• 0

Handelsnaam lijkt op bestaande bedrijfsnaam, kan dit?

Ik heb al het één en ander gevonden op het forum over handelsnamen maar wil graag even checken of ik goed zit, zie door de bomen het bos niet meer namelijk. :-\

Ik wil een BV starten met de naam Impala Consultants BV (voorbeeld), mijn onderneming geeft ICT advies. In de KVK staan een aantal ondernemingen die met Impala beginnen, bijvoorbeeld Impala (martkonderzoek), Impala Schoonmaakdiensten maar ook Impala Consulting BV. De naam van die laatste lijkt op mijn naam maar als ik wil uitzoeken in welke branche dit bedrijf zit dan kan ik geen info vinden, via Google vind ik alleen een vestigingsadres in bedrijfsgidsen als Hotfrog en de opgegeven website is offline. Volgens het uitreksel KVK is deze onderneming actief in een andere branche dan de mijne.

Bij het Benelux merkenbureau is het merk (gaat mij om een handelsnaam of bedrijfsnaam, is dat een merk?) Impala Consultants niet geregistreerd, wel bestaat al:

- Impala (EUR): Amerikaans bedrijf wat lampen maakt

- Impala (EUR): Duits bedrijf wat voedingssuplementen maakt

- Impala Moda (INT): Kleding

Op basis van dit onderzoek heb ik de domeinnamen voor Impala Consultants maar vast gereserveerd. Aangezien mijn bedrijfsnaam niet leidt tot directe on indirecte verwarring met Impala Consulting BV (omdat we in een andere brance actief zijn) verwacht ik dat ik mijn BV gewoon onder deze naam kan inschrijven.

Volgens andere topics is de KVK inschrijving, domeinnaam en deelname aan het economisch verkeer vervolgens voldoende en is een inschrijving bij het Benelux merkenbureau niet per sé nodig.

Opmerkingen? Zit ik goed zo?

Impala is dus een voorbeeldnaam, de naam waar het op gaat is vergelijkbaar want geen Nederlands woord en niet direct gerelateerd aan een product of dienst.

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

• 0

Dat is kort maar krachtig. :) Geldt dat ook als Consulting niet deelneemt aan het economisch verkeer? Of in ieder geval nergens te vinden is? Geen enkel teken van leven op het hele internet te bekennen.

• 0

Okay. Maar nu even andersom geredeneerd... Stel dat ik deze naam echt heel graag wil hebben en geen contact kan krijgen met de eigenaar van Impala Consulting BV, wat zou er kunnen gebeuren? Zou de KvK de naam weigeren omdat hij lijkt op een andere naam? Ik zie wel meer voorbeelden van namen die slechts een streepje van elkaar verschillen. Moet ik er rekening mee houden dat de eigenaar van Impala Consulting een zaak zou aanspannen? En geldt dan niet het principe dat er geen verwarring kan optreden omdat we in verschillende branches actief zijn?

En als ik er Impala ICT Consultants van maak dan?

• 0

Dat helpt niet veel of eigenlijk niets. Consultant is een algemene term voor raadgever of adviseur. Je bedoelt dat Impala Consulting, als adviseur, zich primair richt op een andere branche. Maar vrijwel iedere consultant zal te maken krijgen met ICT vraagstukken of dat nu een financieel of management consultant is.

Je kan natuurlijk het risico nemen. Gewoon wachten tot er iemand aan de telefoon hangt of er een aangetekende brief op de mat ligt. Zeker een kans dat het nooit gebeurd omdat de onderneming niet meer actief is. Maar waarom zou je het risico lopen? Het enige verstandige wat je kan doen als je toch perse die handelsnaam wil voeren is toestemming vragen. Geef je weinig kans dat die partij toestemming geeft, maar je weet het pas als je het vraagt.

• 0

http://nl.wikipedia.org/wiki/Impala + SIDN domain check + KvK handelsregister check > Aepyceros Consulting met primair domeinnaam aepyceros.nl ;)

Groet,

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

• 0

Tja, hoewel ik niet bang ben voor een beetje risico zal ik toch eerst maar eens contact zoeken. Erg frustrerend als je denkt dat je eindelijk een goede naam gevonden hebt... :(

O eh Highio, dat woord Impala was maar een voorbeeld. Maar ik snap je bedoeling, via zo'n route was ik net uitgekomen bij de echte naam die ik in gedachten heb. :)

• 0

http://nl.wikipedia.org/wiki/Impala + SIDN domain check + KvK handelsregister check > Aepyceros Consulting met primair domeinnaam aepyceros.nl ;)

Groet,

Highio

Zou daar zeker Google aan toevoegen. KvK inschrijving is niet nodig om handelsnaamrechten te krijgen. Bekendheid via marketing en bedrijfsvoering (visitekaartjes, rekeningen) is veel belangrijker.

• 0

Dat helpt niet veel of eigenlijk niets. Consultant is een algemene term voor raadgever of adviseur. Je bedoelt dat Impala Consulting, als adviseur, zich primair richt op een andere branche. Maar vrijwel iedere consultant zal te maken krijgen met ICT vraagstukken of dat nu een financieel of management consultant is.

Nee, ik bedoel dat ze advies geven over een ander onderwerp. Zij geven advies over brandveiligheid en wij over automatisering. Naar mijn idee kan er dus geen sprake zijn van verwarring, voor brandveiligheid moet je bij een bedrijf in Heerhugowaard zijn en voor ICT advies bij een bedrijf met een iets andere naam in Drachten.

Zo heb je bijvoorbeeld ook:

- Janssen Advies BV in Roermond

- Janssen Advies in Zwolle

- Janssen Advies in Zorg en Welzijn in Doetinchem (vandaar mijn aanvulling met ICT in Impala ICT Consultants)

Jansen met enkele s:

- Jansen Advies in Groningen

- Jansen Advies! in Hoogeveen

- Jansen Advies G.W.W. (ook met toevoeging van soort advies in de naam)

En deze twee:

- Jansen Administraties & Advies in Enschede

- Jansen Administraties & Advies in Baarle Nassau

• 0

Maar Jansen is nu ook niet het onderscheidende element. Wees nou verstandig en laat elke naam die ruimte voor verwarring laat links liggen. 'Verwarringsgevaar' is tenslotte al genoeg om in een procedure over de naam het onderspit te delven.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

• 0

Naar aanleiding van jullie adviezen hebben we gekozen om inderdaad niet in de grijze zone te willen zetten. De keuze is gevallen op Impala Nederland BV. Het is alleen nog even kijken hoe we in de praktijk met de naam om kunnen gaan, in teksten en spreektaal wil ik de naam Impala gebruiken, in formele stukken als offerte's en voorwaarden en dergelijke dan de volledige naam Impala Nederland BV.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar