• 0

Risico's bij onderverhuur

Ik zit er aan te denken om misschien een deel van mijn ruimte te gaan onderverhuren. Nu heb ik 2 vragen over de risico's hiervan.

 

Wat gebeurt er bij een fallisement van mijn onderverhuurder en men beslag komt leggen, loop ik dan ook het risico dat er op mijn spullen beslag wordt gelegd? En natuurlijk ook andersom, wat gebeurt er als ik falliet gaat, loopt mijn huurder dan een risico?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

In het verleden heb ik zelf al 2 keer meegemaakt dat ik een kantoorruimte huurde van een andere onderneming en dat het desbetreffende bedrijf failliet ging (de tweede keer zelfs al toen ik er net 3 maanden in zat). In beide gevallen bleef ik zelf buiten schot en bleven mijn spullen gewoon van mij. Ik had destijds begrepen dat een nieuwe huurder zelfs verplicht was om het huurcontract met mij over te nemen. Maar dat heb ik zelf nooit doorgezet.

 

Ik kan me daarnaast voorstellen dat als jouw huurder failliet gaat dat het jou ook niet raakt. Nou ja, je inboedel dan. Wellicht ben je dan zelf ook 1 van de schuldeisers, dus schiet je er zelf ook bij in.

 

In principe kunnen ze dus niet beslag leggen op jouw spullen als je huurder failliet gaat en andersom. Maar het is wel handig om op een of andere manier de spullen duidelijk gescheiden te houden, zodat snel is te zien wat van jou is en wat van je huurder.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

In de praktijk gebeurt het dat een huurder die failliet gaat, in geldnood zit en alles meeneemt wat hij kan tillen. Ook jouw spullen. Hij heeft toch niets meer te verliezen. Die zie je nooit meer terug. Zorg dus voor een goede screening van je huurder en voor het krijgen van een afdoende waarborgsom (welke als boete aan jou vervalt in geval van faillissement).

 

Als hij failliet gaat dan ben jij overigens wel gewoon verantwoordelijk voor het voldoen van de huur aan jouw verhuurder.

 

 

Doldersum Vastgoed Bemiddeling & Advies - http://www.doldersum.nl

Link naar reactie
  • 0

Zowel in het geval je huurder bent of verhuurder , zou ik sowieso aanraden om zoveel mogelijk op papier te zetten, zeker als op er 1 adres 2 of meer bedrijven zijn gehuisvest.

Dat je ieder geval in een contract heb staan wat van jou is, en wat niet, of op welke plek jouw spullen staan, en op welke plek de spullen staan van de huurder/verhuurder.

 

Dat je verder ook informeert naar de inschrijving bij de Kamer van Koophandel van de huurder/verhuurder (als die er is tenminste).

 

Dus als de deurwaarder binnenvalt, of als er spullen zijn verdwenen, dat je dan goed onderbouwt kan aangeven welke spullen van jou zijn, en welke niet.

www.topboekhouder.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.