• 0

bedrijfsruimte in huur of eigendom - aftrekbaar?

Beste forummers, ik kom er maar niet uit. Als ik het handboek van de BD lees kom ik tot het volgende:

 

Als ik in mijn huur woning een klein gedeelte inricht als kantoor moet de werkruimte (net als bij een eigen woning)een zelfstandige ruimte zijn om voor aftrek in aanmerking te komen.

 

Als het om een pand gaat dat in mijn eigendom is en ik het zowel voor woning als voor de onderneming , dan mag ik kiezen. uiteraard weer binnen bepaalde lijntjes.

Wat is nou het verschil tussen die twee ? :(

 

Ik wil namelijk een pandje laten bouwen achter in mijn tuin dat 50/50 prive en zakelijk is maar vraag me nu af of ik dan ook een aparte opgang moet hebben voor het zakelijke deel en eentje voor het prive deel.

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

hoi ronaldinho ,

het gaat om een nog te bouwen pandje in mijn tuin. Alles gewoon prive eigendom.

Maar dit pandje is straks 50% prive en 50% van m'n BV.

En mijn grote vraag is eigenlijk of dat dan ieder een eigen opgang en sanitair moet hebben ???

 

In het handboek voor ondernemers van de BD begrijp ik dat als je ergens in huis een kamertje hebt , deze niet zakelijk is op te voeren. Mits deze een eigen ingang enzo heeft.

Maar verder op in dit handboek staat dat als ik een pand heb dat niet bouwkundig te splitsen is , ik mag kiezen.

 

En wat ik maar niet begrijp (ik denk uiteraard ergens verkeerd) is wat het verschil is tussen die twee.

Link naar reactie
  • 0

In het handboek voor ondernemers van de BD begrijp ik dat als je ergens in huis een kamertje hebt , deze niet zakelijk is op te voeren. Mits deze een eigen ingang enzo heeft.

Dat is correct. Het verschil zit hem in het keuze-aspect.

 

T.a.v. de vermogensetikettering wordt onderscheid gemaakt in:

- Verplicht privévermogen;

- Verplicht ondernemingsvermogen;

- Keuzevermogen.

 

Het kamertje in de woning is verplicht privevermogen, er valt niets te kiezen, tenzij het kamertje als zelfstandige ruimte kan worden beschouwd, maar dat is vaak niet het geval.

 

Jij wil een pandje bouwen wat je voor 50% zakelijk gaat gebruiken. Het pandje wordt dus gedeeltelijk zakelijk en gedeeltelijk privé gebruikt. Voor zover het redelijk is (en dat is het) mag je nu kiezen (keuzevermogen): óf ondernemingsvermogen, óf privevermogen.

 

Splitsing in een zakelijk en een privedeel is verplicht, wanneer beide delen als zelfstandig kunnen worden beschouwd, dus wanneer dit bouwtechnisch mogelijk is gemaakt. Stel dat jij beiden delen voorziet van een eigen ingang en eigen sanitair, dan is er dus sprake van een deel verplicht ondernemingsvermogen en een deel verplicht prive vermogen.

 

Conclusie: Je mag kiezen: pandje op de zaak of pandje in prive.

 

LET OP: Een keuze maak je maar 1x, want je hebt je te houden aan de bestendige gedragslijn.

Link naar reactie
  • 0

Hallo FRM

 

dank voor je antwoord ! Ik denk dat ik het een beetje snap maar dan nog voor de duidelijkheid.

Een vriendin van me heeft een stukje aan de achterkant van haar huis gebouwd en heeft daar een kapsalon in . Dit is een tussen woning Deze ruimte is met een schuifwand af te sluiten en heeft een eigen toilet en via de achterom een eigen ingang.

Haar boekhouder heeft dit stukje als zakelijk opgevoerd en dit lijkt mij ook wel juist.

Alleen ook hier de vraag , waar ligt de scheidslijn tussen " dit is een kamertje in huis" en "dit is een keuze ruimte" .ligt die scheiding bij bv 10% van de vloeroppervlakte wordt zakelijk gebruikt ??

Dit blijft voor mij vaag.

 

Mvg Paul

 

Link naar reactie
  • 0

Een vriendin van me heeft een stukje aan de achterkant van haar huis gebouwd en heeft daar een kapsalon in . Dit is een tussen woning Deze ruimte is met een schuifwand af te sluiten en heeft een eigen toilet en via de achterom een eigen ingang.

Haar boekhouder heeft dit stukje als zakelijk opgevoerd en dit lijkt mij ook wel juist.

 

Persoonlijk geloof ik hier niet in. Een schuifwand maakt (denk ik) geen bouwkundige splitsing mogelijk.

 

Mijn informatie is dat het twee aparte voordeuren (of tenminste opgangen) moet zijn. Dat lijkt mij niet het geval wanneer je één voordeur en één achteringang hebt. Dat heeft elke doorzonwoning namelijk en dus zou iedereen kunnen beweren dat het achtergedeelte (of het voorgedeelte) werkruimte is.

En dat is nou precies niet de bedoeling. Een bouwkundige splitsing moet mogelijk zijn (woon-winkelpand, bijvoorbeeld).

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.