• 0

VOF omzetten in eenmanszaak?

Hallo,

 

Ik ben per 1 april 2011 gestart met een eigen bedrijf en heb toen gekozen voor een eenmanszaak en deze per 1 september 2011 omgezet naar een VOF omdat mijn vrouw ook ondersteunende arbeid verricht voor mijn bedrijf en in 2012 samen van de ondernemersaftrek gebruik wil maken. In het jaar 2011 heeft mijn vrouw geen beloning ontvangen voor haar arbeid en draai ik met verlies.

 

Mijn vrouw werkt al jaren 22 ½ uur parttime maar is per 1 oktober 2010 vrijgesteld van werk tot 1 december 2011 en in deze periode heeft mijn vrouw zich aan de sollicitatieplicht gehouden en was elke dag beschikbaar c.q. oproepbaar voor werk bij haar ex werkgever. Dit alles staat in een sociaal plan. Mijn vrouw wil 22 1/2 uur blijven werken omdat we nog niet kunnen rondkomen van de inkomsten van mijn bedrijf.

 

Per 1 december vraagt mijn vrouw een WW uitkering aan en geeft eerlijk aan dat ze mij ongeveer 15 uur per week helpt en nu wordt haar uitkering afgewezen door het UWV afgewezen omdat zij per 1 september 2011 zelfstandig is geworden. De reden van afwijzing komt doordat zij van 1 oktober 2010 t/m 1 december 2011 vrijgesteld was van werken en geen arbeid heeft verricht en per 1 september 2011 zelfstandig ondernemer is geworden en 15 uur arbeid heeft gevonden.

 

Mijn vrouw werkte 22 ½ uur bij haar ex werkgever en werkt op de vrijdag 8 uur bij mij in de zaak en voor de administratie is zij ongeveer 7 uur kwijt en doet dat hoofdzakelijk ’s avonds, dus totaal 15 uur per week. Zij krijgt nu een uitkering van 7 1/2 uur. (22 1/2 uur minus 15 uur)

 

In de voorbereidingsfase in het jaar 2009 en 2010 zijn wij samen heel veel uur bezig geweest om de markt te onderzoeken en toen waren wij daar ook al wekelijks samen 15 uur mee bezig dus in principe heeft mijn vrouw geen werk gevonden.

 

Kunnen wij alsnog de VOF wijzigen in een eenmanszaak want het is te gek voor woorden dat mijn vrouw voor 15 uur per week wordt gekort terwijl wij nog in 2011 nog met verlies draaien.

Hoe kunnen wij alsnog proberen dat mijn vrouw in aanmerking kan komen voor een uitkering van 22 1/2 uur?

 

Alvast bedankt..

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als ik het goed begrijp is je vrouw per 1 december 2011 werkloos geworden. Tot dat moment ontving zij loon voor 22,5 uur per week al hoefde zij daarvoor niet meer te presteren. Mij lijkt (maar ik ben zeker geen expert) dat zij dus al voor het intreden van de werkloosheid (en het recht op ww) 15 uur werkte in jullie vof en deze uren niet gekort mogen worden. Zij deed dit immers naast haar part time baan. Ik zou zeker bezwaar maken tegen die 7,5 uur.

 

Met terugwerkende kracht een vof ontbinden en als eenmanszaak inschrijven lijkt me niet mogelijk.

 

Overigens: als jouw vrouw uitsluitend ondersteunende werkzaamheden verricht voor de vof (samenwerkingsverband) dan zal zij niet snel in aanmerking komen voor de ondernemersaftrek, ook niet als zij wel de verplichte minimaal 24 uur per week in de onderneming zou werken.

 

Wacht even het antwoord van de experts hier af (die vieren ook Kerstmis).

 

Succes ermee!

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Overigens: als jouw vrouw uitsluitend ondersteunende werkzaamheden verricht voor de vof (samenwerkingsverband) dan zal zij niet snel in aanmerking komen voor de ondernemersaftrek, ook niet als zij wel de verplichte minimaal 24 uur per week in de onderneming zou werken.

 

Wacht even het antwoord van de experts hier af (die vieren ook Kerstmis).

 

Hier een uitspraak als voorbeeld: http://rechtennieuws.nl/26983/urensplitsing-in-ondersteunende-en-hoofdwerkzaamheden-bij-man-vrouwfirma-noodzakelijk.html

Link naar reactie
  • 0

De WW uitkering per 1 december 2011 is gebaseerd op het aantal uren dat mijn vrouw gemiddeld per week werkte voorafgaande aan 1 oktober 2010 omdat zij vanaf 1 oktober 2010 tot 1 december 2011 vrijgesteld was van werkzaamheden. Mijn vrouw heeft in de periode dat zij was vrijgesteld van werk (verplicht) wekelijks gesolliciteerd, cursussen gevolgd en gesprekken gevoerd met haar ex werkgever maar het UWV ziet dit niet als werk. Ook moest zij in deze periode beschikbaar blijven voor werk bij haar ex werkgever.

