• 0

aandelen schenken

Hallo,

 

Ik heb de volgende vraag ik heb een klant waar ik voor werk deze man heeft een goedlopende zaak met verschillende holdings

nou wilde hij me 30% aandelen geven van zijn winstgevende bv met een gesloten beurs.

maar het schijnt dat je in nederland niet kan schenken zonder daar al te veel kosten aan te hebben.

het bedrijf is gezond en schulden vrij en getaxeerd.

is het mogeijk om dit deze aandelen te kopen voor een symbolisch bedrag van een euro of zo.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag ralphie

 

Jij hebt als ondernemer (?) gewerkt voor deze BV. De eigenaar is jou daar dankbaar voor en schenkt jou 30% van de aandelen. Dat gaat inderdaad niet zomaar onbelast.

 

1: er kan sprake zijn van een verkapt dienstverband. De fiscus heft loonbelasting over de marktwaarde van de aandelen.

2: er is geen sprake van een verkapt dienstverband. De fiscus heft schenkbelasting tegen het tarief dat geldt voor de verwantschap tussen jou en de eigenaar van de BV.

 

Zonder de fiscus kom je er in elk geval niet vanaf.

 

Wat is je (bloed- of familie-) relatie tot de huidige eigenaar?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dag Joost,

 

Bedankt voor u reactie, ik heb geen band met de eigenaar en het is een klant van mij maar ik werk er nog geen 25% van het jaar voor.

maar dat betekend dus dat als de aandelen op bijvoorbeeld 100000 dat ik 25000euro aan belasting moet betalen maarja dat heb ik niet zo staan zijn daar geen regelingen voor dan of kan deze samenwerking dan helemaal niet doorgaan dan.

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk zijn er wel mogelijkheden om deze samenwerking gestalte te geven. Maar, en daar wijst Frans ook op en daar ga jij ook al op in, je moet je ernstig afvragen waarom je op deze wijze 30% van een goed lopend bedrijf in handen krijgt. Jij geeft aan dat je het bedrijf getaxeerd is, maar is dat een onderzoek wat jij hebt laten uitvoeren of dat de huidige eigenaar heeft (laten) opstellen. In de angelsaksische wereld hebben ze een spreekwoord: if sounds too good to be true, it probably is...

 

Goed, genoeg moraal. Concreet over jouw vraag: fiscaal maatwerk maar in grote lijnen kun je het volgende doen. Je kunt de aandelen kopen tegen de marktwaarde. Dat je de aandelen koopt betekent niet dat je ze ook moet betalen. Er ontstaat zo een vordering van de huidige eigenaar op jou. Deze vordering hoeft dus niet betaald te worden, zolang er niet betaald wordt blijft de vordering staan.

De betaling van de aandelen kan op verschillende manieren gebeuren, bijvoorbeeld met dividend of als je het geld in de toekomst wel hebt. Ook kan de huidige eigenaar van deze aandelen ieder jaar jou een deel van de vordering (ca. € 2.000,00) kwijtschelden (schenken) zonder dat er schenkbelasting afgedragen hoeft te worden.

 

Maar nogmaals: fiscaal maatwerk dus laat je bijstaan door een fiscalist! Pak je dit verkeerd aan dan kan de fiscus dit alsnog gaan zien als een schenking en dan gaat de kasse rinkelen...

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hoe zit het dan met het volgende bijv. als de aandelen worden geschonken van vader op dochter.

 

Wat zijn de gevolgen voor de 1.inkomstenbelasting en 2. schenkingsbelasting, als aan de 'Doorschuifregeling IB en Bedrijfsopvolgingsfaciliteit wordt voldaan?

3. wat zijn de belangrijkste voorwaarden.

 

-waarde aandelen 2.500.000

-Beleggingen 500.000

-verkrijgingsprijs 50.000

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe zit het dan met het volgende bijv. als de aandelen worden geschonken van vader op dochter.

 

Wat zijn de gevolgen voor de 1.inkomstenbelasting en 2. schenkingsbelasting, als aan de 'Doorschuifregeling IB en Bedrijfsopvolgingsfaciliteit wordt voldaan?

3. wat zijn de belangrijkste voorwaarden.

 

-waarde aandelen 2.500.000

-Beleggingen 500.000

-verkrijgingsprijs 50.000

 

 

Sorry Hoogbouw,

 

HL is niet bedoeld voor studievragen, zie de huisregels.

 

groet

Joost

 

HL admin

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.