• 0

Aangifte IB-ondernemer, fiscaal partnerschap

Hallo,

 

Ik hoop dat een van jullie mij kan helpen. Ik heb het hele forum doorzocht, maar nergens een eenduidig antwoord kunnen vinden (het zal vast ergens staan, en als dat zo is mijn excuses voor het starten van het topic).

 

Mijn vriendin heeft sinds begin 2011 een zeer kleine eenmanszaak maar wegens omstandigheden nauwelijks activiteiten ontplooit (omzet <200 euro). Het urencriterium haalt ze in ieder geval niet. Ze heeft haar zaak wel bij de KvK aangemeld en van de belastingdienst een BTW-nummer gekregen. Ze heeft onlangs echter wel een uitnodiging van de belastingdienst gekregen om IB-aangifte ondernemer te doen.

 

Daarnaast is ze gewoon in loondienst (net als ik) en is ze mijn fiscaal partner (ik doe altijd onze belastingaangifte (particulier)), waarbij ik gebruik maak van alle aftrekposten. Hier volgt dus ook ons verzamelinkomen dat als basis dient voor de kinderopvangtoeslag.

 

Mijn vragen zijn nu:

 

wat moet zij op haar IB-ondernemersaangifte moet invullen? Moet ze haar inkomen uit loondienst ook aangeven net zoals ik ook haar inkomen meeneem op mijn particuliere aangifte (is dat niet dubbelop)? En moet ik op onze particuliere aangifte (die ik dus met haar als fiscaal partner doe) de inkomsten van haar onderneming aangeven als ROW? Of moet ik mijn volledige gegevens verwerken in haar IB-ondernemersaangifte. Kortom, hoeveel aangiften moeten we nu eigenlijk doen en met welke inhoud? Het voelt erg als "dubbel werk" en ik heb angst dat ik een en ander verkeerd invul en dus de BD op mijn nek krijg.

 

Overigens heb ik al een brief klaarstaan waarin ik verzoek om haar als resultaatgenieter te registreren, maar daar is het voor de aangifte van dit jaar te laat voor. Daarnaast wil ik in diezelfde brief een ontheffing van de administratieve verplichting in het kader van de KOR aanvragen. Dat maakt de boel wat simpeler.

 

Ik hoor graag jullie reaktie.

 

Groet,

 

Dirk

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zij moet een elektronische winstaangifte (laten) doen. Daarin zijn de jaarstukken geïntegreerd.

Uiteraard met zij ook alle ‘gewone’ posten, zoals loon etc, aangeven. En daarnaast ook haar zakelijke perikelen (balans/resultaat).

 

En het moet ook nog eens aansluiten met de BTW aangifte(n).

Ik zou zeggen: vraag een belastingconsulent om hulp. Het valt wel mee met de kosten, gezien zij bijna niets gedaan heeft (qua handel dan).

 

Zoek iemand in de buurt waar je alle paperassen bij kan droppen en loop even binnen voor een korte toelichting (kwartiertje).

Dan ben je van het gedoe af. Want het is namelijk niet zo heel simpel voor een leek.

 

Link naar reactie
  • 0

Overigens heb ik al een brief klaarstaan waarin ik verzoek om haar als resultaatgenieter te registreren, maar daar is het voor de aangifte van dit jaar te laat voor.

 

Bij de aangifte dien je zelf de keus te maken of je je inkomstenbron kwalificeert als 'winst uit onderneming' of als 'resultaat uit overige werkzaamheden'. De belastingdienst heeft een 'winst-aangifte' klaargezet omdat je vriendin zich (via haar aanmelding bij de KvK) als ondernemer heeft aangemeld bij de Belastingdienst.

 

Als je vriendin van mening is dat haar werkzaamheden niet kwalificeren als 'winst uit onderneming' maar als ROW, zou ik je adviseren om een aangifte in te dienen met haar salaris en de ROW-inkomsten. Stuur vervolgens een brief je naar de Belastingdienst waarin je ze vriendelijk bedankt voor de uitnodiging tot het doen van een winst-aangifte, maar dat je gezien de opbrengsten en de urenbesteding er voor gekozen hebt om de opbrengsten aan te geven als ROW.

 

 

M.b.t. het aanvragen van een vrijstelling van administratieve verplichtingen ivm de KOR: je moet nog steeds een administratie bij houden in dat geval, alleen je hoeft geen btw-aangiftes meer te doen, en je administratie zal er iets simpeler van worden. Je schrijft echter dat het dit jaar 'door omstandigheden' niet zo'n vaart heeft gelopen, als het dat in de toekomst wel gaat doen, of je verwacht stevige investeringen, is een btw-ontheffing misschcien niet handig.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Marcel,

 

Hartelijk dank voor je snelle reaktie.

 

Even voor de zekerheid: als ik je antwoord goed interpreteer adviseer je me het volgende:

 

- gewoon een particuliere aangifte doen zoals ik die altijd doe met mijn vriendin als fiscaal partner met het inkomen uit de onderneming als row?

 

- belastingdienst vragen het elektronische IB-ondernemerformulier in te trekken en haar voortaan te registreren als resultaatgenieter? Moet ze zich dan trouwens ook uitschrijven uit de kvk?

 

Nogmaals bedankt,

 

Dirk

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als zij géén elektronische winstaangifte doet, maar een ‘gewone’ (particuliere) aangifte, dan heeft zij niet de vereiste aangifte gedaan (dat had ik toch al geschreven).

 

Maar uiteraard kan zij deze aangifte invullen zoals zij denkt dat het juist is:

Als zij meent dat zij winst uit onderneming heeft, dan vult zij dat in (met bijbehorende jaarstukken).

Als zij meent dat zij resultaat uit overige werkzaamheden geniet, dan vult zij dat in.

 

Link naar reactie
  • 0

Peter, je mag best wat stelliger zijn ;)

 

@Dirk

 

Aan je partner is een IB-ondernemersaangifte uitgereikt, dan moet ze die invullen. Punt.

Wil je dat niet en nemen jullie de stelling in dat ze geen IB-ondernemer is, dan moet je om een biljetwissel vragen via 0800-0543. Doe je dat niet en dient zij een particuliere aangifte in, dan heeft zij, zoals Peter al opmerkte, niet de vereiste aangifte gedaan.

 

Nu zal het niet veel zoden aan de dijk zetten of problemen geven, maar volg gewoon de juiste weg. Tip: vraag die biljetwissel aan! Als je haar als IB-ondernemer met 200 euro omzet aanmerkt, dan volgt ook de 12% MKB winstvrijstelling. Maar als van die 200 euro omzet nog de kosten af moeten, dan lijdt ze wellicht verlies en dat verlies wordt voor de MKB winstvrijstelling beperkt met 12%.

 

Als ze aangifte doet als particulier met het verlies als neveninkomsten dan geldt de MKB winstvrijstelling niet en benut ze het verlies volledig.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.