer van Koophandel

Omdat je deelneemt in het economisch verkeer raad ik je aan om jezelf wel in te schrijven bij de KvK. Doe je het niet dan bestaat de kans dat jij een economisch delict pleegt (risico niet groot, omdat er weinig tot geen controle op is, maar dat terzijde).

 

Omzetbelasting

Het is een voor de BTW belaste prestatie. Uit administratieve overwegingen kan je worden vrijgesteld voor de BTW (omzet niet zo hoog e.d.), maar wat gaat de toekomst uitwijzen. Omslagpunt is altijd lastig om aan te geven.

 

Inkomstenbelasting

De vraag is of je dit kan aanmerken als een hobby, dan niet in de aangifte verwerken. Anders inkomsten uit overige werkzaamheden en als de omvang wel groot begint te worden kan er sprake zijn van een onderneming voor de IB. Hierbij is het niet van belang wat de winstomvang is, maar juist hoeveel tijd het kost en of je ook daadwerkelijk deelneemt in het economisch verkeer, wie er risico loopt en dergelijke.

 

Hoop dat ik je een klein beetje op weg heb geholpen.

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.