• 0

Participeren in Amerikaans bedrijf

Beste HL leden,

 

Onlangs is me gevraagd te gaan participeren in een onderneming die actief gaat worden in Amerika. Het gaat om een nieuwe onderneming. Er zijn een aantal Europese aandeelhouders (Nederland + Engeland) die gezamenlijk deze onderneming willen gaan opzetten. Ik heb een aantal vragen:

 

1) Wat is er constructief het beste aangaande de identiteit van de onderneming ( b.v. Nederlandse BV )

2) Wat zijn de belastingtechnische mogelijkheden / valkuilen

3) Heeft er iemand een soortgelijke constructie opgezet ?

 

Ik verneem graag jullie reactie,

 

BVD Jack

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Peter,

 

Ik begrijp dat er geen "toverformule" is, daar ben ik ook niet naar op zoek. Ik ben me aan het oriënteren wat de (beste) mogelijkheden zijn om in Amerika aan de slag te gaan met een onderneming met Nederlandse en Engelse eigenaren. Ik weet niet zo goed of we dit bedrijf hier in NL of Engeland moeten opzetten en dan de uitvoering van de activiteiten in Amerika moeten laten uitvoeren of dat we het bedrijf juridisch in Amerika moeten gaan opzetten. We willen in ieder geval fysiek een winkel gaan openen in Amerika. Vandaar mijn vragen..

 

Groeten, Jack

Link naar reactie
  • 0

Goedenavond, Jack,

 

Aan de europeese kant van de zee kan ik je niet helpen. Over het algemeen wat bedrijfsformatie betreft, imoet je eerst weten wat je met je bedrijfsvorm wilt, voordat je het een of andere gaat kiezen. Ik heb mensen altijd aangeraden om een lijst te maken van de meeste belangrijke punten, een top-5, om de keuze duidelijk te maken. Dit geldt ook in principe voor het kiezen tussen buitenlandse bedrijfsvormen.

 

Aan de VS kant van de zee, hier wat resources voor je leesplezier:

 

USA.gov, de portal voor de overheid, over buitenlandse ondernemingen in Amerika.

 

De US Small Business Administration over zakkendoen in de VS als buitenlandse onderneming.

 

SCORE, een stichting (Service Corps of Retired Executives) die sinds 1964 voorziet ondernemers met resources, advies, en begeleiding op vrijwillige basis. De link gaat naar de mentor programma, want ik zou je aanraden om iemand daar te zoeken, er zijn er zeker meerdere met de achtergrond die je nodig hebt.

 

Nota bene, deze links zijn allemaal landelijk. In de werkelijkheid in de VS heb je veel meer te maken met de overheid van de staat waar je je bevestigt, en tussen staten verschilt nogal wat. Juridische kan je bv geen bedrijf in Amerika opzetten, want bedrijfsvoering valt grotendeels onder de regie van de staat; je zet je bedrijf op in Florida of California of Georgia of Texas of waar dan ook.

 

Er zijn er natuurlijk ook zowel Nederlandse als Engelse groepen en organisaties die je een handje kunnen geven in de VS.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jeannine

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet zo goed of we dit bedrijf hier in NL of Engeland moeten opzetten en dan de uitvoering van de activiteiten in Amerika moeten laten uitvoeren of dat we het bedrijf juridisch in Amerika moeten gaan opzetten.

 

Die kennis is beslist aanwezig bij de Big Four (PWC, KPMG, Deloitte, Ernst & Young). Vraag is of jullie bedrijf zoveel substantie gaat krijgen (of al heeft) dat je voor dergelijk advies zeker 600 euro per uur gaat betalen, zonder dat het weggegooid geld is.

 

We willen in ieder geval fysiek een winkel gaan openen in Amerika. Vandaar mijn vragen..

 

Dan ben je sowieso aangewezen op de USA, wat niet wil zeggen dat je ook daar de moedermaatschappij moet vestigen. En zoals Jeannine hiervoor al aangeeft, is het ook nog eens afhankelijk van de staat waarin je je vestigt. Denk in dat verband niet alleen aan fiscaliteit, maar ook aan juridische gevolgen (heersend recht) en bijv. vestigingsklimaat/subsidie-mogelijkheden.

 

Nogmaals: dit los je op dit forum niet op! Richting zoeken is ook compleet onzinnig. Er zijn hier geen adviseurs die je kunnen vertellen welke optie in welk land voor welk onderdeel van je bedrijf voor jullie zowel juridisch, fiscaal als financieel het beste uitpakt.

 

Je vraagstelling insinueert een serieus bedrijf. Pak dan ook dergelijke vraagstukken serieus aan.

 

groet en succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 164 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.