navajiva

Senior
  • Aantal berichten

    34
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer in spe

navajiva's trofeeën

  1. Ik weet dat dit een oud topic is maar wil hier toch op inhaken. Op dit mooie forum lees ik vaker dat de BTW-correctie op de bedrijfsauto als kosten worden geboekt. Alleen gebeurt dit volgens mij niet vaak en is deze regel volgens mij niet erg bekend. Zowel bij ondernemers als boekhouders. In mijn speurtocht kom ik alleen onderstaand stukje tegen. http://ondernemingsdatabank.indicator.nl/autokosten/btw_auto_aftrekbaar_als_bedrijfskosten/NLTATEAR_EU030109/related En daarin word verwezen naar onderstaande rechtspraak. http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:HR:2005:AT7203&keyword=AT+7203 Verder kan ik niets vinden bij de belastingdienst. Hangt iedereen zijn onderbouwing dan op aan deze uitspraak ? Mvg Navajiva
  2. Maar dan ga je uit van 1,5% over de btw van het onderhoud. Maar het gaat toch om 1,5% van de catalogus prijs ?
  3. Ik ben 26 october bij een fiscalist geweest.Zie hier onder Ik heb gisteren een gesprek gehad en de fiscalist was van mening om de VOF te laten lenen bij de BV voor het zakelijke deel van de nieuwbouw. Voor het prive deel van de nieuwbouw kan ik dan prive lenen bij de BV. De grond onder het zakelijke deel zou dan of op de balans van de VOF kunnen als eigen inbreng of verhuren aan de VOF voor max 1,2 % van de waarde van de grond. Alleen heb ik twee problemen. 1 Zo kan ik niet alle btw terugvangen 2 twijfel ik er aan of ik de grond aan mijn VOF kan verhuren. Dit zou toch weer aan mezelf verhuren zijn. Om kort te gaan twijfel ik een beetje aan het advies. Misschien ten onrechte.
  4. Ik ben helemaal in de war. Op het moment dat het eigendom over gaat zal dit belast worden natuurlijk. :P
  5. Nu de bouw heel dicht bij komt heb ik nog de volgende vraag. Zou het voor mijn situatie niet makkelijk zijn om het recht van opstal te gebruiken ? Alle btw is dan terug te vangen door de BV en na 15 jaar gaat het eigendom over van de BV naar de eigenaar van de grond. Dat ben ik prive. Wel moet ik voor het prive gedeelte huur betalen aan de BV en de VOF moet natuurlijk ook huur betalen aan de BV Of ben ik helemaal in de war ?
  6. Klopt helemaal, aan het eind van het jaar gebeurde het wel. Allemaal bedankt voor de duidelijke uitleg !
  7. Ik zit toch een beetje in een spagaat. Mijn vorige boekhouder(die ik maar heel even heb gehad) gebruikte nooit het in en verkoop boek maar alles werd zo in het bankboek geboekt. Nu heb ik het automatische inlezen van de bank en dat gaat op dezelfde voet door. Nu had ik een bon die ik graag voor de btw nog had meegenomen. Alleen de datum is van 16-7 dus die kon zoiezo niet mee. Maar dan begin je na te denken en kom je tot de conclusie dat er ergens iets niet helemaal klopt. Doordat het een paar bonnen zijn is alles wel in de juiste periode geboekt maar dat is dan meer toeval.
  8. alvast bedankt voor deze antwoorden. En ik krijg alleen rekeningen van bedrijven en schrijf af en toe een rekening naar bedrijven. Ook hoor ik niet in de lijst voor kasstelsel ondernemers dus hoor ik volgens mij bij de factuurstelsel bedrijven. Maar ik begrijp hoe het zit en moet dus kiezen of ik het spul op factuurdatum boek in mijn bankboek, of een debiteuren/crediteurenadministratie bijhoud. Weer wat geleerd ! :)
  9. Beste HL-ers ik boek tegenwoordig heel handig met automatisch inboeken. Dus de bankafschriften worden automatisch geboekt. Nog los van het feit dat ik niet veel boekingen heb en me afvraag of dit nu sneller gaat heb ik het volgende probleem. Door dit systeem ben ik eigenlijk automatisch via het kasstelsel gaan boeken. Het gaat namelijk op datum van wanneer het geld op de rekening staat of afgeschreven wordt. Echter dien ik het factuurstelsel te gebruiken. Hoe ga ik hier mee om ? Heb ik nu niets aan het automatisch boeken ? Mvg.
  10. Als je het graag 1x per maand bijhoud kun je bij bv de ABN een afdruk downloaden van een zelf ingevoerde tijd. Dus ik noem maar wat van 1-1-2012 t/m 31-1-2012. Dan weet je precies wat er aan het eind van de maand op je rekening stond en dat moet natuurlijk weer met je bankboek overeenkomen. Dan blijft het overzichtelijk.
  11. Oud topic maar misschien mag ik hier nog een vraag over stellen. Deze verlies uit onderneming mag ik dan weer verrekenen met de winst uit onderneming in het volgende jaar ? En dat tot 9 jaar aantoe ? Mvg Paul
  12. Duidelijk verhaal dat ik nog erg weinig op andere sites tegen kom! Waarvoor mijn dank !
  13. Ik probeer deze regeling goed te begrijpen maar loop toch steeds tegen het volgende aan. Ik zal proberen uit te leggen wat ik bedoel. In de berekening van Sanderds staat dat heffingkortingen niet worden meegenomen. Dus als ik die situatie bekijk is de belasting druk van bv 2007 nihil vóór de heffingen ? Ga je daarna rekenen met een gemiddeld inkomen van 13333 kom je op 4333 aan te betalen belasting en wordt er met de heffing korting weer niets gedaan ? Dus als je voor de middeling mét heffingkorting net op nul te betalen belasting uitkomt, en je gaat middelen dan heeft het niet veel zin aangezien die heffingkorting in de berekening niet wordt mee genomen?
  14. Hou ook het dak in de gaten. Ik weet niet of je een plat dak hebt of dat je bebouwing boven je hebt. Bij ex-collega's is het vaker gebeurt dat er een gat in de blikken constructie werd gemaakt om de drank te stelen.
  15. Ik ben zo vrij hier op in te haken en de volgende vraag te stellen. Mag ik ook middelen als ik in 2009 en 2010 een riant inkomen als DGA had en nu in 2011 nagenoeg geen inkomen heb ? Ik was in loondienst van mijn eigen BV die ik per 1-1-2010 heb verkocht. Ik leef dit jaar van spaargeld wat ik nog prive had/heb en alle geld van de verkoop zit nog in de BV. Ik ben zeer benieuwd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.