• 0

hoe boek ik deze facturen?

ik heb onlangs producten verkocht via een externe website.

Ik heb een mooi aanbod gemaakt en dit aanbod is door een andere website op hun site geplaatst.

De kopers kochten het dus op de website van die externe partij en hebben ook die externe partij voor dat product betaald.

Die kopers krijgen vervolgens een waardebon en kunnen daarmee op mijn site het daadwerkelijke product bestellen.

Ze stoppen dus het product met normale waarde of aanbiedings waarde in hun winkelmandje en gaan naar de kassa. daar voeren ze hun waardebon code in waardoor bedrag op 0 euro komt. Als ze dan gaan betalen betalen ze enkel nog de verzendkosten aan mij en heb ik in mijn systeem dus een factuur van enkel verzendkosten.

 

Vervolgens lever ik alle binnengekomen waardebonnen in bij de partner en die betaald mij uit.

 

Nu krijg ik een factuur van die externe partij waarop de volgende zaken staan:

 

aantal ingeleverde waardebonnen

waarde per waardebon

totale waarde ingeleverde waardebonnen

commissie percentage wat ik aan partner moet betalen

commissie bedrag excl btw

BTW over commissie

bedrag commissie inclusief btw

 

Door mij te ontvangen bedrag.

 

Nu kan ik die te betalen commissie dus gewoon boeken als kosten en de btw op die commissie terugvragen als voorbelasting.

 

Maar dat bedrag dat ik ontvang....

daar staat geen btw op die factuur over wat ik moet afdragen.

Moet ik dat nu gewoon zelf met het btw percentage van de door de partner verkochte producten berekenen en erbij schrijven en dat opgeven als af te dragen BTW?

 

Of moet ik helemaal geen btw afdragen omdat de producten op de website van de partner zijn verkocht en daar betaald en dit anderszins opgeven als inkomsten?

 

Het is me dus niet duidelijk hoe ik dit moet boeken.

heb wel eerder dat soort acties gehad maar kreeg zaken dan uitbetaald als creditfactuur met juist btw erbij opgeteld waarbij duidelijk was wat ik moest afdragen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 1

ik heb onlangs producten verkocht via een externe website.

Ik heb een mooi aanbod gemaakt en dit aanbod is door een andere website op hun site geplaatst.

De kopers kochten het dus op de website van die externe partij en hebben ook die externe partij voor dat product betaald.

Die kopers krijgen vervolgens een waardebon en kunnen daarmee op mijn site het daadwerkelijke product bestellen.

Ze stoppen dus het product met normale waarde of aanbiedings waarde in hun winkelmandje en gaan naar de kassa. daar voeren ze hun waardebon code in waardoor bedrag op 0 euro komt. Als ze dan gaan betalen betalen ze enkel nog de verzendkosten aan mij en heb ik in mijn systeem dus een factuur van enkel verzendkosten.

 

 

Dag Vossie,

 

Ik denk dat hier iets niet helemaal goed gaat. De klanten kopen geen product bij de website, ze kopen een waardebon waarmee ze een product kunnen kopen. Een waardebon kent geen BTW, pas op het moment dat een waardebon gebruikt wordt om er iets mee te kopen (als de prestatie verricht wordt) ontstaat er een BTW-plicht.

Jouw factuur zou dus niet op € 0,00 uit moeten komen, maar gewoon op het factuur bedrag. Hier zit een BTW-component in en die BTW zou jij gewoon moeten afdragen. De betaling staat hier in principe helemaal los van, maar die wordt dus verrekend met de waardebon/coupon.

 

In mijn optiek zou je het volgende moeten doen (met voorbeeldbedragen)

 

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

   

verkoop product x € 100,00
verzendkosten - 10,00
subtotaal € 110,00
19% BTW - 20,90
Factuurbedrag € 130,90
Reeds betaald / coupon € 119,00 -/-
Nog te voldoen € 11,90

 

Jij draagt hier dus € 20,90 over af aan de Belastingdienst en krijgt dus nog € 11,90 van de klant.

