• 0

Belastingdienst stop betalingsregeling

Mijn buurman / collega ondernemer heeft een betalingsregeling lopen met de belastingdienst. Hij zou netjes een x-bedrag per maand afgesproken hebben om dit per ontvangen acceptgiro te voldoen. Nu heeft hij niet 1, maar 5 betalingsregelingen lopen. Van 1 daarvan heeft hij sinds afgelopen september geen acceptgiro meer ontvangen. De overige 4 lopen allemaal op schema, synchroon. Afgelopen weekend heeft hij een brief van de belastingdienst ontvangen dat voor die ene betalingsregeling het totaalbedrag nu direct betaald moet worden, door het uitblijven van een maandelijkse betaling.

 

Sprak hem vanochtend aan de koffietafel en hij zit een beetje in de rats. Als medeondernemer wil ik hem helpen omdat ik weet (uit ervaring) dat de belastingdienst heel zwart/wit kan kijken en het een positieve/goede vent is als collega.

 

Zijn feiten op een rij:

- Hij betaald de overige 4 netjes volgens acceptgiro en op tijd.

- De bedragen (maandelijkse termijnen) van de overige 4 hoger zijn als maandbedrag van openstaande regeling.

- De betreffende acceptgiro niet per post zijn aangekomen en de overige wel.

- Hij het gewoon kan betalen, maar door drukte geen notie heeft gehad van het niet ontvangen van de acceptgiro.

- Het openstaande bedrag nu ineens betalen is lastig/niet mogelijk.

 

Wat kan hij nu doen?

 

Zelf dacht ik aan opbellen en aangeven van de situatie. De belastingdienst heeft een termijn van 7 dagen gegeven

om het volledige bedrag te betalen. Maar kan de belastingdienst zomaar een betalingsregeling omzetten naar direct

betalen als er geen acceptigro is ontvangen, maar er wel betaald wordt naar ontvangst acceptgiro?

 

Graag hoor ik van experts of ervaringsdeskundigen wat wijsheid is. Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Lijkt me een duidelijke zaak toch, niet ingewikkelder maken als het is, er is iets misgegaan met die acceptgiro, dus z.s.m. contact opnemen met de belastingdienst, niet op het algemene nummer maar als het goed is staat er op de brief een ander nummer waar je heen kan bellen.

 

Uitleggen dat er iets mis moet zijn gegaan omdat de andere regelingen ook betaald worden en dat het uitblijven van de 5e acceptgiro over het hoofd is gezien.

 

En ja als een betalingsregeling niet word nagekomen dan moet je in 1x betalen, dat is een normale gang van zaken. Een betalingsregeling is al een uitzondering, iedereen moet normaal zijn aanslag in 1x betalen, een betalingsregeling is dus een coulance en als je je dan niet aan die afspraak houd dan zal de belastingdienst snel handelen en streng zijn.

 

Tip voor de toekomst. de acceptgiro betaalkenmerken op betalingsregelingen zijn elke maand hetzelfde dus je kunt ook zonder nieuwe acceptgiro gewoon betalen. liever een termijn te veel betaald en terugkrijgen, als te weinig betalen op een betaalregeling, dat geeft een hoop stress extra..

Link naar reactie
  • 0

Ik zou opbellen en kijken of er eea. op te helderen valt. Overigens zou ik al in september hebben gebeld na het uitblijven van die acceptgiro en niet drie maanden wachten. Je weet immers dat er betaald moet worden...

 

@mmint:

Dat zei ik zelf ook al, maargoed ik snap zijn punt ook, dat als je druk bent met je hoofd boven water te houden dat je van acceptgiro tot acceptgiro leeft en de scherpheid om een niet aangekomen acceptgiro bij te houden dan niet in je hoofd meespeelt. Bedankt voor je vlotte reactie iniedergeval. Hij weet dat er betaald moet worden, de rest wordt namelijk keurig netjes betaald volgens schema, daarom vind ik de reactie van de belastingdienst erg verrassend.

 

@Roel:

Bedankt voor je tip, heb het direct doorgegeven. Ja, je hebt gelijk, echter zit het hem niet in zijn welwillendheid. Ik ken deze mede-ondernemer al 9,5 jaar en mijn eigen fakturen bij hem worden binnen 10 dagen netjes betaald. Uiteraard zegt dit nog niks, maar onze gesprekken aan de koffietafel (dagelijks) leren mij dat dit niet iemand is die wegloopt voor zijn verplichtingen. De rest van de regelingen zijn fors hoger en worden netjes betaald. Nogmaals dank...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.