Ga naar inhoud

Risico's van letter of credit.

Geplaatst:

Basto

Met een buitenlands bedrijf ben ik in onderhandeling over het leveren van een grote order. Tot nog toe hanteerde ik een betaal regime van xx% bij opdracht en xx% voor levering. Te betalen via overboeking.

De afnemer heeft nu een aanvraag gestuurd waarin zij om het volgende vragen/verzoeken:

- 30%deposit by T/T transfer within 30 days after signing the contract,

- 70% the rest by L/C transfer before shipment.

De percentage verdeling ben ik het niet mee eens maar dat even terzijde. De laatste termijn willen zij dus via een letter of credit. Ik weet ongeveer wat dit inhoud maar ik weet niet welke risico's hier voor mij aan vast hangen.

Via de zoekfunctie hier heb ik wel wat informatie gevonden maar niet over de risico's voor mij. Wat zouden jullie als betaalvoorwaarden hanteren?

Een van de weinige fabrikanten van ozonapparatuur in Nederland.

Featured Replies

Geplaatst:

4711

Geplaatst:

Basto

• Auteur

Peter bedankt. Stom dat ik zelf niet even op wiki heb gekeken.

Volgens de link van de ABN zou een confirmed L/C voor mij de meeste zekerheid geven.

Morgens anders de bank maar eens bellen over het hoe en wat.

Geplaatst:

Basto

• Auteur

Hierbij nog even een update.

Uiteindelijk is het niet tot een letter of credit gekomen. Ik heb verzocht om alles per overschrijving te voldoen. Dit was allemaal geen probleem.

Er werd mij wel gevraagd of ik even naar China wou komen om alles te ondertekenen, hotel en dergelijke werd geregeld maar ik moest die kosten wel vooraf aan hen betalen.

Gezien de verdere mail wisseling heeft het alle schijn van fraude dus ik heb me terug getrokken.

Nog wat info over de L/C om toch on topic te blijven. Na overleg met de bank blijkt dat de kopende partij een L/C opstelt. Hierin staat wordt ook beschreven wat de leverancier moet overhandigen om zijn geld te krijgen. Daarnaast staat er vaak ook beschreven of een afnemer de overeenkomst nog kan ontbinden en onder welke voorwaarden dit dan gebeurd.

Het is dus zaak om een L/C goed te (laten) controleren voordat je zoiets ondertekend.

In mijn geval bood de bank aan om te controleren of er geen rare eisen/clausules in de L/C staan.

Maar zoals gezegd, dit is niet meer nodig.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.