• 0

auto voor de zaak van particulier, BTW terugvorderen?

Hoi higherlevelers,

Ik heb een vraagje in verband met het aankopen van een auto van een particulier.

Mijn schoonvader heeft een eenmanszaak. Graag zou hij een 2dehands auto aankopen voor de zaak van een particulier (dus geen BTW-nummer).

Nu vraagt hij zich af of hij de BTW over het aankoopbedrag kan invoeren en zo ja, hoe en wat daarvoor nodig is.

Hij zal de auto puur zakelijk gebruiken (geen prive-km's) en hem in 5 jaar willen afschrijven.

Auto zal gekocht worden in België en ook het firma is ook in België dus zoek de Belgische regelgeving hiervoor.

Hoop dat er HL-ers zijn die mij een antwoord op kunnen geven of kunnen doorverwijzen naar een plaats waar ik wel het juiste antwoord kan vinden. Google kwam ik niet echt veel verder mee.

Alvast Bedankt,

Sparco

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

De vraag of BTW kan worden teruggevorderd is pas relevant als er BTW betaald is.

Je geeft aan dat de verkoper een particulier is zonder BTW nummer.

Er is dan geen BTW betaald.

Dit is echter in Nederland, hoewel ik verwacht dat België net zo redeneert weet ik dat niet zeker.

• 0

kan hij het bedrag wat hij inbrengt voor de auto inbrengen als onkosten?

Hij moet (als hij in NL zou wonen, wat dus niet het geval is) de AUTO inbrengen (als bezit, als activum dus), gezien deze 100% zakelijk gebruikt gaat worden.

Hoe de wet in België daar tegen aan kijkt, is mij niet bekend.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar