• 0

5 jaar ondernemer - Financiering wel optimaal?

Goedendag!

 

Na een aantal maanden met belangstelling mee te hebben gelezen, vind ik het tijd worden om jullie mening eens te vragen over mijn situatie. Ik ben ik juli 2006 begonnen met een webshop. In september 2008 hebben wij een fysieke winkel geopend van 50m2 en sinds september 2010 zijn wij actief in een bedrijfspand van 400m2. Het aantal webshops is inmiddels uitgebreid naar 6. De zaken draaien redelijk. Zoals zovelen ervaren we margedruk, maar mede dankzij onze fysieke winkel kunnen we toch blijven groeien.

 

Omdat de groei ons eigenlijk overkomen is en we de eerste jaren eigenlijk hebben geprobeerd om de rollende sneeuwbal bij te houden, hebben we op vooral financieel gebied weinig structuur / overzicht in de onderneming. De situatie is voor 2011 als volgt:

 

Omzet: 310.000 (ex btw)

Bruto Marge gemiddeld 40%

 

Rekening Courant: 100.000 - waarvan 93.000 gebruikt

Lening Familie: 15000

Openstaande Posten: 40.000, waarvan 15.000 vervallen

 

Voorraad Positie: 110.000

 

Zoals de cijfers laten zien is de situatie spannend in die zin, dat wij onze financiering maximaal gebruikt hebben. Dit voornamelijk om de groei (door uitbreiding van ons assortiment) te financieren. Bovendien hebben wij ons laatste winkelpand voor ruim 40.000 euro verbouwd en ingericht. Het was achteraf niet slim om daar rekening courant voor te gebruiken, maar helaas. Het is dan ook vooral die investering die ons remt in de groei.

 

Wat vinden jullie van de financiele positie van mijn bedrijf? Is de verhouding tussen rekening courant en omzet acceptabel? Ik ben mij er van bewust dat de investering in het pand fout gefinancierd is. Is dit een fout die wij, door het aangaan van een lening met vaste looptijd moeten herstellen, en zien jullie hier ruimte voor? Of is het beter 2012 te gebruiken om te consolideren, en investeringen in de voorraad op te schorten, en daarmee de groei te remmen?

 

Ben erg benieuwd!

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Om er iets zinnigs over te zeggen zou het beeld van de balans nog verder compleet gemaakt dienen te worden. Wellicht zijn er ook nog stille reserves.

 

Nu lijkt het alsof er zeer weinig eigen vermogen in de zaak aanwezig is. Dan komt ook het vermoeden naar boven dat er een behoorlijke prive-opname gedaan wordt.

 

Als je met "vervallen openstaande posten" bedoelt dat je je leveranciers niet binnen de betaaltermijn betaald, dan doe ik je alvast de tip aan de hand om altijd die leveranciers waar je handelsgoederen bij inkoopt en waar mogelijkheden liggen om te onderhandelen over inkoopprijzen, wel op tijd te betalen. Zo kun je je marge ook verbeteren.

 

Is het een eenmanszaak? Of iets anders. Werk je met personeel?

 

Wat voor artikelen verkoop je? Zitten daar ook seizoensartikelen bij? Mode? Na 5 jaar mogelijk al een collectie winkeldochters opgebouwd (dood geld)?

 

Op het eerste oog een leuke toko waarmee je als je de bezem er een keer goed door heen haalt volgens mij nog heel veel jaren een leuk bedrijf aan kunt hebben.

Link naar reactie
  • 0

Beste Starterscoach,

 

Dank voor je reactie!

 

Ik ben met je eens dat er weinig eigen vermogen in de zaak zit. Dit heeft met name te maken met de investering in het pand, die ons zoals gemeld veel geld heeft gekost. Zaken als een vloer, nieuwe muren, een systeemplaffond, centrale verwarming en meer van dat soort zaken. Daarbij de opmerking dat wij toen wij vanuit huis naar ons eerste pand gingen ook nog een keer de helft van dat bedrag hebben geinvesteerd. Daarbij zijn zaken als 12 maanden dubbele huurlasten ook niet bevorderend voor vermogensopbouw. Gelukkig is ons huidige pand de komende jaren ruim te noemen!

 

Ik neem per maand 1500 euro op uit de zaak. De rest blijft er in zitten, dus van en behoorlijke prive-opname is geen sprake, hoewel ik er prima van kan leven.

 

Ik ben een eenmanszaak, en werk niet met personeel. Krijg gelukkig wel hulp van een 2-tal heren en mijn vrouw draagt zorgt voor de administratie.

