• 0

Fout aannemersbedrijf

Ik heb een vraag over het volgende.

 

Een aantal maanden geleden werd ik gebeld met de vraag of ik een installatie wilde inspecteren.

 

Daar aangekomen zag ik het al, een puinhoop.

 

Ik ben 4 uur bezig geweest om alles te ontdekken wat er fout zat en heb de installatie voor 100% afgekeurd.

 

Toen bleek dat klant een aannemer had ingeschakeld voor de totale verbouwing en renovatie.

 

Maar klant kreeg achterdocht, en had al een advocaat ingeschakeld. Er was al een geschil ontstaan.

Mijn rapportage is ook naar de advocaat gegaan en aannemer werd gesommeerd om alles te herstellen.

 

Aannemer laat niks van zich horen, speelt stommetje.

 

Om nu nog wat te bereiken, moet er een gerechterlijke procedure gestart worden, pas daarna kan er een dwangbevel uitgebracht worden en een deurwaarder worden ingeschakeld.

 

Mijn vraag is, kan dit in NL, er liggen aanmaningen van een advocaat, er zijn bouwtechnische rapportages gemaakt en aannnemer schuift alles aan de kant en reageert nergens op.

 

Een procedure bij de rechtbank kost geld, het heeft al zoveel gekost, er is geen geld meer.

 

Herstelkosten gaan ca. 50.000 E kosten.

 

Zijn we in NL zover afgezakt dat een aannemer de kansen gaat berekenen, of er wel of geen procedure komt, alvorens iets te doen.

 

Ik vraag het voor mezelf, niet voor klant, deze heeft een advocaat, maar ik ben verbaasd dat dit kan in NL.

 

Aannemer is overigens bij geen enkele branche organisatie aangesloten.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

natuurlijk kan dat. Het alternatief is dat je eigen rechter zou kunnen spelen.

 

En als het herstel 50k kost, dan is er ergens toch wel die paar duizend euro te vinden om ene procedure te financieren? Ze hebben jou toch ook in kunnen schakelen?

Link naar reactie
  • 0

Bedankt, duidelijk antwoord.

 

Voor wat betreft het geld, 50k is er niet meer.

De aannemer is al betaald, dan mijn inspectiekosten nog, adviesbureau's, advocaatkosten.

 

Allemaal kosten waar niet meer op gerekend is.

En als aannemer vervolgens failliet gaat, waar dan ook nog kans op is.

 

ik hoef de beslissing niet te nemen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Inzake deze kwestie heb ik altijd nog contact gehouden met gedupeerde. Op eigen initatief heeft ze een brief naar de Uneto-Vni geschreven hoe ze verder kon. Uneto-Vni kan niks voor haar doen omdat de installatie niet is aangelegd door een Uneto-Vni lid.

 

Maar er is wel een brief terug geschreven met daarin wat tips en adviezen hoe ze verder kan.

 

De voormalige advocaat heeft om onduidelijke redenen mijn rapportage niet verzonden aan "de aannemer", er is een andere advocaat ingeschakeld.

De brief die nu verstuurd is door de nieuwe advocaat, is aan mij voorgelezen en het klonk erg hoopvol.

 

Kort en bondig,

fatale datums genoemd, rapportages benoemd en meegezonden, eisen dat namen bekend worden gemaakt wie gaat herstellen, dwingende adviezen om gebruik te maken van erkende bedrijven en bij uitblijven van gestelde eisen wordt de overeenkomst ontbonden en wordt er door derden hersteld op kosten van "de aannemer".

 

Of er voor het laatste nog een kort geding nodig is, weet ik niet.

 

Link naar reactie
  • 0

Ter mededeling.

 

Ook met een nieuwe advocaat legt de aannemer ale brieven naast zich neer, en laat niks van zich horen.

Ik ben gevraagd een offerte te maken voor volledig herstel, dat heb ik gedaan incl. een aantal stelposten.

Dan wordt er een tweede offerte opgevraagd bij een concurrent, die offerte heb ik meegekregen, want ze wilde dat ik de herstelwerkzaamheden zou doen.

Ze dacht dat ik beduidend duurder was in materialen, alleen de concurrent had groepenkast en materialen gescheiden aangeboden en ik heb alle materialen bij elkaar opgeteld, overigens in een open calculatie.

Dit heb duidelijk gemaakt in een excel sheet, stelposten laten vervallen, waardoor ik al beduidend goedkoper was dan de concurrent.

 

Nogmaal iets aan de prijs gedaan, dan wordt er weer gevraagd nog E 500, te zakken, wat niet meer kan.

Ik heb er nu voor bedankt, ik hou mijn hart vast, want het lezen van offertes en begrijpen wat er staat kan ze niet.

 

Als ze in dit stadium de laatste euro's wil besparen gaat ze voor de tweede keer een teleurstelling tegemoet, en ze is vastbesloten het voor het bedrag te laten doen wat ze mij geboden heeft.

 

Het topic mag voor mij dicht, ik heb het project afgesloten.

Link naar reactie
  • 1

Vervelend Rick dat al je inspanningen niet beloond worden. Je inspectiekosten heb je toch hopelijk wel ontvangen.

 

Wel herkenbaar verhaal overigens, offertes lezen en beoordelen daar heb je specifieke kennis voor nodig. Ik doe dat werk regelmatig (offerte's van bouwkundige projecten aanvragen en vergelijken voor partijen) en steeds opnieuw blijkt dat het bedrag onder aan de streep helemaal niets zegt over wat er wordt aangeboden. Ik probeer mijn opdrachtgevers er ook altijd van te overtuigen dat je het beste resultaat krijgt als iedereen er iets aan kan verdienen. Onderhandelen is prima maar vaak valt er veel meer te besparen door een goed gesprek en open staan voor alternatieven die een beter resultaat leveren voor soms een lagere prijs.

 

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

Klopt helemaal Astrid,

 

Mensen kijken te vaak alleen naar hetgeen wat onderaan de streep staat.

 

Nu ik me heb teruggetrokken heb ik er een beter gevoel bij, inspectiekosten zijn wel betaald, later zijn er wel meer inspanningen geleverd die niet betaald zijn.

 

Een taxatie van de totale schade benodigd voor de advocaat.

Nog een aannemer geregeld voor taxatie van herstel van de bouwwerkzaamheden, waar ik op haar verzoek bij aanwezig was.

Nog een aantal andere dingen.

 

Dit hele geintje heeft haar nu E 80.000 gekost, het appartement is onbewoonbaar en ze laat het nu afweten op E 500,00.

penny wise and pound foolish

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.