ik heb onlangs producten verkocht via een externe website.
Ik heb een mooi aanbod gemaakt en dit aanbod is door een andere website op hun site geplaatst.
De kopers kochten het dus op de website van die externe partij en hebben ook die externe partij voor dat product betaald.
Die kopers krijgen vervolgens een waardebon en kunnen daarmee op mijn site het daadwerkelijke product bestellen.
Ze stoppen dus het product met normale waarde of aanbiedings waarde in hun winkelmandje en gaan naar de kassa. daar voeren ze hun waardebon code in waardoor bedrag op 0 euro komt. Als ze dan gaan betalen betalen ze enkel nog de verzendkosten aan mij en heb ik in mijn systeem dus een factuur van enkel verzendkosten.
Vervolgens lever ik alle binnengekomen waardebonnen in bij de partner en die betaald mij uit.
Nu krijg ik een factuur van die externe partij waarop de volgende zaken staan:
aantal ingeleverde waardebonnen
waarde per waardebon
totale waarde ingeleverde waardebonnen
commissie percentage wat ik aan partner moet betalen
commissie bedrag excl btw
BTW over commissie
bedrag commissie inclusief btw
Door mij te ontvangen bedrag.
Nu kan ik die te betalen commissie dus gewoon boeken als kosten en de btw op die commissie terugvragen als voorbelasting.
Maar dat bedrag dat ik ontvang....
daar staat geen btw op die factuur over wat ik moet afdragen.
Moet ik dat nu gewoon zelf met het btw percentage van de door de partner verkochte producten berekenen en erbij schrijven en dat opgeven als af te dragen BTW?
Of moet ik helemaal geen btw afdragen omdat de producten op de website van de partner zijn verkocht en daar betaald en dit anderszins opgeven als inkomsten?
Het is me dus niet duidelijk hoe ik dit moet boeken.
heb wel eerder dat soort acties gehad maar kreeg zaken dan uitbetaald als creditfactuur met juist btw erbij opgeteld waarbij duidelijk was wat ik moest afdragen.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
member123
member123
ik heb onlangs producten verkocht via een externe website.
Ik heb een mooi aanbod gemaakt en dit aanbod is door een andere website op hun site geplaatst.
De kopers kochten het dus op de website van die externe partij en hebben ook die externe partij voor dat product betaald.
Die kopers krijgen vervolgens een waardebon en kunnen daarmee op mijn site het daadwerkelijke product bestellen.
Ze stoppen dus het product met normale waarde of aanbiedings waarde in hun winkelmandje en gaan naar de kassa. daar voeren ze hun waardebon code in waardoor bedrag op 0 euro komt. Als ze dan gaan betalen betalen ze enkel nog de verzendkosten aan mij en heb ik in mijn systeem dus een factuur van enkel verzendkosten.
Vervolgens lever ik alle binnengekomen waardebonnen in bij de partner en die betaald mij uit.
Nu krijg ik een factuur van die externe partij waarop de volgende zaken staan:
aantal ingeleverde waardebonnen
waarde per waardebon
totale waarde ingeleverde waardebonnen
commissie percentage wat ik aan partner moet betalen
commissie bedrag excl btw
BTW over commissie
bedrag commissie inclusief btw
Door mij te ontvangen bedrag.
Nu kan ik die te betalen commissie dus gewoon boeken als kosten en de btw op die commissie terugvragen als voorbelasting.
Maar dat bedrag dat ik ontvang....
daar staat geen btw op die factuur over wat ik moet afdragen.
Moet ik dat nu gewoon zelf met het btw percentage van de door de partner verkochte producten berekenen en erbij schrijven en dat opgeven als af te dragen BTW?
Of moet ik helemaal geen btw afdragen omdat de producten op de website van de partner zijn verkocht en daar betaald en dit anderszins opgeven als inkomsten?
Het is me dus niet duidelijk hoe ik dit moet boeken.
heb wel eerder dat soort acties gehad maar kreeg zaken dan uitbetaald als creditfactuur met juist btw erbij opgeteld waarbij duidelijk was wat ik moest afdragen.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/34785-hoe-boek-ik-deze-facturen/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
20 antwoorden op deze vraag