• 0

wat wil een investeerder?

Hoi allemaal,

 

Binnenkort hebben ik en mijn compagnon een afspraak met een mogelijke investeerder. Ik vroeg me af wat zo een investeerder gewoonlijk terug wil voor zijn investering.

 

Ik ben op zoek naar een investering van 85.000 euro en zal hier samen met mijn compagnon nog rond de 18.000 euro bijleggen. Wij verwachten over 2 jaar een omzet van 1 miljoen en een winst van rond de 70.000 euro p.j.

Wat kan ik verwachten dat deze investeerder zal willen. Zal hij de investering als lening geven en hier rente over vragen, zo ja, aan wat voor percentage moet ik dan denken? Zou hij willen dat ik het bedrijf als BV opzet en dat hij aandelen krijgt? Hoe zal hij zichzelf in gaan dekken?

 

Graag hoor ik jullie reactie,

Rupa

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

@ viooltje

 

Bedankt voor je reactie. Ik zit in de watersportbranche. Je hebt gelijk, dit winstbedrag klopt niet helemaal. hier komt namelijk nog de winst van geleverde diensten bij. Deze heb ik helaas nog niet berekend maar kan wel een groffe schatting geven van rond de 20.000 euro extra. Ook is het zo dat de loon van mij en mijn compagnon hier al afgehaald is.

Link naar reactie
  • 0

Een investeerder wilt simpelweg zoveel mogelijk terugverdienen met zo weinig mogelijk risico (inclusief het risico van het demotiveren door te strenge voorwaarden te stellen).

 

In de praktijk betekent dit dat het voor een investeerder (indien je businessmodel daadwerkelijk reeel is) het meest aantrekkelijk is om dit geld als lening te verstrekken (met een hoge rente waarbij je privé ook meetekent) en ernaast een deel van de aandelen te krijgen.

Aan de andere kant wil jij wellicht juist geen aandelen afstaan en het geld enkel als lening beschouwen (tegen lage rente).

 

Uiterste 1 is dan dus een volledige lening met hoge rente en 49% van de aandelen afstaan (meer kan ook maar meestal zie je dat de ondernemer wel meer dan 51% aanhoudt) en uiterste 2 is enkel een lening tegen een lage rente.

 

Alles ertussen (en dat zijn een hele hoop moglijkheden) is een kwestie van onderhandelen waarbij er heel veel bepalende factoren zijn waaronder bijvoorbeeld:

 

[*] het vermeede risico (haalbaarheid plan plus onderliggende extra zekerheden die je kunt verstrekken)

[*] vraag en aanbod (kortom, hoeveel andere mogelijke investeerders heb je, als er maar eentje is kan ie nogal wat eisen)

[*] jouw onderhandelingskwaliteiten (en die van de investeerder)

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Rupa,

 

Marnix heeft helemaal gelijk, het ligt erg aan de investeerder. En aan jullie plan, en aan de markt: misschien kan je met je plan wel een lening krijgen, misschien hoef je maar weinig aandelen weg te geven.

Omdat het bijna niet mogelijk is om dit zelf goed in te schatten, is het ontzettend waardevol om met meerdere partijen te praten. Ga dus ook eens met je plan langs een bank, en vraag eens of ze interesse hebben. Misschien helemaal niet, maar goed om de feedback te krijgen. En ga ook met minimaal 3 andere investeerders praten (10 kan ook zeker!), gewoon om te ervaren hoe zo'n gesprek gaat, wat een investeerder wil, wat er mogelijk is, enz.

 

Vraag ook in wat voor andere bedrijven deze investeerder investeert, en wat zijn rol daar is. En ga praten met de oprichters van dat bedrijf, zo krijg je gevoel voor de meerwaarde van de investeerder.

 

En ja ik denk dat hij aandelen in de op te richten BV wil.

 

Succes!

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0

Naar mijn mening moet je oppassen als een investeerder 51% of meer wil hebben. Je loopt dan gewoon het operationele risico dat hij de ondernemer wordt en jij een belang hebt in zijn zaak. Met later mogelijk allerlei wrijving in de relatie.

Bespreek concreet de aanleiding in dat geval. Is naar zijn mening het risico te hoog? Als hij daar gelijk in heeft, moet je het hele plan dan wel in de huidige vorm doorzetten?

Denkt hij het zelf beter te kunnen? Waaom denkt hij dat dan? Sommige mensen denken alles zelf beter te kunnen of heeft hij oprechte twijfels aan jullie. Het gaat bij een investeerder om de tent en de vent.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 118 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.