• 0

Urencriterium, starten naast de baan en de consequenties in 2012

Ik heb al best wat gelezen op deze site, maar kan mijn exacte vraag niet vinden (agv veranderde regelgeving).

 

Komt ie:

 

Ik wil in maart of april starten naast mijn baan 1 a 2 dagen per week om advies aan te bieden aan bedrijven.

 

Nu is het me niet duidelijk of het wel of niet halen van het urencriterium consequenties heeft en zo ja welke consequenties dat zijn.

 

Wie kan me uitleggen wat mijn afwegingen zijn en welke voor-en nadelen daaraan zitten:

 

optie 1: starten als ondernemer of

optie 2: starten en de inkomsten opgeven als inkomsten uit overige werkzaamheden

 

Ik hoop dat iemand me op weg kan helpen, zodat ik een goede afweging kan maken mbt de start van de werkzaamheden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Door toepassing van o.a. de MKB-winstvrijstelling is een onderneming fiscaal voordeliger dan een werkzaamheid. Het wel of niet halen van het urencriterium is voor de MKB-winstvrijstelling niet relevant, maar wel voor toepassing van de zelfstandigenaftrek (inclusief verhoging voor starters). Met 1 a 2 dagen in de week gedurende een deel van het jaar is het urencriterium een lastige opgaaf, bij een niet-startende deeltijdondernemer wordt dat probleem nog versterkt door de eis dat tenminste 50% van de werkzaamheden voor de onderneming moet zijn.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Het opgeven van werkzaamheden en inkomsten "vanwege overige werkzaamheden" zou ik niet aanbevelen. Je moet dan namelijk ook een boekhouding bijhouden van aan de belastingdienst van jouw inkomsten en uitgaven, maar je kan niet in aanmerking komen voor de zelfstandigenaftrek en de 12% MKB winstvrijstelling, en ook niet voor de investeringsaftrek, de FOR, e.d. Wel moet je premie ZVW betalen over de winst.

 

Kortom, ik zie overwegend nadelen hierin. Als wel ondernemer moet je wel aangifte doen voor de BTW, als je tenminste BTW plichtig bent.

 

 

 

 

www.topboekhouder.nl

Link naar reactie
  • 0

Het urencriterium is in het leven geroepen om ondernemers te onderscheiden van mensen die bijverdiensten hebben bovenop inkomsten uit salaris of inkomsten uit de eigen woning. De ondernemers die op basis van dit criterium overblijven en met recht zich ondernemers mogen 'noemen', worden 'beloond' met een aftrekpost die financieel voordeel biedt ten opzichte van de belasting die verschuldigd is wanneer je volledig in loondienst bent. Dus fiscaal bezien kun je beter ondernemer zijn dan werknemer.

 

Om dit belastingvoordeel te kunnen behalen, moet aan de eis van een minimaal aantal te besteden uren in het kader van de onderneming worden voldaan. Er wordt als eis gesteld, dat er 1225 uren per jaar aan de onderneming moet worden besteed, wil je in aanmerking komen voor de belastingvoordeel.

 

Dit komt doorgaans neer (op jaarbasis) dat er 3 werkdagen (van 8 uur per dag) per week moet worden besteed aan de onderneming. 3 werkdagen als je uitgaat van een tijdsbesteding zoals die bij een full-time betrekking in loondienst-verband zou moeten worden gemaakt. (met een gemiddeld aantal vakantiedagen van ca 25 dagen per jaar).

 

Aangezien je later in het jaar pas zult starten met je onderneming, kan het betekenen dat je wellicht niet zult toekomen aan de gestelde eis. Er komt wegens de latere start in het jaar, een grotere druk te staan op de aantal uren dat je nog kunt spenderen aan de onderneming. Maar het aantal uren hierboven genoemd is ruim bemeten. Ruim bemeten in die zin, dat veel indirecte uren, zoals uren die besteed worden aan opleiding of aan reis-tijd en administratieve handelingen, ook die worden meegeteld voor het urencriterium.

 

Het verdient daarom de aanbeveling om nu al te starten met het bijhouden van de uren die je maakt in het kader van de onderneming. Voorzover het voornemen een onderneming te starten, niet meer aan twijfel onderhevig is.

 

De praktijk heeft bij mij uitgewezen dat niet zo snel om een uren-lijst wordt gevraagd als de verdiensten uit de onderneming op termijn reeel blijken te zijn. Maar er kan altijd om een uren-staat worden gevraagd door de inspecteur.

 

Ik hoop dat je iets hebt aan deze toelichting.

Rulkens Financieel Management >> Rutger Rulkens >> ondernemersadviseur

06-418 86 137

Link naar reactie
  • 0

Is het niet zo dat met ingang van 2012 het urencriterium is afgeschaft en dat de belastingdienst nu naar het totale inkomen gaat kijken? Ik weet de bedragen even niet exact, maar meende dat het iets was van onder de € 5000,- geen recht op aftrekposten, en boven de € 5000,- wel recht op aftrekposten.

3D In Your Hands | 3D Visualisatie Bureau

3D Visualisaties, 3D Animaties en 3D Presentaties

http://www.3dinyourhands.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 101 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.