 

Met vervallen posten bedoel ik inderdaad de niet binnen de termijn betaalde facturen. Wij hebben wel met alle leveranciers goed contact en er is geen sprake van wrijving. Wel heb ik bij een aantal leveranciers een levering op vooruitbetaling afgesproken op eigen verzoek. Dit om openstaande posten niet verder op te laten lopen, mijzelf scherper te houden met betrekking tot inkoop, en een leuke betalingskorting mee te pakken van gemiddeld 4%. Ik moet eerlijk zeggen dat mijn leveranciers mij erg steunen, en erg enthousiast zijn over onze onderneming.

 

Wij verkopen artikelen in het hobbysegment, waarbij het voorjaar en de zomer drukker zijn dan de wintermaanden. Winkeldochters hebben wij beperkt, echter hebben wij wel overstock van bepaalde artikelen. Opgebouwd doordat de vraag van bepaalde merken in een jaar tijd met 50% gedaald is. De producten blijven courant, maar de omloopsnelheid is een stuk lager.

 

De insteek is om met dit bedrijf oud te worden, dus je laatste opmerking geeft mijn doelstelling exact weer!

 

Link naar reactie
  • 0

Aan de kant van de financiering zal best iets te halen zijn. Met name qua rentepercentage.

 

Een nog groter voordeel lijkt mij te halen in de exploitatie.

 

Meer omzet bijvoorbeeld. Hoe zitten die webshops technisch in elkaar. Misschien is het wel een goed plan om contact op te nemen met mede HL-er Henri Kroeze om je sites te optimaliseren. Hij heeft en de kennis van de techniek en kennis van de branche(beleving).

 

Voor wat betreft de stenen winkel kun je René van Zandwijk raadplegen. Met 400m2 pand en een mooie voorraad moet er in die toko ook nog flink wat te winnen zijn.

 

Sowieso een slimme zet van je om eens kritisch naar je toko te kijken. Succes met je vervolgstappen.

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp eerlijk gezegd je (financiële) plaatje niet helemaal:

 

- Je hebt een brutomarge van ruim 180.000 (60% van een omzet van ruim 3 ton).

- Je hebt weinig eigen vermogen in de zaak.

- Je neemt 1.500 per maand op om van te leven, dus een kleine 20.000 per jaar.

 

Dat betekent mijns inziens dat de rest van je cash(in-)flow (ná de opnames dus) verdwijnt in de bedrijfskosten (of misschien in de aflossingen van iets).

160.000 aan kosten (of tenminste uitgaven)… da’s niet weinig.

 

Waar gaat al dat geld naar toe?

 

Link naar reactie
  • 0

Sorry, zie dat ik eerst niet goed gelezen had:

- Je marge is "slechts" 40% (ik las eerst kostprijs% - zo gaat dat soms...), dus ruim 120.000 (en geen 180.000).

Een groot verschil, maar het verhaal blijft hetzelfde:

 

Waar blijft het geld... (ook gaat het dan niet om 160.000, maar "slechts" 100.000 aan uitgaven).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een gouden balans regel is dat je vaste activa met langlopende schulden financiert en vlottende activa met kortlopende schulden. Daarnaast komt bij handelsondernemingen de financiering van de kasstroom vooral uit de omloopsnelheid van de voorraad en de debiteuren. De praktijk leert dat meeste handelsondernemingen vaak te veel voorraad hebben liggen waardoor het gevaar van incourante voorraad ontstaat. Logistieke beheersing en procesoptimalisatie zijn belangrijke thema's juist voor ondernemers in het MKB. Aangezien ik geen balanstotalen zie en ook het eigen vermogen niet ken weet ik niet wat uw solvabiliteit is. Zodoende is het ook lastig om iets te zeggen over de rating die u krijgt van de bank en het economisch kapitaal dat de bank aan moet houden omdat zij u krediet verstrekken. Een onderwerp waar veel ondernemers in het MKB onvoldoende aandacht voor hebben. Kortom een reshuffeling van de financiering met voldoende aandacht voor de rating die hiermee samenhangt kan leiden tot veel lagere kosten. Maar het is natuurlijk aan u als ondernemer om daar echt werk van te maken.

Met vriendelijke groet,

 

Jan Wietsma

Iedere ondernemer heeft recht op krediet

Initiator van de KredietWijzer

Auteur "Ondernemer! Regel zelf uw krediet"

Programmadirecteur MKB-kredietcoach

 

Kijk ook eens op:

http://www.linkedin.com/in/janwietsma

http://www.mkbkredietcoach.nl

ht

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 95 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.