• 0

ex-compagnon eist betaling - wat nu?

Mijn toemalige companion eist van mij € 15000 hij is sinds 13 jan 2011 niet meer als mede eigenaar op de bv .

Wij hebben toen afgesproken dat als ik ermee door zou gaan hij zijn deel zou krijgen.

Ik ben in dec 2010 met mijn companion naar de notaris geweest en daar getekend naar later blijt voor aandelen pakket ,hij vertelde doe het nou maar want ook voor jou beter als de bv dan stopt ben je niet prive aansprakelijk gesteld worden , Ik wist toen nergens van nu ben ik gestopt met de bv sinds sept 2011 kreeg ik begin 2012 een brief van de gerechtdeeurwaarde dat ik binnen 5 dagen € 15000 moets betalen met de stukken van aandelen pakket en daar stond in dat ik nu personlijk aansprakelijk wordt gesteld, Ik heb de gerechtdeeurwaarder een betalingsregeling gevraagd omdat ik het niet kan betalen ook is de belasting die nog € krijgt.Hi heeft wel een aantal keren geld opgenomen en naar een bv gestuurd waar ik niks van af wist ook omdat hij de boekhouding heeft gedaan van de bv tot aug 2011 toen is hij ook gestopt ook heeft hij van januari tt aug loon gekregen € 1500 waar hij niks voor hoefde te doen

 

[titel aangepast - mod]

6-2_001.thumb.jpg.823766404d6cfee6dd2d0488b191a19f.jpg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

de bijlage staat op zijn kop.

 

Ik weet niet wat jullie hebben vastgelegd in de exitverklaring maar blijkbaar denkt jouw ex compagnon nog geld te goed te hebben. Als dit via de deurwaarder gaat lijkt mij dat de verhoudingen vertroebeld zijn.

 

Ik kan je adviseren om via een mediator proberen er gemeenschappelijk uit te komen. De juridische weg gaat gauw hetzelfde bedrag extra kosten.

 

Vind wel dat de notaris te kort is geschoten in zijn informatie (plicht) of jij bent hier met teveel vertrouwen in gegaan.

 

Als er geen Holding of iets anders tussen zit zul je jouw aandeel moeten volstorten of verrekenen.

 

Let op er is een verschil tussen aandeelhouder en bestuurder.

Link naar reactie
  • 0

Mijn toemalige companion eist van mij € 15000 hij is sinds 13 jan 2011 niet meer als mede eigenaar op de bv .

Wij hebben toen afgesproken dat als ik ermee door zou gaan hij zijn deel zou krijgen.

Ik ben in dec 2010 met mijn companion naar de notaris geweest en daar getekend naar later blijt voor aandelen pakket ,hij vertelde doe het nou maar want ook voor jou beter als de bv dan stopt ben je niet prive aansprakelijk gesteld worden , Ik wist toen nergens van nu ben ik gestopt met de bv sinds sept 2011 kreeg ik begin 2012 een brief van de gerechtdeeurwaarde dat ik binnen 5 dagen € 15000 moets betalen met de stukken van aandelen pakket en daar stond in dat ik nu personlijk aansprakelijk wordt gesteld, Ik heb de gerechtdeeurwaarder een betalingsregeling gevraagd omdat ik het niet kan betalen ook is de belasting die nog € krijgt.Hi heeft wel een aantal keren geld opgenomen en naar een bv gestuurd waar ik niks van af wist ook omdat hij de boekhouding heeft gedaan van de bv tot aug 2011 toen is hij ook gestopt ook heeft hij van januari tt aug loon gekregen € 1500 waar hij niks voor hoefde te doen

In de akte lees ik, dat de 15.000 euro uiterlijk 31 december 2011 betaald had moeten zijn. De notariële akte (althans, een grosse daarvan) vormt een executoriale titel; er is dus geen tussenkomst van de rechter meer nodig om (executoriaal) beslag te kunnen leggen om tot betaling te komen. Het lijkt me dus zeer verstandig om z.s.m. tot een betalingsregeling te komen, voordat de bedrijfsvoering (of je privéleven, als je zelf moet betalen) door beslagleggingen gehinderd gaat worden.

Link naar reactie
  • 0

Vreemde gang van zaken. In de akte staat ook dat er een nadere verrekening kan volgen wanneer blijkt dat de aandelen meer of minder waard zijn. Zijn de jaarstukken al gereed waaruit de waarde van de aandelen blijkt? Verder schrijf je dat de ex compagnon geld heeft ontvangen waarvoor hij niets heeft gedaan. Los van de uiteindelijke afrekening zou ik gewoon stellen dat de compagnon al een voorschot heeft ontvangen.

 

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Vreemde gang van zaken. In de akte staat ook dat er een nadere verrekening kan volgen wanneer blijkt dat de aandelen meer of minder waard zijn. Zijn de jaarstukken al gereed waaruit de waarde van de aandelen blijkt? Verder schrijf je dat de ex compagnon geld heeft ontvangen waarvoor hij niets heeft gedaan. Los van de uiteindelijke afrekening zou ik gewoon stellen dat de compagnon al een voorschot heeft ontvangen.

