• 0

Boeking gedeeltelijke betaling

Hallo

 

Ik heb een vraag over een boeking die ik in de administratie moet verwerken.

 

De casus is namelijk zo.

 

Ik heb een samenwerkingsverband met een andere bedrijf. Dat andere bedrijf heeft een subsidie gekregen van de provincie en daar zijn bepaalde voorwaarden aan verbonden. Nu houd die voorwaarde qua samenwerking in dat ik 66,66% van de door mij gestuurde facturen aan het andere bedrijf betaald krijg. De resterende 33,33% krijg ik niet betaald omdat mijn inbreng in de samenwerking moet zijn conform de subsidieverordening.

 

Nu is mijn vraag als volgt.

 

Normaal boek je een betaling op een factuur:

 

a/Omzet € 100,00

a/BTW € 19,00

Bank € 119

 

Nu krijg ik vanwege de samenwerking maar 66,66% uitbetaald en zou de boeking er anders uit komen te zien. Alleen is mijn vraag hoe zit dat met de BTW? Dien ik de BTW volledig (100%) in te boeken of dien ik de BTW voor 66,66% mee te nemen.

 

Dus word de boeking

 

a/Omzet € 100

a/BTW € 19

Bank € 78,54

kosten € 40,46

 

Of dient de boeking dit te zijn?

 

a/Omzet € 100

a/BTW € 19

Bank € 78,54

kosten € 34,13

BTW € 6,33

 

Ik hoop dat er iemand een antwoord heeft.

 

Alvast bedankt.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nu houd die voorwaarde qua samenwerking in dat ik 66,66% van de door mij gestuurde facturen aan het andere bedrijf betaald krijg.

 

Ik weet niet goed hoe je dit oplost en ik denk zeker niet via een kostenpost.

Maar je kan toch eenvoudig op de factuur de verrekening van 2/3 al noteren. Of zie ik dat niet juist?

                  

   

               

   

               

   

               

   

               
      Factuuur                        Bedrag      
      totaal bedrag         

      

   

   

   100,00   

   

      Te verrekenen         

   2/3   

   

   

   66,67   

   

      BTW         

      

   

   

   12,67   

   

      Te betalen         

      

   

   

   79,33   

   

 

Link naar reactie
  • 0

Kun je iets meer verduidelijken over deze regeling? Kennelijk verricht je activiteiten vanuit een eenmanszaak voor de VOF of de andere vennoot, in plaats van dat je gewoon werkzaamheden voor de VOF verricht, waar je in het kader van de winstverdeling een vergoeding voor krijgt. Dat doe je echter niet als willekeurige leverancier, anders zouden de subsidievoorwaarden niet iets dergelijks kunnen bepalen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Kun je iets meer verduidelijken over deze regeling? Kennelijk verricht je activiteiten vanuit een eenmanszaak voor de VOF of de andere vennoot, in plaats van dat je gewoon werkzaamheden voor de VOF verricht, waar je in het kader van de winstverdeling een vergoeding voor krijgt. Dat doe je echter niet als willekeurige leverancier, anders zouden de subsidievoorwaarden niet iets dergelijks kunnen bepalen.

 

 

En vooruitlopend op jouw reactie, waar ik net als Ronaldinho erg benieuwd naar ben, geldt voor de omzetbelasting dat er aan jouw prestatie niets verandert. Jij brengt immers 100% van het te factureren bedrag in rekening en dit bedrag is geheel belast met BTW.

Je zult deze BTW voor 100% moeten afdragen aan de Belastingdienst, en hiervoor de uitbetaalde 66,6% moeten aanwenden. De andere 33,3% wordt namelijk wel degelijk aan jou uitbetaald, maar niet in klinkende munt maar in de vorm van een inbreng. Dat je die inbreng niet in eerste instantie kunt gebruiken is niet het probleem van de Belastingdienst.

 

Ik zie niet in wat een voor eventuele kosten er nog in deze boeking zitten of waarom je nog BTW terug zou kunnen vorderen op dit verhaal. Maar wellicht dat een van de collegae hier wel mogelijkheid toe ziet!

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Het betreft een prestatie die verricht word door een eenmanszaak en die gefactureert word aan een BV.

 

Het betreft een deal waar voor beide bedrijven waar de BV een bepaald percentage aan directe en een bepaald percentage aan indirecte kosten mag declareren/factureren conform de subsidieverordening.

 

Onderaan de streep zou de 33,33% die niet betaald word als deelnemingskosten worden geboekt. Mijn vraag is of de BTW uit het niet betaalde gedeelte als voorbelastig kan worden afgetrokken ofdat de totale 33,33% als kosten moet worden opgevoerd.

 

Hoop dat dit het wat duidelijker maakt.

Link naar reactie
  • 0

Onderaan de streep zou de 33,33% die niet betaald word als deelnemingskosten worden geboekt.

 

 

Wat zijn die deelnemingskosten? Als ik jou goed begrijp koop je je niet in maar waar moet dan wel voor betaald worden?

 

 

Mijn vraag is of de BTW uit het niet betaalde gedeelte als voorbelastig kan worden afgetrokken ofdat de totale 33,33% als kosten moet worden opgevoerd.

 

 

Je kunt in ieder geval niets met de BTW zonder factuur van de BV. Als jou de kosten (afhankelijk of het echt kosten zijn) in rekening gebracht worden kun je die natuurlijk opvoeren en de BTW terugvorderen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dat je die inbreng niet in eerste instantie kunt gebruiken is niet het probleem van de Belastingdienst.