 

De € 119,00 onvang je van de website, en die trekt daar haar kosten en BTW van af. De kosten zijn kosten voor jou, de BTW kun je terug vorderen. Het hele verhaal komt zo op € 0,00 uit. De website heeft dus niet voor jou verkocht, de website heeft een waardebon verkocht en jij bent de verkoper van het product. Voordeel voor de website is dat indien de coupon niet gebruikt wordt ze de bedrag gewoon verdient hebben. Mooie handel...

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, je moet werken met een tussenrekening waardebonnen.

 

De facturen uit jouw systeem moet je gewoon verwerken: dus verkoop/verzendkosten/btw - waardebonnen

 

De ingekomen factuur boek je dan als volgt: Commissie + BTW - Ontvangen waardebonnen

 

Zodoende loopt de tussenrekening waardebonnen glad. Het is een soortgelijke rekening als pin/chip.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

hmmm

ons systeem behandeld de op de andere website gekochte waardebonnen als kortingscode.

 

Iemand koop op betreffende site dus een product x ter ter waarden van 60 euro voor een bedrag van 24 euro (er wordt op de site gewoon gesproken over dat je dat product koopt).

Na aankoop ontvangt de koper dus een waardebon/voucher wat recht geeft op betreffende product.

Wij krijgen waardebon codes en zetten deze in ons systeem als kortingscode.

 

Klant komt in onze winkel en stopt het product met een prijs van 60 euro (of soms hebben we het product alvast de aanbiedingsprijs van 24 euro gegeven) in zijn winkelmandje en vult de waardebon code in.

 

De factuur ziet er dan als volgt uit:

 

1 x product "aanbieding 1" a 60,00 euro = 60,00 euro totaal

verzendkosten = 3,95 euro

Korting = 60,00 euro

Te betalen = 3,95 euro

 

BTW in bestelling 6% = 0,22 euro

 

Ik ging er vanuit dat ik dan bij uitbetaling de btw over dat bedrag moest betalen.

Dus uitbetaling door verkopende partij = 12,60 euro (dat is dus - de korting en - hun commissie en - de btw over hun commissie)

BTW af te dragen over uitbetaalde bedrag 6% = 0,71 euro

 

In jouw voorbeeld zou ik dus over 63,95 euro btw moeten afdragen = 3,61 euro

Dat zou zeer nadelig voor mij uitpakken.

 

Die 60 euro krijg ik namelijk ook nooit in handen. het enige dat ik in handen krijg is dat bedrag van 3,95 euro aan verzendkosten en het bedrag dat mij via de partner voor de producten wordt uitbetaald van 12,60 euro.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bekijk het eens anders. Jij koopt producten in mt een waarde X en vraagt daar BTW over terug. Nu verkoop jij product X, of het nu aan de klant is of aan de site, en dien je over die verkoop weer BTW af te dragen. In jouw verhaal vindt er door jou helemaal geen BTW-afdracht over de levering plaats en dt kan dus niet. Ergens gaat iets fout...

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Bekijk het eens anders. Jij koopt producten in mt een waarde X en vraagt daar BTW over terug. Nu verkoop jij product X, of het nu aan de klant is of aan de site, en dien je over die verkoop weer BTW af te dragen. In jouw verhaal vindt er door jou helemaal geen BTW-afdracht over de levering plaats en dt kan dus niet. Ergens gaat iets fout...

 

Ik zou btw afdragen over het bedrag dat er uiteindelijk aan mij betaald wordt namelijk die 12,60 euro. dat is namelijk het bedrag dat ik daadwerkelijk voor de producten betaald krijg.

Link naar reactie
  • 0

Je moet de dienst van de ander partij zien als een soort incassobureau.

 

Voor u geincasseerd, af onze commissie resteerd u uit te betalen.

