• 0

2e hands goederen van 'jezelf' inkopen?

Momenteel heb ik een paypal account met een redelijke feedback score.

Ik wil voor de inkoop van de goederen die ik wil gaan verkopen (buiten ebay) op ebay kopen.

Nu is het zo dat je makkelijker tot zaken komt en bij buitenlandse veilingen eerder wordt toegelaten op basis van een hoge feedbackscore.

Is het toegestaan dat ik als het ware inkoop op mijn oude particuliere ebay account en dan doorverkoop aan mijn eenmanszaak zodat ik het daar in de vooraad op kan opnemen?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kunt niet aan jezelf verkopen, maar buiten eventueel de voorwaarden van ebay/paypal (ik weet niet helemaal wie/wat je bedoelt, maar dat maakt verder niet uit) staat er niet zoveel aan in de weg om je account tot je onderneming te rekenen, ook als was de account voorheen privé.

 

Je zal de voorwaarden van ebay/paypal er op na moeten slaan of je de account ook zakelijk mag gebruiken, of eventueel kunt converteren naar zakelijk.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Het gaat in principe om mijn prive ebay accoutn en daaraangekoppelde prive paypal.

Mijn idee was gewoon om in te kopen via deze accounts, deze vervolgens als het ware voor de zelfde prijs door te verkopen aan mijn zakelijke rekening en voorraad en vandaar uit in de webwinkel te gooien. maar zo'n constructie is dus per definitie uitgesloten?

Het gaat overigens om 2e hands en dus marge artikelen.

 

Je kunt niet aan jezelf verkopen, maar buiten eventueel de voorwaarden van ebay/paypal (ik weet niet helemaal wie/wat je bedoelt, maar dat maakt verder niet uit) staat er niet zoveel aan in de weg om je account tot je onderneming te rekenen, ook als was de account voorheen privé.

 

Je zal de voorwaarden van ebay/paypal er op na moeten slaan of je de account ook zakelijk mag gebruiken, of eventueel kunt converteren naar zakelijk.

Link naar reactie
  • 0

Jij en je eenmanszaak zijn fiscaal gezien een en dezelfde. Met 'verkopen aan jezelf', als het al kan/mag, schiet je dus helemaal niets op.

 

Waar het om gaat is de geldstroom - als jij met je prive account wat koopt, en dat op papier goed regelt zodat dat op rekening van je eenmanszaak komt, dan is er geen enkel probleem als je dat daarna via je webshop verkoopt.

 

Als je bijvoorbeeld prive voor 100 euro een fiepje koopt dat je op je webshop wilt verkopen, dan doe je dus eigenlijk een storting uit prive van 100 op het moment dat je dat fiepje aan je onderneming toevoegt. Je kunt het daarna op je webshop voor bijvoorbeeld 120 euro verkopen.

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp dat ik aan dat gedeelte niet verdien..Misschien is het niet duidelijk ,maar dat is niet de strekking van mijn vraag :)

Het gaat mij er om of het volgens de boekhoudkundige principes is toegestaan om te doen wat ik schets.

Nu zou namelijk de eerste (Echte ) inkoop verlopen via mijn priverekeningen en ik heb ook een zakelijke rekening. Wil juist zoveel mogelijk het onderscheid houden, maar als dit formeel mogelijk is kan het doorgaan.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij staan je Paypal account en je Ebay account los van elkaar, en kan je die gewoon wijzigen, net wat Sandra zegt.

 

Wat vogelaar eigenlijk bedoelde was niet zo zeer fiscaal gezien aan zichzelf verkopen of bij zichzelf inkopen, maar het systeem van Ebay voor de gek houden door via ebay bij hemzelf te bestellen en zichzelf dan een hoge score voor een "goede verkoper" te geven.

 

Ik weet niet zo goed hoe ik dit duidelijk moet maken, maar wat dacht je er zelf van door op deze manier het systeem van Ebay op te lichten? Denk je dat Ebay dat prima vindt en je gewoon je gang laat gaan..?

Link naar reactie
  • 0

Wat vogelaar eigenlijk bedoelde was niet zo zeer fiscaal gezien aan zichzelf verkopen of bij zichzelf inkopen, maar het systeem van Ebay voor de gek houden door via ebay bij hemzelf te bestellen en zichzelf dan een hoge score voor een "goede verkoper" te geven.

 

Volgens mij maken jullie het erger dan het is en bedoelt hij dit niet zo. Ik denk dat hij enkel vraagt of hij via zn bestaande privé account bij Ebay en paypal spullen kan kopen die hij erna (buiten Ebay zoals hij aangeeft) doorverkoopt vanuit zn eenmanszaak. Hij vraagt of ie dit dan intern eerst door mag verkopen van privé aan zijn eenmanszaak (voor hetzelfde geld)alvorens de eenmanszaak de verkoop doet. (denk ik).

 

Zoals Peter al aangeeft hoef je je inkopen niet perse vanuit zakelijke rekeningen te doen aangezien jij en je eenmanszaak in erg veel opzichten hetzelfde zijn. Je kunt dus prima met een aprticuliere account iets kopen als inbreng in de onderneming en dit vervolgens doorverkopen.

Link naar reactie
  • 0

@Wouter: hij heeft het over inkopen voor zijn zaak, dus het gaat niet om de score voor 'goede verkoper'.

Ik zou gewoon paypal koppelen aan zakelijke rekening. Boekhoudkundig is het netjes om alle zakelijke transacties op je zakelijke rekening te hebben. Het staat dan namelijk ook op je afschrift en komt altijd in je boekhouding terecht. Voordeel voor jezelf is dat je dan ook minder risico loopt dat je iets van prive geld betaald en vergeet in boekhouding te doen. Je mag zelfs ook weleens prive aankoop met je zakelijke rekening betalen, zolang je die dan als 'prive' boekt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.