• 0

Schatting inkomsten voor bedrijfsplan

Beste HLers,

 

Zoals een enkeling opgevallen zal zijn, ben ik me aan het oriënteren om een webdesign bedrijf te starten. Ik ben bezig met een bedrijfsplan en er wordt gevraagd welke inkomsten ik denk te genereren met me bedrijf.

 

Nu is me vraag aan de leden hier die zich in deze branche bezig houden, hoe hun deze beantwoord hebben. Het eerste jaar zal nog niet veel zijn vrees is? Omdat ik al begrepen heb dat het wel even kan duren voordat je er van kan leven. Ook is het best lastig om te gaan schatten hoeveel klanten ik ga krijgen, en voor hoeveel uur werk dit me oplevert.

 

Graag hoor ik jullie advies. 8)

 

[titel aangepast - mod]

© 1987 - 2012 Internet Explorer is geen browser het is alleen om Firefox of Google Chrome te downloaden. - WebBuro NiXiO Development met style en van kwaliteit - We listen the best music for free on Whoomy.com

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het doel van deze vraag "die je wordt gesteld" (beter is het jezelf die vraag te stellen, daarom schrijf je immers primair een ondernemingsplan!), is om je te laten na te denken over hoeveel omzet je zou willen behalen, hoeveel klanten je daarvoor nodig zult hebben gezien de verwachte gemiddelde ordergrootte, hoeveel prospects je dan moet hebben om een X% klanten over te houden, hoeveel activiteiten je daarvoor moet doen om jouw diensten bij die prospects onder de aandacht te krijgen, enzovoort. Zo beredeneer je een compleet 'workflowproces' waarbij je aan de ene kant begint met de beginactiviteit die je gaat ondernemen, en aan de andere kant eindigt met de omzet/winst die je hoopt te gaan behalen.

 

Pak je het op zo'n manier aan, dan heb je én een beeld van hoeveel werk er bij komt kijken én kun je elke maand afmeten hoe ver je al vordert op je plan (en deze eventueel bijsturen o.b.v. nieuwe inzichten).

 

Het doel is dus niet daar een X bedrag aan euro's neer te zetten, "omdat de buurman die op mij lijkt dat ook binnenhaalde in z'n eerste jaar". Succes! :)

Link naar reactie
  • 0

hoeveel je verdient hangt ook af van hoe goed je bent en hoeveel je dus per design kan vragen.

en als je beter bent zal je sneller meer klanten binnen kunnen halen.

Maar in het geheel is daar weinig over te zeggen.

 

Ken mensen die zich webdesigner noemen maar met ontwerpen komen die niet meer als een paar gekleurde velden (tabellen) zijn en die krijgen niet meer als 10 euro per design en 2 klanten per week.

Ken ook designers die 1000 euro per design ontvangen en 20 aanvragen per week krijgen.

Link naar reactie
  • 1

@Jeroen dus meer een berekening van wat ik zou willen verdienen en hoeveel werk ik daarvoor zou moeten vinden?

 

Dat is het doel van het schrijven van een ondernemingsplan inderdaad, jezelf 'dwingen' om heel systematisch je aanstaande bedrijf door te lopen en uit te denken. Enkel een antwoord als "2 ton omzet" brengt je niets verder in het hóe je dat wilt gaan bereiken, en dát is het doel van het maken van een businessplan.

Link naar reactie
  • 0

 

Dit is precies de reden waarom je en plan moet maken. Als jij een bakkerij voor de buurt begint, reken je uit hoeveel gezinnen er in je omgeving wonen, wat die aan brood uitgeven, waar ze dat besteden en welk aandeel jij daarvan waarschijnlijk kan krijgen. Daar zit altijd een schatting in, een risico dus. kan vriezen, kan dooien.

 

Als jij een webdesigner wil zijn en je hebt al vier contacten die je circa zoveel per jaar aan opdrachten geven, dan kun jij je inkomen met wat meer zekerheid inschatten. Heb je helemaal niks, dan is et helemaal natte vingerwerk.

 

Scenario's dus. X klanten maal X uur maal X tarief. Hoeveel heb je er nodig om te overleven? Da's geen plan maar een reddingsboei!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Je kunt ook een soort van sales-funnel maken waarin je beschrijft hoeveel potentiele klanten er in je regio zijn die je per maand gaat benaderen, hoeveel daarvan geintereseerd zijn, hoeveel daarvan een offerte willen en hoeveel daarvan uiteindelijk overgaan tot zaken doen.

 

Het blijft allemaal schatten maar hoe gedetailleerder je alles beschrijft en berekent (het liefst met onderbouwde cijfers) hoe betrouwbaarde het zal zijn.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Dennizvd,

 

Ik sluit me aan bij voorgaande sprekers, een juiste omzetschatting is een essentieel onderdeel van je businessplan. Lees onderstaand artikel eens:

 

3 Numbers All Entrepreneurs Should Know

inc.com - In the early days of a startup, it can be tough to find good data to help with decision-making. Put a priority on these three numbers, and you'll be fine

Je kunt hier verder lezen.

 

Succes met je plan!

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.