Zij moeten alleen BTW afdragen over de commissie.

 

Maar in rekenvoorbeeld hier zou ik dus btw afdragen over een bedrag dat nooit door iemand betaald is.

Ik zou namelijk over 60 euro btw moeten afdragen terwijl de klant zo en zo nooit meer als 24 euro betaald heeft. dan draag ik dus over 36 euro teveel btw af = 2,04 euro welke nooit door iemand betaald is.

Link naar reactie
  • 0

Goede morgen Vossie,

 

M.i. geef je zelf het juiste antwoord.

 

Het bedrag wat vermeld staat onder "Totale waarde ontvangen waardebonnen" is je omzet incl. BTW.

Je boekt hier dus het bedrag excl btw als omzet en de BTW als af te dragen BTW.

 

M.vr.gr.

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Goede morgen HeRaFin,

 

 

Vervolgens lever ik alle binnengekomen waardebonnen in bij de partner en die betaald mij uit.

 

Nu krijg ik een factuur van die externe partij waarop de volgende zaken staan:

 

aantal ingeleverde waardebonnen

waarde per waardebon

totale waarde ingeleverde waardebonnen

commissie percentage wat ik aan partner moet betalen

commissie bedrag excl btw

BTW over commissie

bedrag commissie inclusief btw

 

Door mij te ontvangen bedrag.

 

Nu kan ik die te betalen commissie dus gewoon boeken als kosten en de btw op die commissie terugvragen als voorbelasting.

 

 

M.i. staat hier:

Totale waarde bonnen -/- Commissie = ontvangen bedrag.

En resteert de vraag. Hoe moet ik de omzet boeken ?

 

Daar heb ik op gereageerd met mijn oplossing.

 

Link naar reactie
  • 1

Het bedrag wat vermeld staat onder "Totale waarde ontvangen waardebonnen" is je omzet incl. BTW.

 

Dat klopt.

Bijvoorbeeld op afrekeningen van iDEAL via Mollie werkt dit ook precies zo:

 

Mollie ontvangt 500,- (bijvoorbeeld) voor jou. Zij weten niet of jij hier wel/niet BTW over verschuldigt zijn (want jij bent de leverancier), dus zij zetten op hun afrekening:

 

Ontvangen 500,-

Commissie 10,-

BTW (over de commissie) 1,90

Te ontvangen (door jou dus) 488,10

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het bedrag wat vermeld staat onder "Totale waarde ontvangen waardebonnen" is je omzet incl. BTW.

 

Dat klopt.

Bijvoorbeeld op afrekeningen van iDEAL via Mollie werkt dit ook precies zo:

 

Mollie ontvangt 500,- (bijvoorbeeld) voor jou. Zij weten niet of jij hier wel/niet BTW over verschuldigt zijn (want jij bent de leverancier), dus zij zetten op hun afrekening:

 

Ontvangen 500,-

Commissie 10,-

BTW (over de commissie) 1,90

Te ontvangen (door jou dus) 488,10

 

 

 

 

Oke,

Ik boek in exactonline dus gewoon die factuur in bij binnenkomende facturen met 1 regel voor de kosten = commissie van 10 euro met bijbehorende btw.

Op andere regel boek ik de 500 euro als inkomsten met daarover berekende btw.

 

Ik stop de factuur dus keurig in de map met inkomende facturen en daarnaast ook nog een kopie in de map met uitgaande facturen? (daar zitten namelijk alle inkomsten in).

Link naar reactie
  • 0

Ik zelf zou preferen om de verkoopfactuur aan te passen en dus een tussenrekening te gebruiken. Zo hou je namelijk controle op de te ontvangen bedragen via tussenpersonen en is de aansluiting met BTW geen probleem.

 

verkoop factuur uit webshop aanpassen is niet zo makkelijk. moet het hele systeem over hoop en heb ik 800 a 1000 facturen in het systeem zitten die allemaal aangepast zouden moeten worden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 89 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.