 

 

Ik zie dit niet staan. Is er soms nog een pagina, die mijn PC achterhoudt o.i.d. Wel zie ik dat een eventuele rekening-courantschuld met de verkoopprijs kan worden verrekend. De verkoopprijs lijkt mij vast te staan en afdwingbaar.

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0
Hi heeft wel een aantal keren geld opgenomen en naar een bv gestuurd waar ik niks van af wist ook omdat hij de boekhouding heeft gedaan van de bv tot aug 2011 toen is hij ook gestopt ook heeft hij van januari tt aug loon gekregen € 1500 waar hij niks voor hoefde te doen

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

 

Aandelen zijn overgenomen begin 2011 en betaling zou plaatsvinden eind 2011. Op dat bedrag kan in mindering gebracht worden wat de vertrekkende vennoot eventueel aan schulden heeft opgebouwd in de twee boekjaren 2010 en 2011.

 

Tot zover is het duidelijk.

 

Dan blijft de vertrekkend vennoot echter de boekhouding doen tot augustus 2011. In die periode krijgt hij 1500 (per maand) betaald. Jaarstukken over de twee jaar worden niet genoemd.

 

Lijkt me dat Rene nou zijn werk eens moet gaan doen. Jaarstukken opmaken. Vaststellen of er een schuld opgebouwd is. Standpunt innemen over die 1500 euro (per maand). Standpunt bekend maken. Die verplichting om 15000 euro te betalen per eind 2011 is immers bewust aangegaan.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt erop dat er meer aan de hand is. De onderneming staat bij de KvK onder een andere naam ingeschreven terwijl de jaarstukken vanaf 2009 niet zijn gedeponeerd.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Op basis van de beperkte informatie, waar overigens wel het een en ander gezegd kan worden, het volgende:

 

- ten eerste zou ik voorzichtig zijn met openlijk uitspraken te doen op dit forum en zou ik de bijlage verwijderen en er een ge-anonimiseerde pdf ervoor in de plaats uploaden. Het is namelijk strafbaar iemand open te beschuldigen als dat (later) blijkt dat dit onterecht was (smaad)

- Wat je compagnon waarschijnlijk bedoelde te zeggen bij de gang naar de notaris, dat wanneer jij ook zou stoppen met de BV, je prive aansprakelijk gesteld kon worden voor de zakelijke schuldeisers uit de BV en beter de BV kon blijven aanhouden. Of dit een integer argument is geweest om zijn aandelen jou op te dringen, is een andere vraag. Gezien het totaalplaatje lijkt me van niet.

- De brief van de gerechtsdeurwaarder gaat erover dat je prive aansprakelijk gesteld kunt worden voor nakoming van de schuld ad. Eur. 15.000, zijnde de koopprijs van de aandelen die je verschuldigd bent.

- Dan ontstaat de vraag of de koopprijs van Eur. 15.000 die je verschuldigd bent over de gekochte aandelen misschien niet te hoog is geweest, lijkt me het uitzoeken waard. Gezien het verhaal ligt namelijk voor de hand dat er sprake is van een negatief eigen vermogen. Echter heb je ingestemd met de koop door bij de notaris een officieel stuk te tekenen. Om daar op terug te komen wordt moeilijk lijkt me. Misschien kan een advocaat hier nog iets mee, als blijkt dat er sprake is van misleiding of andere valse argumenten die hebben geleid tot de koop. Maar raadpleeg hiervoor altijd een jurist.

- Op welke belastingteruggave (belastingsoort) is beslag gelegd, die van jou prive of die van de BV?

- Met het verkopen van de aandelen aan jou, verloor je compagnon het recht om bestuurders te ontslaan. Dus jij had het recht op het moment van het krijgen van de aandelen, hem te ontslaan als bestuurder. Is dat ook gebeurd na het moment van krijgen van alle aandelen? Zo ja, dan had hij geen recht meer om beheersdaden (lees administratie voeren en geld overmaken)

- Het ontslag had er ook toe moeten leiden dat hij geen salaris meer kreeg.

- Het was raadzaam geweest de ontslagvergoeding te verrekenen met de koopprijs van de aandelen.

 

Een hoop opmerkingen hierboven zijn achteraf conclusies. Echter zou ik met dit verhaal wel naar een jurist stappen. Ik denk dat er wel was zaken niet behoorlijk zijn gelopen die misschien nog kans bieden e.e.a. terug te draaien.

 

Succes.

 

 

Rulkens Financieel Management >> Rutger Rulkens >> ondernemersadviseur

06-418 86 137

Link naar reactie
  • 0

in de koopakte staat ook nog een clausule over naverrekening van de rekening-courant. Als blijkt dat na de verkoop nog geld is overgemaakt, kun je dat mogelijk nog terugvorderen als die betalingen niet zijn opgenomen in de rekening-courant-staat die bij de notaris op tafel is gelegd bij de aandelenoverdracht. Ik zou z.s.m. de administratie (laten) bijwerken, dat wordt dit punt wel duidelijk.

Rulkens Financieel Management >> Rutger Rulkens >> ondernemersadviseur

06-418 86 137

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 204 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.