Ga naar inhoud
Geplaatst:

zaam

Ben in oktober 2011 een BV gestart, waarin ik DGA ben. Verder geen personeel. Ik heb meteen een opdracht kunnen uitvoeren en dus omzet gegenereerd in 2011. Verder geef ik mezelf het minimale DGA salaris. In 2011 dus 3 * 1/12 salaris.

Geldt de zelfstandigenaftrek in deze situatie. Ik werk 40 uur per week in de nieuwe BV en voldoe m.i. aan de uren norm.

Op het internet staat veel over deze aftrek, maar ik zie nergens of deze (of andere) aftrekken voor een enkele BV met DGA geldt?

Bedankt alvast.

gr Jack

Featured Replies

Geplaatst:

Ido van der Gragt

Nee helaas jack, de zelfstandigenaftrek geldt alleen voor natuurlijke personen en niet voor de DGA die onderneemt vanuit zijn BV (=rechtspersoon).

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Geplaatst:

odeon

Beetje vreemd dat je die vraag pas stelt, nu je al met een BV bent begonnen. Want in de afweging wel of geen BV wordt de vraag over de zelfstandigenaftrek doorgaans meegenomen.

Geplaatst:

zaam

• Auteur

Ik had nog andere overwegingen die meespeelden bij het opzetten van de BV. Deze waren belangrijker voor mij. Met de gemaakte keuze probeer ik nu een aantal fiscale aspecten helder te krijgen, zoals dus de zelfstandigenaftrek.

Bedankt voor de reponses. Helaas dus geen extra aftrekposten voor mij.

gr

Jack

Geplaatst:

UnKnOwNiX

Zelfstandigenaftrek geldt alleen voor de ondernemer die aan het urencriterium voldoet, zie art. 3.76 Wet IB 2001. Een DGA is in loondienst bij zijn BV en is derhalve een werknemer.

Geplaatst:

zaam

• Auteur

Heb op internet de volgende definitie van DGA en ondernemer gelezen:

" Het fiscale recht kwalificeert de DGA soms als werknemer (inkomstenbelasting), soms als ondernemer (omzetbelasting)."

Voor urencriterium/zelfstandigenaftrek kan ik niet beoordelen in welk van deze 2 categorien ik zit.

Mocht ik als DGA in de ondernemer categorie zitten dan zou ik m.i. voldoen aan het urencriterium wat volgens mij als volgt gedefinieerd is:

- U besteedt als ondernemer 1.225 uren aan het feitelijk drijven van uw onderneming(en)

- U besteedt meer dan 50% van de tijd die u werkte aan uw onderneming(en)

Kortom, het was mij niet helemaal duidelijk maar obv jullie eenduidige antwoorden ga ik ervan uit als DGA geen ondernemer te zijn, en derhalve niet in aanmerking kom voor zelfstandigenaftrek, etc....

bedankt nogmaal

Jack

Geplaatst:

Fiscalist in spé

Bij een B.V. vervallen de volgende aftrekposten:

[*]Zelfstandigenaftrek           

[*]Startersaftrek

[*]MKB Winstvrijstelling

Je komt als DGA dus niet in aanmerking voor zelfstandigenaftrek.

Geplaatst:

odeon

Hoi Zaam,

Je informatie is ook niet up-to-date. Dat de DGA ondernemer is voor de omzetbelasting is alweer achterhaald. Heeft verder ook niets te maken met zelfstandigenaftrek, want dat is een inkomstenbelasting-ding.

Succes,

Odeon

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.