 

De WW wordt dus niet uitgekeerd omdat mijn vrouw sinds de opening van mijn zaak 1-3-2011 gemiddeld 15 uur per week werkzaamheden verricht voor mijn bedrijf en deze werkzaamheden worden aangemerkt als arbeid als zelfstandige. Dat de zaak met verlies draait en dat zij niet in aanmerking komt voor de ondernemersaftrek dat maakt allemaal niet uit, zij is zelfstandig geworden en heeft werk gevonden voor 15 uur, dat zij hier wel of niet voor betaald krijgt doet niet ter zake.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je vrouw vanaf 1 maart 2011 aantoonbaar gemiddeld 15 uur per week heeft gewerkt voor jouw bedrijf, zou de uitkering daarmee niet mogen worden gekort. Er kan discussie bestaan over de werkzaamheden tussen 1 oktober en 1 december, maar de periode daaraan voorafgaand is lang genoeg. Weet je zeker dat de gehele casus bij het UWV goed duidelijk is? Het wil nog wel eens voorkomen dat daar een en ander fout gaat.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Deze vraag heeft veel overeenkomsten met een vraag die door Elisams gesteld is.

 

Indien deze vragen bij elkaar horen dan zijn de gegevens nogal wisselend.

 

Misschien is het voor de duidelijkheid beter om de gegevens geheel op elkaar af te stemmen ?

 

 

Link naar reactie
  • 1

Beste RuBe,

 

Je wilt graag weten op hoeveel uren WW-uitkering je vrouw recht heeft naast haar werkzaamheden als zelfstandige.

 

Het aantal uren WW wordt berekend door alle gewerkte uren in de voorgaande 26 kalenderweken op te tellen en te delen door 26 (referte-periode).

 

Werkte je vrouw naast haar werkzaamheden in loondienst al als zelfstandige ?

UWV trekt dan het gemiddelde aantal uren dat zij als zelfstandige werkte tijdens de referteperiode NIET af van haar WW-uitkering.

Zie de informatie op deze pagina: http://bit.ly/uddBpO

 

Je geeft aan dat de gewerkte uren als zelfstandige WEL in mindering zijn gebracht.

Het kan zijn dat UWV geen rekening heeft gehouden met het feit dat je vrouw al eerder als zelfstandige werkte.

Ik kan dat zonder dossier helaas niet beoordelen.

 

Ik sluit me aan bij de reactie van Ronaldinho.

Je kunt het beste contact opnemen met UWV (0900-9294) voor overleg met mijn collega die de WW-uitkering heeft beoordeeld.

 

Met vriendelijke groet,

 

René

UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

https://www.uwv.nl/webcare

Link naar reactie
  • 0

Hier de vrouw zelf, is misschien wel net zo handig..

 

Beste René,

 

Ik heb je link gelezen op de site van het UWV waar staat: Ik ben zelfstandig en word werkloos

Het kan zijn dat u naast uw werkzaamheden in loondienst al als zelfstandige werkte. Dan trekken wij het gemiddelde aantal uren dat u als zelfstandige heeft gewerkt in de 26 weken voor u werkloos werd, niet af van uw WW-uitkering.

 

Nu is het in dit geval zo...ik ben werkeloos geworden op 1 december 2011

Ik ben vrijgesteld van werk op 1 oktober 2010

Mijn man en ik zijn met de eenmanszaak begonnen op 1 maart 2011

1 september 2011 hebben we de eenmanszaak omgezet naar een VOF.

 

Maar zegt het UWV...u heeft vanaf 1 oktober 2010 al niet meer gewerkt bij uw werkgever, omdat deze u toen al heeft vrijgesteld van werk.(volgens het sociaal plan)

 

Het UWV ziet het zo:

miv 1 oktober 2010 geen werk meer verricht als zelfstandige begonnen op 1 maart 2011

 

Zo staat het ook in mijn toekenningsbrief, omdat de zelfstandige werkzaamheden zijn gestart NA 1 oktober 2010. (Dus na mijn werkvrijstelling)

 

Het lijkt er dus niet toe te doen dat ik in de periode dat ik vrijgesteld was van werk (1 oktober 2010 -tot 1 december 2011) wel gewoon volledig ben doorbetaald, en dus gewoon nog een dienstverband had.

Daarnaast ben ik in de periode dat ik vrijgesteld was van werkzaamheden wel verplicht geweest om de uren die ik normaal zou werken, te besteden aan activiteiten die er toe zouden kunnen leiden dat ik weer een andere baan zou kunnen vinden.

Zo heb ik de gehele periode gesolliciteerd, outplacementbureau bezocht, regelmatig bij werkgever op gesprek, opleidingen gevolgd etc.

 

Ik heb uiteraard mijn verhaal uitgelegd aan het UWV, maar kreeg toch een telefoontje en later bevestiging per brief dat ze mij geen volledige uitkering gaan geven.(22.5 uur per week) Dit is nu gekort naar 7,5 uur per week.

Zie bijlage:

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Bep,

 

Bedankt voor je heldere toelichting.

 

Ik begrijp uit dit verhaal dat de beoordeling van de WW-uitkering wel is genomen op basis van de volledige informatie.

( Ik had hier na de eerste vraag van je echtgenoot op dit forum twijfel over.)

 

Het resultaat blijf echter (ook na contact met UWV) dat je alleen een WW-uitkering krijgt voor 7,5 uur.

 

UWV Webcare heeft niet de bevoegdheid om beoordelingen te herzien.

 

Wil je dat UWV opnieuw naar je situatie kijkt ?

 

Je kunt dan het beste een bezwaarschrift indienen.

Je WW-aanvraag wordt dan opnieuw beoordeeld door een andere medewerker dan degene die de eerste beoordeling heeft gedaan.

 

Actuele informatie over het indienen van een bezwaarschrift vind je op deze pagina.

 

Met vriendelijke groet,

 

René

UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

 

https://www.uwv.nl/webcare

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.