• 0

Verplicht overnemen personeel (CAO schoonmaak)

Ik ga een schoonmaakcontract afsluiten voor een kantoorpandje, hier gaat mijn personeel 4u per week schoonmaken.

Nu heeft het huidige schoonmaakbedrijf iemand voor meerdere (meer als 4) uren in dienst die daar nu 4u schoonmaakt.

Volgens de CAO ben ik verplicht om personeel over te nemen als deze langer als 1 jaar op het object werken.

 

Kunnen ze mij verplichten dit personeelslid over te nemen voor 4uur, of geld dit alleen als zij volledig op dit pand werkzaam is (dus als zij een contract van 4u zou hebben en dit dus haar enige schoonmaakobject is?)

 

Alvast bedankt voor het meedenken!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

De cao heeft een bijzondere regeling. Onder bepaalde voorwaarden moet de winnaar van een aanbesteding aan het personeel een aanbod doen.

 

Dat aanbod geldt alleen voor de uren op dat object. Er is dus geen sprake van een verplichte overname, alleen van de verplichting een aanbod te doen.

Link naar reactie
  • 0

De termijn voor overname van personeel is in de huidige cao 1,5 jaar. De verliezende partij moet aantonen dat de medewerker daar daadwerkelijk gewerkt heeft. dit kan blijken uit onder meer de salarisstroken van de laatste 18 maanden. Ze moeten hier aan meewerken dus vraag er gewoon om. Je ziet dan ook gelijk de andere afspraken zoals salarisgroep eventuele vet toeslag en of reiskosten.

 

Zeker als je personeel overneemt is het belangrijk om te kijken of je daar niet te duur mee uit bent, vooral als je goedkoper hebt ingeschreven dan de zittende partij.

 

In de cao staan alle bepalingen dus lees die nog eens na, zo voorkom je verrassingen.

Link naar reactie
  • 1

Even een aanvulling op StevenK:

 

Laatst heb ik voor een soortgelijke vraag contact opgenomen met de Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten (OSB). Een medewerkster vertelde me dat onder "heraanbesteding" elke vorm van contractswisseling wordt verstaan.

 

Voor de volledigheid artikel 38 lid 3 over werkgelegenheid bij contractswisseling uit de CAO Schoonmaak- en Glazenwassersbedrijf 2010-2011 (welke algemeen verbindend is verklaard):

 

"De werkgever die een object verwerft als gevolg van een heraanbesteding (verder te noemen contractswisseling) zal aan de werknemers die op het moment van contractswisseling tenminste 1,5 jaar op het object werkzaam zijn een arbeidsovereenkomst aanbieden met uitzondering van:

 

- werknemers ingedeeld in de functies 21.01 en 21.02 (objectleider);

- tot 1 juli 2010, werknemers die langer dan 26 weken arbeidsongeschikt zijn en waarbij er geen uitzicht is op herstel in de eigen functie;

- met ingang van 1 juli 2010, werknemers die langer dan 26 weken arbeidsongeschikt zijn.

- werknemers die 65 jaar en ouder zijn."

 

Groet, Nynke

 

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 154 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.