• 0

Bedrijfspand overnemen van ouders

Hallo,

 

Mijn ouders worden wat ouder en ze willen graag het bedrijfspand aan mij verkopen. Ik ben zelfstandig ondernemer met goede jaarcijfers.

 

Ik ben op zoek naar tips. Waar te beginnen? Waar op te letten? Goede informatie kan ik niet vinden zonder de indruk te krijgen dat men vooral zelf wat wil verdienen. Dat mag, als het goed is. Maar liever hoor ik uit ervaring van mensen waar en hoe ik het beste kan beginnen aan de financiering van dit bedrijfspand. Ik neem bijvoorbeeld aan dat als zij het aan mij verkopen voor € 1,- terwijl het 300k waard is, dat de belastingdienst dit niet pikt (wegens ontlopen erfrechtbelasting).

 

Alvast bedankt!

 

Bert

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als bedrijfspand voor zakelijke prijs wordt overgenomen, geen bijzonderheden. Bij een te lage verkoopprijs, wordt overdrachtsbelasting toch berekend over marktprijs en schenkingsrechten.

 

Als ouders het pand ter beschikking stellen tegen zakelijke huur, geen bijzonderheden. Bij een te lage huur, schenkingsrechten verschuldigd.

 

Fiscale aspecten voor ouders? Hebben zij het bedrijfspand als ondernemingsvermogen? Afrekenen stille reserves? Beter wachten tot algehele staking onderneming?

 

Als bedrijfspand als box 3 vermogen beschouwd kan worden, kunnen ouders bedrijfspand ook verhuren, voor ouders bedrijfspand in box 3, huuropbrengsten onbelast.

 

Verlaagde overdrachtsbelasting, kan argument zijn nu te kopen. Afschrijvingsmogelijkheden indien bedrijfspand gekocht wordt.

Courantheid bedrijfspand, groeiscenario onderneming? Vind bank jouw cijfers ook mooi voor financiering?

Link naar reactie
  • 1

Verlaagde overdrachtsbelasting, kan argument zijn nu te kopen.

In geval het een bedrijfspand is geldt de verlaging van de overdrachtsbelasting niet.

 

Interessante aspecten kunnen verder zijn:

- zit jij nog in je startersjaren? > willekeurig afschrijven (WASO)

- ga je het pand zelf gebruiken of ga je het verhuren (ivm afschrijving tot 50% WOZ of tot WOZ-waarde)

- de ouders geven hypotheek op het pand, jij lost wel/niet af, betaalt een hogere/lagere rente

 

Verder altijd zinvol om eens een informerend gesprek aan te knopen met een notaris.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 186 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.