Ik zie niet in wat een voor eventuele kosten er nog in deze boeking zitten of waarom je nog BTW terug zou kunnen vorderen op dit verhaal. Maar wellicht dat een van de collegae hier wel mogelijkheid toe ziet!

Ik ben het met Dennis eens. Even anders gezegd:

Je haalt hier 2 zaken door elkaar nl.

[*]de boekhoudtechnische kant --- De levering van jou aan de bv met de daaraan verbonden boekingen. De BTW moet je gewoon volledig afdragen.

[*]de geldstroom --- Andere BV betaald: € 119,00 minus € 33,33 (1/3e van de waarde excl. BTW) Subsidie is geen goederenstroom maar een geldstroom..

Dat je die € 33,33 niet ontvangt zul je moeten verantwoorden in je boekhouding als zijnde subsidieverordening.

 

Dus zoals jij zou beschrijven:

a/Omzet € 100,00

a/BTW - 19,00

Bank - 85,67

subsidieverordening - 33,33

 

groet,

 

pewede

Link naar reactie
  • 0

Het is onmogelijk dat de subsidiegever de eis stelt dat 33% van de facturen onbetaald blijft, dat zou echt een ridicule eis zijn. Het is puur een boekhoudkundig probleem omdat er 2 partners zijn maar er is maar 1 subsidie aanvrager dus de bv kan alleen alle projectkosten juist declareren bij de subsidiegever als jij facturen stuurt voor alle door jou gemaakte kosten ten behoeve van het gesubsidieerde project.

 

Daarnaast hebben jullie gewoon een commerciële afspraak dat jij jou eigen kosten draagt als die niet vergoed worden door een subsidie, dat is dan jou inbreng in dit project. DAt staat los van de boekhoudkundige verwerking maar heeft wel consequenties voor de boekhoudkundige verwerkinge.

Uit praktische overwegingen word ervoor (blijkbaar) voor gekozen om de boekhouding van het project volledig te voeren in de BV dus moet jij 100% van je kosten factureren om de kosten in de projectadministratie te krijgen en zo te declareren (voor 2/3 deel) bij de subsidiegever.

 

Vervolgens spreken jullie af dat je maar 2/3 deel van je factuur betaald krijgt, prima. In formele zin blijven het restant gewoon openstaan en als je niets doet tot in eeuwigheid (theoretisch) dus er zal nog een boekhoudkundige stap gezet moeten worden om deze projectadministratie af te ronden

 

De laatste stap zal vanuit de bv moeten zijn dat deze een eindafrekening (of ook tussentijds als het project lang loopt) opstelt voor het project voor alle kosten, de ontvangen subsidie en eventueel de opbrengsten. Dan blijft er een project resultaat over waarschijnlijk een kostenpost/verlies. En dit "verlies" moet dan worden verdeeld over de samenwerkingspartners, waarbij de sleutel waarschijnlijk is 1/3 voor jou en 2/3 voor de bv.

Daarvoor maakt de bv dus gewoon een factuur voor jou aandeel in de niet vergoedde projectkosten. Deze factuur word vervolgens weggestreept met het nog openstaande deel van jou facturen en dan lopen beide administraties weer op nul en heeft niemand btw verloren of moet rare capriolen uithalen om facturen afboeken.

 

Eventueel kun je, om het risico af te dekken dat jij moet meebetalen aan kosten gemaakt door de bv die niet gedeclareerd kunnen worden voor de subsidie kan je als onderdeel van de overeenkomst afspreken dat jou bijdrage nooit meer bedraagt dan 1/3 van de door jou gemaakte kosten.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik had het dan te simpel voorgesteld. Maar ben wel benieuwd naar deze regeling. Daarom mijn poging dit volgens Roel te begrijpen en op te stellen.

 

@ Roel,

Je hebt aangenomen dat 2/3 van de projectkosten door de subsidiegever vergoed wordt. Ik neem aan dat klopt. Per saldo draagt TS (Polden1) dan alleen BTW af van de 2/3 vergoeding die hij ontvangt. Volgens dit voorbeeld met slechts een (1) factuur klopt jouw uiteenzetting volgens mij. Hoop ik :-\

 

                  

   

               

   

               

   

               

   

               

   

               

   

               

   

               

   

               

      Omschrijving            Bedrag            Opmerking      
      Factuur van TS aan BV         

   100,00   

   

   

   a   

   

      BTW         

   19,00   

   

   

   OZB afdracht   

   

      Totaal         

   119,00   

   

   

      

   

               

      

   

   

      

   

      Declaratie subsidie         

   100,00   

   

   

      

   

      Vergoeding 2/3         

   66,67   

   

   

   Dit ontvangt TS   

   

      TS vordering op kosten         

   33,33   

   

   

   restant   

   

      TS vordering op BTW         

   19,00   

   

   

      

   

                  
      Totale vordering         

   52,33   

   

   

   b   

   

            Eindafrekening 1/3 t.l.v.TS volgens afspraak                                          

                  

   

               

   

               

   

               

   

               

   

               
      Factuur van BV aan TS         

   33,33   

   

   

   1/3 x a   

   

      BTW         

   6,33   

   

   

   OZB Voorbelasting   

   

      Totaal         

   39,67   

   

   

   c   

   

               

      

   

   

      

   

      Saldo         

   12,67   

   

   

   b-c   

   

      Is BTW van vergoeding         

   66,67   

   

   

   12,67/0,19   

   

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.