• 0

WAZ aanvullingsverz: Let op

 

Zoals bekend vervalt de WAZ per 1 juli.

Op dit moment storten de verzekeraars zich vol in de markt die voor hen vrijkomt. (hoog potentieel premievolume)

 

De aanbieding die veel toegepast wordt is het geven van korting enerzijds en een vereenvoudigde acceptatie anderzijds.

 

De korting die voor de ondernemers neergezet wordt ligt op een vergelijkbaar niveau als de korting op de AOV premie voor startende ondernemers, de zogenoemde starterskorting. Veelal bedraagt de aangeboden korting in het eerste jaar 30%, tweede jaar 20% en het derde jaar 10%.

De vereenvoudigde acceptatie houdt voornamelijk in dat het beantwoorden van een beperkt aantal gezondheidsvragen voldoende is, en dat men tot een bepaald verzekerd bedrag niet gekeurd hoeft te worden.

 

Let wel op het volgende:

 

Het is soms niet duidelijk wanneer de verzekering tot uitkering komt, ofwel wat wordt als arbeidsongeschiktheidscriterium gehanteerd.

 

GANGBARE ARBEID: recht op uitkering ontstaat wanneer je nagenoeg geen enkel ander werk meer kunt uitvoeren.

 

PASSENDE ARBEID: recht op uitkering ontstaat wanneer je geen werk kunt uitvoeren wat gezien je opleiding, werkervaring en verdiencapaciteit bij je past.

 

BEROEPS ARBEID: recht op uitkering ontstaat wanneer je je beroep niet meer kunt uitoefenen.

 

De meeste maatschappijen hanteren de laatste twee criteria, echter de eerste komt ook voor.

 

Zorg ervoor dat je weet waarop de aanbieding van de verzekeraar is gebaseerd en kies die dekking die het best bij je past zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

 

Groeten

 

 

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Om nog maar niet te spreken over 'niet objectiveerbare aandoeningen' (hoop dat ik de juridische term correct heb), RSI en whiplash vallen hier onder. Kreeg een aanbieding voor zo'n verzekering maar bleek dat deze niet gedekt waren.

 

Willem

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt me sterk dat er verzekeringen zijn die in dat geval WEL uitkeren. Er zijn aandoeningen die onmogelijk (objectief) vastgesteld kunnen worden, en in zo'n geval is het ook onmogelijk om te bepalen of iemand nou een aandoening heeft of simuleert om zo verzekeringsgeld op te strijken. Heel vervelend voor de mensen die eraan lijden natuurlijk, maar vanuit de verzekering is het zoiets als 'diefstal van contant geld' wat ook geen enkele reisverzekering zal dekken.

 

Het verhaal over passende, ganbare en beroeps-arbeid lijkt me in de meeste gevallen veel belangrijker. Het zou wel heel wrang zijn als je premie betaald, een ongeluk krijgt en vervolgens niets uitbetaald krijgt omdat het zonder benen (om maar wat extreems te noemen) best mogelijk is een-of-andere baan in te vullen.

Link naar reactie
  • 0

Update:

 

Verzekeraars zullen zelfstandigen die zich binnen drie maanden na de afschaffing van de WAZ melden, maar worden geweigerd voor een private AOV, in aanmerking laten komen voor een alternatieve verzekering. Voor de toekomstige zelfstandigen onder ons geldt dat ze zich binnen drie maanden van de start moeten melden bij de verzekeraar. Ook de zelfstandigen die alleen geaccepteerd worden d.m.v. premie-opslag of uitsluitingen bij de private AOV kunnen van deze alternatieve verzekering gebruik maken.

 

Enige kenmerken van de verzekering:

 

Maximaal verzekerd jaarbedrag: € 11.500,00

Wachttijd: 2 jaar

Men moet duurzaam en volledig arbeidsongeschikt zijn. (gangbare arbeid)

Raakt men arbeidsongeschikt binnen 5 jaar na het afsluiten dan bedraagt de uitkeringsduur 5 jaar. Raakt men na de periode van 5 jaar arbeidsongeschikt dan loopt de uitkering door tot 65 jaar.

