• 0

Prepaid betalingen / Boekhouding

Goedenavond allemaal,

 

Wij zijn onlangs klant geworden bij een bedrijf wat gebruik maakt van een pre-paid concept aangaande betalingen. Je stort een bepaald bedrag en als je iets besteld word dit direct ingehouden op het tegoed. Op maandelijkse basis krijg je achteraf een factuur van de geleverde zaken echter krijg je geen facturen voor de storingen.

 

Dus bijv:

 

ingelegd op 23 december: 100 euro

ingelegd op 31 december: 100 euro

ingelegd op 3 januari: 100 euro

 

factuur ontvangen op 1 januari van 103,00 euro

 

Nu is mijn vraag hoe ga ik dit netjes in mijn boekhouding verwerken. Ik dacht zelf aan een rekening courant maar gezien we geen overzichten ontvangen word dit naar mijn idee lastig. Dus uitleg en advies is zeer welkom.

 

Gr. Alexander

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Daarvoor hebben ze de rekening vooruitbetaalde bedragen uitgevonden. daarop boek je de stortingen en als je de factuur ontvangt boek je het factuurbedrag af van deze rekening. Feitelijk is het ook een soort rekening courant verhouding, en als je geen overzichten krijgt kan je toch op de site zelf zien wat je saldo is.. en je zorgt dat je boekhoudkundig saldo daarmee aansluit.

Link naar reactie
  • 0

Klinkt logisch inderdaad.... maar nu issue twee:

 

We maken grootboekrekening 1440 aan, noemen we vooruitbetaalde zaken.

 

Er komt een afschrift van de bank, we boeken de inleg naar 1440 toe, debet. Nu hebben we saldo staan, laten we zeggen 200 euro, we hebben een factuur a 103 euro deze boeken we onder inkoop in, maar moet ik hem als normale factuur inboeken en dan via memoriaal tegen boeken op grootboekrekening 1440 ?

Link naar reactie
  • 0

Geweldig! Dank je wel... heb ik nog even een tweede vraagje, bij de afsluiting boekt het programma de winst automatisch naar de rekening "Kapitaal de heer/mevrouw" echter heb ik nooit de rekeningen:

 

500 Kapitaal de heer/mevrouw

510 Prive storingen

520 Prive opname

 

netjes tegen elkaar weg geboekt terwijl dit volgens mij wel zou moeten, nu blijft alles maar door lopen jaar op jaar op de balans terwijl dat nergens voor nodig is. Kan ik deze rekeningen tegen elkaar wegboeken via memoriaal?

Link naar reactie
  • 0

Een aanbetaling dient toch een factuur te hebben en is toch BTW omzet?

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/administratie_bijhouden/facturen_maken/facturen_maken.html

U stuurt een deelfactuur bij aanbetalingen

 

Anders is het toch super simpel om BTW naar een heel laat moment te verschuiven?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Een aanbetaling dient toch een factuur te hebben en is toch BTW omzet?

 

Een hele goede en ook terechte opmerking. Want zo is het inderdaad: de ontvanger van het geld is (op het moment van ontvangst) BTW daarover verschuldigd en zou ook een factuur moeten uitreiken (uiteraard met BTW erop).

 

Maar nu de praktijk, die (naar mijn smaak verbazingwekkend genoeg) vrij ingeburgerd is geworden:

Vele grote spelers (bijvoorbeeld CBR – die van de rijexamens – en MKB Brandstof – die ‘geven’ de MKB ondernemer een tankpas) doen dit anders. Je maakt (zoals hier geschetst is) het geld over – een soort voorschot, zonder dat je daar BTW voorbelasting kan claimen – gedurende de maand en achteraf, in de volgende maand dus, krijg je de factuur en kan je de voorbelasting verrekenen.

 

Ik weet eerlijk gezegd ook niet waarom zij dat zo mogen doen (mogen ze dat eigenlijk wel…?), maar de MKB ondernemers financieren zodoende deze grote organisaties door één maand de BTW voor te schieten.

Dat is althans mijn mening, sinds ik dit fenomeen enkele jaren geleden zag ontstaan.

 

Link naar reactie
  • 0

Precies, dat stuk bedoel ik. Vergeet ook niet dat er dus geen BTW voorgefinancierd wordt over facturen die nog niet betaald zijn, een debiteur kost dus niets wat ook weer gunstig is. Zeker als je met zo'n saldo gaat werken.

 

Wat echter dan vreemd zou zijn:

http://belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/tarieven_en_vrijstellingen/vrijstellingen/vrijstellingen-40.html

 

Bent u ondernemer en verkoopt u cadeaubonnen? Hierover brengt u geen btw in rekening. Als een klant de cadeaubon bij u inruilt voor goederen of diensten, dan is de waarde van de bon inclusief btw. U geeft de btw aan in uw btw-aangifte.

Het is dus gunstiger om een cadeaubon te "verkopen" dan een factuur te sturen als aanbetaling. Het is gewoon een kwestie van het beestje een naam geven als ik het zo zie:

Diensten in verband met handel in effecten en andere waardepapieren zijn vrijgesteld van btw.
Daar zit het grote verschil denk ik, maar de exacte juridische termen zijn mij ook niet bekend.

 

Even voor de duidelijkheid: Het gaat nu alleen over factuurstelsel, niet over kasstelsel want dan zit het weer heel anders.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 144 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.