• 0

Vraag over het uitbetalen van een vergoeding

Op mijn blog schrijf ik artikelen over fotografie. Omdat ik wat inkomsten begon te krijgen heb ik hiervoor een eenmanszaak opgericht. Nu schrijf ik voornamelijk in het Nederlands, maar ik heb vorig jaar ook een Engelse versie van dezelfde site gestart.

 

Omdat ik er zelf niet vaak genoeg aan toe kwam heb ik eens geïnformeerd of iemand anders voor mij een paar artikelen per maand wil vertalen zodat er in elk geval met enige regelmaat iets verschijnt. Nu heb ik daar een hobbyist voor gevonden die dat wel voor me wilt doen.

 

Nu gaat het waarschijnlijk om zo'n 100 tot 150 euro aan vergoeding per maand. Ze heeft geen eigen bedrijfje, dus ze kan me geen factuur sturen. Nu heb ik zitten zoeken naar de mogelijkheden om haar uit te betalen, maar vooralsnog klinkt het allemaal onnodig ingewikkeld.

 

Ik heb de belastingdienst gebeld, die geven aan dat ik haar een VAR verklaring in moet laten vullen en dat ik aan de hand van de uitkomst kan zien hoe ik haar moet betalen. Ook heb ik zelf natuurlijk het nodige gegoogled en gelezen. Dan kom ik al snel (naast de VAR en een freelance status) op in dienst nemen of gebruik van Payrol diensten.

 

Heel eerlijk gezegd vind ik het allemaal erg omslachtig en ook duur klinken. Vooralsnog neig ik eerder naar dan toch maar gewoon zelf het werk doen in plaats van zoveel gedoe. Ik vroeg me af of iemand hier nog suggesties heeft waar ik nog niet aan gedacht heb.

 

Elja

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ze heeft geen eigen bedrijfje, dus ze kan me geen factuur sturen.

 

Zij kan wel een factuur sturen, maar jij loopt daarmee het risico dat je voor loonheffing etc. wordt aangeslagen (daar gaat het VAR-verhaal van de belastingdienst over).

 

of gebruik van Payrol diensten.

 

Dat is een prima oplossing, helemaal niet ingewikkeld, of omslachtig. Ja, er zitten kosten aan vast en er worden heffingen afgedragen, dat hoort er nu eenmaal bij.

Link naar reactie
  • 0

@Wouter; het gaat dus ook om een particulier die de vertalingen uitvoert. Maar ik zou dan met zo'n documentje toch nog steeds kans hebben om een aanslag voor loonheffingen? Of wat voor een documentje stel je voor.

 

@Renep; Ik heb even gekeken naar dat VAR formulier. Ik begreep dat er veel uitkomsten kunnen zijn waarbij je alsnog die loonheffingen aangeslagen kon krijgen. Aangezien ze verder geen werk heeft en niet echt als freelancer werkt verder denk ik dat de kans dat ik loonheffing moet betalen best groot is. Dan is een payroll service dus wel de beste oplossing?

 

Heb je enig idee wat dan ongeveer de kosten zouden zijn wanneer ik 150 euro per maand (wisselend) wil uitbetalen?

Dat zal wel meer dan een paar extra tientjes zijn, ben ik bang. Dat wordt het al snel een prijzig grapje.

 

Elja

Link naar reactie
  • 0

@Renep; Ik heb even gekeken naar dat VAR formulier. Ik begreep dat er veel uitkomsten kunnen zijn waarbij je alsnog die loonheffingen aangeslagen kon krijgen. Aangezien ze verder geen werk heeft en niet echt als freelancer werkt verder denk ik dat de kans dat ik loonheffing moet betalen best groot is.

 

Ja, want jouw opdrachtnemer is nu eenmaal geen zelfstandige. Je kunt het ook omdraaien en een freelancer met een VAR-WUO zoeken. Maar die rekent weer een hoger uurtarief, zo is er altijd wel wat. Arbeid is nu eenmaal duur.

 

Dan is een payroll service dus wel de beste oplossing?

 

Dat lijkt me inderdaad een goede oplossing in jouw situatie.

 

Heb je enig idee wat dan ongeveer de kosten zouden zijn wanneer ik 150 euro per maand (wisselend) wil uitbetalen?

Dat zal wel meer dan een paar extra tientjes zijn, ben ik bang.

 

Van netto naar bruto wel natuurlijk, maar dat heb je ook bij de andere arbeidsvormen. De marge van de payroller valt meestal wel mee. Op de sites van payrollers (en in dit forum) kun je indicaties vinden.

Link naar reactie
  • 0

@Wouter; het gaat dus ook om een particulier die de vertalingen uitvoert. Maar ik zou dan met zo'n documentje toch nog steeds kans hebben om een aanslag voor loonheffingen? Of wat voor een documentje stel je voor.

 

Het documentje is puur voor in je administratie om de uitgave van 100-150 euro te kunnen verantwoorden.

 

Wat volgens mij een belangrijk punt is, is of diegene die de vertalingen maakt dat op jouw kantoor doet of op haar eigen kantoor/thuis. Als diegene namelijk thuis zit, dan koop je volgens mij van een particulier simpelweg wat vertaalde bestandjes. Of zie ik dat verkeerd?

Link naar reactie
  • 1

Volgens mij loopt het niet zo'n vaart, hoewel payrolling een prima oplossing is.

Je moet je 2 dingen afvragen:

1. Is er een dienstverband?

Dat blijkt uit het betalen van loon: Ja

Uit het verrichten van arbeid: Ja

Is er sprake van gezag: Nee, want zij kan de vertaling ook door een ander laten uitvoeren, ook kan je geen precieze aanwijzingen geven hoe zij moet vertalen, jij kan niet de werktijden bepalen, zij heeft slechts een resultaatsverplichting en geen inspanningverplichting. Aan alle 3 de voorwaarden moet zijn voldaan, wil er sprake zijn van een dienstverband.

 

2. Is er sprake van een fictief dienstverband: Nee, hoewel thuiswerkers onder voorwaarden wel zo gezien worden is er een belangrijke uitzondering. Namelijk schrijvers en redactiemedewerkers die niet professioneel voor een uitgever werken. Gezien het blog ga ik ervanuit dat je gezien mag worden als werkgever.

 

Misschien kan je bovenstaande punten nog eens kortsluiten met de belastingdienst.

Google eens op thuiswerker en belastingdienst.

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 135 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.