 

Premie indicatie: € 2.000,00 - € 2.500,00 afhankelijk van de beroepsklasse.

 

Groeten

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Toch, als ik een verzekering zie met dat soort wachttijden en voorwaarden kun je -denk ik- net zo goed wachten tot je financieel echt aan de grond zit en de bijstand aanvragen. Als je helemaal niets verdiend en op spaargeld moet teren denk ik dat de meeste mensen dat punt wel bereiken in die 2 jaar tijd. Is die 11.5k uberhaupt meer dan bijstand, of gaat het alleen om de voorwaarden (eigen vermogen etc)?

 

Het lijkt me iets dat je ofwel goed moet doen (dwz. voldoende voor een comfortabel inkomen bij arbeidsongeschiktheid), ofwel helemaal niet.

Link naar reactie
  • 0

Van heel die WAZ snap ik niet zo gek veel meer. Ik had een aanvullende verzekering afgesloten bij de ABN Amro voor een beperkte uitkering:

 

Verzekerde bedragen:

Eerste jaarsrisico Eur 16.000

Na-eerstejaarsrisico Eur 4.668

WAZ-aanvulling Eur 11.332

 

Eerlijk gezegd weet ik niet eens wat ik nu krijg uitgekeerd. Ik ging altijd uit van die 16.000 Euro. Nu de WAZ vervalt (dit is overigens toch nog altijd niet definitief?) bedraagt de uitkering dan 11.332 euro per jaar?

 

Op dit moment betaal ik nog redelijk schappelijke premies, komend jaar is dat 49,47 euro per maand, maar dit loopt uiteindelijk op naar een bedrag van 140 euro in 2030 (ouderdom).

Als ik het verzekerd bedrag omhoog wil hebben dan wordt dit toch een gigantische kostenpost?

 

Overigens wil ik iedereen nog wel adviseren een clausule op te laten nemen dat de uitkeringen geindexeerd worden. Want 16.000 euro nu is heel wat anders dan 16.000 euro in 2030.

 

Binnenkort toch maar eens gaan praten met een verzekeringsadviseur denk ik...

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

 

Eerlijk gezegd weet ik niet eens wat ik nu krijg uitgekeerd. Ik ging altijd uit van die 16.000 Euro. Nu de WAZ vervalt (dit is overigens toch nog altijd niet definitief?) bedraagt de uitkering dan 11.332 euro per jaar?

 

Gedurende het eerste jaar: € 16.000,00 (bij 100% AO)

Gedurende het tweede jaar: € 4.668,00 (bij 100% AO)

 

De Waz aanvullingsverzekering zorgde voor een uitkering tot maximaal de WAZ uitkering. De WAZ uitkering was gebaseerd op gangbare arbeid en daardoor kon de ondernemer geconfronteerd worden met een behoorlijk inkomensverlies. De verzekering zorgde er eigenlijk voor dat het maximaal bedrag van € 11.332,00 afgedekt werd op basis van beroepsarbeidsongeschiktheid.

 

Op dit moment betaal ik nog redelijk schappelijke premies, komend jaar is dat 49,47 euro per maand, maar dit loopt uiteindelijk op naar een bedrag van 140 euro in 2030 (ouderdom).

Als ik het verzekerd bedrag omhoog wil hebben dan wordt dit toch een gigantische kostenpost?

 

Een premie indicatie:

 

Man of vrouw, 30 jaar, beroep: ICT verzekererd bedrag: € 12.000,00 (3% klimmend)

AO criterium: beroepsarbeidsongeschiktheid.

Maandpremie c.a. € 80,00 exclusief kortingen.

 

Even je licht opsteken bij je adviseur kan zeker geen kwaad.

 

Groeten

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Update

 

De eerste kamer heeft inmiddels ingestemd met de afschaffing van de WAZ. Per 1 augustus verdwijnt de wet definitief. (was eerst 1-07-2004)

Vanaf die datum is nieuwe instroom niet meer mogelijk.

 

Groeten

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 60 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.