• 0

Gebruik van quotes voor commerciële doeleinden

Een klant heeft mij gebriefed om een aantal wenskaarten en posters te ontwerpen waarbij zij gebruik wilt maken van (spirituele) quotes. Deze quotes zijn van bekende, maar ook onbekende (althans voor mijzelf onbekende) personen. De taal zal engels en nederlands zijn. Het is de bedoeling dat de klant de kaarten en posters verkoopt via een webshop en magazine.

Nu vroeg ik mij af, kan ik dit zomaar overnemen? Of hoe zit dat met auteursrecht op uitspraken?

Het is momenteel nog onduidelijk of dat de bronvermelding van de persoon er wel of niet bij moet. Wie weet hier meer over, of kan mij advies/tips geven?

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

Nu vroeg ik mij af, kan ik dit zomaar overnemen? Of hoe zit dat met auteursrecht op uitspraken?

Het volstaat om jouw klant te wijzen op die verantwoordelijkheid. Waarom zou dit forum het werk moeten doen dat de klant al-dan-niet aan jou uitbesteed heeft?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

• 0

TwaBla, ik weet dat het de verantwoordelijkheid is van de klant, maar omdat ik zelf er weinig tot niks vanaf weet voor deze specifieke situatie was ik nieuwsgierig hoe dit in zijn werk ging. Zelf wil ik ook (misschien niet voor nu) hier in de toekomst een advies in kunnen geven (ondanks dat dit niet mijn verantwoordelijkheid is). Meer ter uitbreiding van zelfkennis en service richting mijn klant.

Nee, ik wil het forum niet het werk laten doen wat de klant zou moeten doen. Ik wilde graag ervaringen en advies hebben van mensen die wellicht in dezelfde situatie hebben gezeten. Qua auteursrecht op beeld en ontwerp weet ik redelijk veel, echter voor teksten ben ik er niet bekend mee, omdat ik vaak tekstschrijvers inhuur om dit op te lossen. Bij navraag kon geen van mijn 2 vaste freelancers hier iets over zeggen.

• 0

Als je de stortvloed aan t-shirts, ansichtkaarten en andere merchandise met bekende foto's en quotes bekijkt, is dat waarschijnlijk een free-for-all die onder het citaatrecht valt. Het auteursrecht vervalt doorgaans na X jaar, maar de Ich Bin ein Berliners & I Have a Dreams werden al uitgemelkt voordat Kennedy en King onder de zoden lagen.

Ik zou me daar als bureau niet in mengen. Gewoon even langs neus en lippen melden dat het auteursrecht iets is om in de gaten te houden, en uitvoeren maar.

;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

• 0

Ik zou me daar als bureau niet in mengen. Gewoon even langs neus en lippen melden dat het auteursrecht iets is om in de gaten te houden, en uitvoeren maar.

Ik denk dat je je als bureau daar juist wel in moet mengen. Jij bent de professional en van jouw mag verwacht worden dat je de regels kent en de klant van een gedegen advies voorziet. Denk zelfs dat je zover moet gaan dat je de klant schriftelijk moet wijzen op deze regels en daarmee elke verantwoordelijkheid voor eventuele claims afschuift.

• 0

Ik denk dat je je als bureau daar juist wel in moet mengen. Jij bent de professional en van jouw mag verwacht worden dat je de regels kent en de klant van een gedegen advies voorziet.

Eens waar het jouw vak betreft. Dus wanneer je als bureau adviseert om een website te vullen met content (of t-shirts met quotes) dan moet je weten of dat kosher is, en hoe het kosher gemaakt kan worden. Maar als een retailer jouw vraagt een specifieke promotie op die website (of dat t-shirt) te zetten, dienen zij de legale kant te kennen. Wanneer je professionaliteit gaat suggereren in een domein waar je dat eigenlijk niet hebt, vraag je om problemen.

• 0

Citaten zijn volgens mij een onderdeel van (of juist een soort van uitzondering op) het auteursrecht.Wanneer er sprake is van een toegestane uitzondering is mij echter niet geheel duidelijk helaas. Het lijkt er wel op dat het altijd nodig is de oorspronkelijke auteur te benoemen, dus wellicht moet je Waldo Emerson even in je handtekening opnemen :)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar