• 0

hoe kan je een chinese handelsonderneming controleren?

Beste mensen,

Ik ben helemaal niet zo van het importeren uit china. Lang wachten en vaak onbetrouwbaar.

Alleen door projecten van school ben ik toch nieuwsgieriger geworden, hoe dit alles in zin werk gaat.

Nu sta ik op het punt om volkswagen gti grillen te importeren uit china, rond een inkoop bedrag van €1500. van het bedrijf www.cnsongwon.com.

Heb met het bedrijf via msn onderhandeld, en zou 2 cub nodig hebben in een container. Daar zou ik 60$ dollar voor moeten betalen. dan zou ik het op kunnen halen bij de custom service in rotterdam. Die zouden mij dan weer bellen als het er bijna was. Is dat de normale gang van zaken?

Eerst moet ik 30% betalen dan gaan ze starten met het maken. Wanneer het dan klaar is en ze het gaan verzenden betaal ik de andere 70%. En moet ik dit doen op hun bankrekening nummer.

Hoe kan ik zien of dat ze wel betrouwbaar zijn?

via google kon ik niet veel vinden en op Alibaba hebben ze wel wat certificaten maar heb ook weer gelezen dat je daar niet zo veel waarden aan moet hechten.

alvast dank voor de hulp!

gr thijs

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

Hoi Thijs,

Pas op want die $ 60 is waarschijnlijk alleen maar het gedeelte tot aan de loods. De rest zal jij hier als on aangename verrassing op je bord krijgen (verwacht ik). Ben voorzichtig met dit soort zaken want inklaringen + loskosten zijn meestal boven de $ 60 zeker samen met wat zeevrachten enz.

Vraag dat nog maar eens goed na bij je aanbieder!

Groeten,

Roy

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

• 0

Gewoon FOB prijzen vragen en verder logistiek zelf regelen.

Internationaal logistiek bedrijf kan dan met fabriek communiceren wanneer de goederen FOB aangeboden moeten worden bij de desbetreffende haven.

Schenker is een goed bedrijf in het geval dat je nog niet eerder zendingen uit China zelf vervoerd hebt.

Je kan nooit 100% weten of een producent betrouwbaar is. Maar je kunt wel eea doen om voor jezelf er een goed gevoel bij te krijgen.

1 - Vraag foto's van fabriek, vandaag gemaakt (ze hebben echt wel ergens een camera)

2 - Bel eens naar hun vaste telefoonlijn. Vraag naar jouw contact persoon.

3 - Tijdens productie, vraag om foto's wat ze aan het doen zijn (kleine moeite)

4 - Als het om echt grotere bedragen gaat gewoon langs gaan.

5 - Bankrekening nummer altijd van bedrijf, nooit van een persoon (tenzij het om kleine bedragen gaat en je al eerder zaken met ze gedaan hebt) Let op, vaak zijn er veel excuses om je toch op persoonlijke rekening te laten overmaken maar ten allertijde zorgen dat je de echte bedrijfsrekening en details ontvangt. Ook al betaal je anders. Deze gegevens ook op documentatie toevoegen.

6 - Doe een google search op mobiel nummer contactpersoon (werkt deze enkel voor dit bedrijf of voor vele anderen?) Doe zelfde met hotmail of andere email die ze gebruiken en niet de bedrijfs extensie hebben.

7 - Maak een PO (purchase order) en vraag of zij een PI (Proforma Invoice) aan jou sturen met company chop en ondertekend.

8 - Vraag desnoods scan van bedrijfsregistratie en certificaties die uitgegeven zijn voor de produkten die je besteld (CE, TUV, FCC etc etc) Zoek desnoods kontakt met de instanties die deze certificaties hebben uitgeschreven of dit allemaal klopt.

• 0

Even voor de zekerheid. Schenker zal best goed zijn maar er zijn over de 500 bedrijven in Nederland die dit niet zo goed of wellicht nog beter kunnen dan Schenker! Zeker als je start want dan heb je begeleiding nodig .......

Groeten,

Roy

www.merchantlogistics.nl

• 0

Even voor de zekerheid. Schenker zal best goed zijn maar er zijn over de 500 bedrijven in Nederland die dit niet zo goed of wellicht nog beter kunnen dan Schenker! Zeker als je start want dan heb je begeleiding nodig .......

Groeten,

Roy

Bijna helemaal mee eens.

Echter een bedrijf als Schenker heeft vestigingen in China, met Chinees personeel dat veel meer kan regelen dan enkel een container booken. Geen reclame voor Schenker, maar mijn ervaring is met die andere 500 bedrijven dat ze wel bereikbaar zijn, maar tandloos als het aankomt op momenten dat er eea geregeld moet worden aan de Chinese kant, bij douane, documentatie, lokaal transport in China etc etc. Goede bedoelingen en inzet heeft nu eenmaal maar een beperkt effect vanuit Nederland achter een burotafel met een collectie kennissen die vanalles kunnen "regelen".

Natuurlijk bedoel ik zeker niet dat dat voor Uw bedrijf ook zo is, maar meer op basis van mijn ervaring en die van vele anderen voor mij.

Op het moment dat je de ins en outs kent, kun je inderdaad besparen, hoewel beperkt door een logistieke partner te kiezen met minder "overhead" waardoor het kostenplaatje beter uitvalt. Dit is altijd een balans van winst vs risico bij onvoorziene omstandigheden.

Goed voorbeeld is NU.

Het is de afgelopen weken regelmatig gebeurd dat geboekte en bevestigde containers toch aan de wal bleven staan omdat de containerschepen overboekt zijn. Dan maakt de rederij beslissingen. En dan vallen de kleine jongens letterlijk van de boot. Dan kan goedkoop en goedwillend wel eens vervelende consequenties hebben die de meesten bij keuze logistiek niet goed overwegen. Nooit bij nagedacht zijn dan woorden die nog wel eens door kunnen dreunen als je lever verplichtingen aangaat. Een bedrijf als Schenker zal in dit soort gevallen wel met grote vuist er voor zorgen dat haar kroost wel mee mag.....

• 0

Hoi Paul,

Wij hebben nog geen overboekingen gehad afgelopen tijd! Dit zal wel weer gaan gebeuren omdat er weer redelijk wat carriers hun aantal loops gaan verkleinen en Chinees nieuwjaar is altijd pet. Maar hier kan ook Schenker of andere kunnen hier niets aan doen. Want er blijven gewoon containers staan bij iedereen (helaas).

Met betrekking tot het dingen voor elkaar krijgen is het wel belangrijk dat je een goede partner hebt in de laadhaven. Wij bijvoorbeeld boeken lokaal in China met een agent welke ook alle tools heeft om zaken goed te regelen lokaal.

Maar ik kan natuurlijk nooit spreken voor alle branche genoten, maar er zitten echt wel goeie tussen dat was meer wat ik mee wilde geven.

Groeten,

Roy

PS Paul deze uitwisseling van ideeen is verder geen aanval op je adviezen want die zijn inhoudelijk verder wel correct naar mijn idee!

www.merchantlogistics.nl

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar