• 0

factuur- en afleveradres verschillen, wat te doen met BTW?

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

@esther,

Feitelijk afleveradres is bepalend.

Dus als afleveradres is Brussel maar factuuradres is Utrecht, dan mag je met 0% BTW leveren

maar als je met 0% BTW wilt leveren.....

a) dan is wel belangrijk dat je het BTW-nr hebt gecontroleerd

zie http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/

en dan is het handig om van die controle een kopie in je dossier te stoppen.

b) het is dan wel belangrijk dat er daadwerkelijk naar Brussel geleverd wordt.

Dus als die belg het bij jou in Ned. komt ophalen moet je toch BTW factureren

en in het geval jij eea naar Brussel verstuurt is het belangrijk een kopie verzendbewijs te bewaren zodat jij kunt aantonen

dat er daadwerkelijk aan Brussel is geleverd.

Anders dreigt dat de belastinginspecteur later toch nog BTW-afdracht bij jou vordert.

 

In jouw geval dien je dus BTW te berekenen.

 

PS

Er zijn wel enkele uitzonderingen, bv als je moet leveren aan een TNO-boot die meestal in internationale wateren ligt of een douanedepot maar in die gevallen zal afd. Inkoop van je klant meestal een kopie van een uitzonderingsverklaring meesturen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dus als die belg het bij jou in Ned. komt ophalen moet je toch BTW factureren

 

Hoi LittleBit,

 

Een vrij uitgebreide beschrijving, maar voor een groot deel niet betrekking hebbend op de situatie die Esther beschrijft.

Ik had het antwoord al gegeven, dacht ik.

 

Daarnaast klopt de quote niet helemaal. Want ook afhaaltransactie kunnen onder voorwaarden tegen 0 % BTW, zie http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/zakendoen_buitenland/goederen_diensten_naar_eu_landen/goederen_diensten_naar_eu_landen-06.html

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor jullie reactie. Heb ik nog een aanvulling.

Wij leveren het eerst uit in nederland, daar verzamel zij de goederen en dan gaat het in 1 container naar bv Polen.

(Factuuradres is in Polen, van deze klant hebben wij het btw nummer. maar afleveradres is in nederland.)

Maar omdat wij met 0% btw leveren, krijg ik van deze klant de kopie vervoersbewijsen. om te kunnen aantonen dat het daadwerkelijk het land verlaat.

Wij hebben met de belastingdienst gebeld, maar krijgen verschillende antwoorden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als jij kan bewijzen dat de goederen naar Polen gaan (of welk ander EU land) en het factuuradres is ook in Polen, BTW nummer gecontroleerd dan mag je zonder BTW verkopen.

 

Worden de goederen in Nederland gebruikt dan moet je wel BTW rekenen ookal is het een Pools bedrijf.

 

Het gaat er dus om dat jij kan bewijzen dat de goederen uiteindelijk naat Polen gebracht worden.

 

Wij leveren ook vaak genoeg goederen naar een expeditiebedrijf hier om de hoek voor een klant in Spanje. Dat expeditiebedrijf vervoert het dan op kosten van de klant ineens naar Spanje als de container vol is. Wij krijgen van het expeditiebedrijf een verklaring dat de goederen naar Spanje gaan.

If you have to think... You haven't been Zenned! http://getzenned.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

als er een expediteur tussen zit is het idd een ander verhaal. Die wordt nl. geen eigenaar van de goederen, dus lever je als NL-ondernemer niet aan die expediteur. Geen binnenlandse levering dus, maar een indirecte intracommunautaire levering in het door eentje beschreven geval.

 

In het geval van Esther begrijp ik dat er aan een Pool geleverd wordt, maar dat de goederen eerst in NL blijven. De Pool wordt wél eigenaar van de spullen die hij in NL laat leveren. Binnenlandse levering dus, belast met BTW (tenzij de spullen dus in een douane-entrepot terechtkomen). Als de Pool daarna aan z'n Poolse vestiging levert vindt er een fictieve intracommunautaire levering + verwerving plaats door die Pool.

 

De status van dat afleveradres is dus van belang. Gaat het bijv. om een vaste inrichting van dat Poolse bedrijf hier in NL?

 

groet,

 

John

 

Link naar reactie
  • 0

het is geen expediteur, geen douane depot, maar wel een vaste plaats dit is geen onderdeel van onze poolse klant. En wij kunnen door middel van uitvoerdocumenten bewijzen dat het naar polen is gegaan.

 

 

wij hebben nog zo iets, aan een zusterbedrijf in een andere EU land leveren wij goederen, maar sturen het eerst naar onze leverancier in nederland, die doet een bewerking en stuurt het daarna naar onze zuster. . Wij krijgen de factuur van de leverancier. en wij sturen een factuur naar onze zuster. (factuuradres is in een andere EU land en afleveradres is dan in Nederland) wij berekenen 0% btw, mag dit dan wel?

 

Groet,

Esther

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Esther

 

Ik begrijp uit je vraagstelling dat je bij jouw werkgever op de administratie werkt en vragen hebt over de BTW toepassing.

HL is bedoeld voor ondernemers en niet voor medewerkers. Ik neem aan dat je werkgever een accountant/fiscalist heeft die je kunt raadplegen met dit soort vraagstukken.

 

Topic gaat op slot.

 

Mocht ik ernaast zitten, PM me gerust.

 

groet

Joost

 

HL admin

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.