• 0

Problemen met importeur

Goedendag ,

 

Wij hebben sinds jaar en dag problemen met een Nederlandse importeur.

Deze wil niet dat zijn producten via internet worden verkocht .tenzij tegen een bruto prijs .

 

Dit is een probleem met het verlenen met garantie. want dit ondersteund hij niet

dit hebben wij zelf onder vangen en doen dit dan in eigenhuis

 

Wij kopen nu in via een groothandel en dan via importeur in Duitsland of Frankrijk.

(en met deze importeurs hebben wij een zeer goede band.)

 

De afgelopen jaren hebben we

Van de Nederlandse importeur al diverse berichten van advocaten gehad dat we hun foto's niet mogen gebruiken en Ook van verder ging dit niet

 

Nu hebben we upload gedaan via Youtube en materiaal in Duits en Engels en dan ons logo er aan toegevoegd.

voor en na de movie

Vandaag kregen wij een telefoontje van de directeur (importeur Nederland) dat deze eraf moet.

 

Wat zijn de regels hierin.

Uiteraard hebben wij een vraag neergelegd bij importeur Duitsland en Frankrijk.

Maar zijn toch benieuwd naar een onafhankelijk kijk op de zaak .

 

Met vriendelijke groet

Marco19

 

Wij hebben geen contact met de Nederlandse importeur als we producten kopen moet dit via groothandels.

ook op de beurs worden wij niet te woord gestaan . - Zijn we het stoutste jongetje van de klas -

 

movie youtube

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dat filmpje eindigt met een naam en telefoonnummer. Ik hoop dat dat jullie naam en nummer is.

 

Je mag vrij inkopen binnen de Europese handelszone. Als je het originele product inkoopt (dus geen namaak) geldt zgn uitputting van het merkrecht. Je mag reclame maken voor dat merk, gebruik makend van reclamemateriaal (beeld etc) van je bron. Heb je van importeur B gekocht, dan dus geen reclame van groothandel C. Beiden halen hun product bij leverancier A, dus dat materiaal mag je ook gebruiken,

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

dank voor je bericht .

 

Het is idd onze naam op het einde van de YOUTUBE

 

deze tekst is voor mij niet duidelijk

Heb je van importeur B gekocht, dan dus geen reclame van groothandel C

 

Situatie 1 Nederland

ik koop niet direct bij de importeur ,maar via de Nederlandse groothandel

dan mag ik geen gebruik maken van het reklame materiaal.

 

Situatie 2 Duitsland / Frankrijk

Ik koop bij Duitse groothandel ,dus dan mag ik ook niet gebruik maken van het duitse materiaal

2 a

tenzij de duitse importeur er niet moeilijk overdoet of mij toestemming geeft voor het gebruik maken van het duitse materiaal

Dus duitse taal films /materiaal.

 

3 Het foto materiaal is in heel EU gelijk .

 

 

Met vriendelijke groet

Marco

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het probleem vrij snel opgelost is als je zelf een camera pakt en foto's en video gaat maken voor promotie.

 

Vaak denkt men dat een ander aan de haal gaat met marketing materiaal waarvoor dik betaald is misschien. Vooraf toestemming vragen voor gebruik van marketing materiaal is overigens wel zo netjes en zeker gangbaar in het geval hier van te voren geen duidelijke afspraken over gemaakt zijn.

 

De grotere vraag is natuurlijk waar de schoen precies wringt en dat kan te maken hebben met een mogelijke situatie waarin jullie niet de gangbare paden belopen qua import en zo handig en blijkbaar zonder mogelijkheid hier iets door leveranciers/importeurs hier iets aan te doen zaken doen. Dan kun je medewerking meestal ook niet verwachten en support in mindere mate.

 

Lijkt erop dat jullie business model qua inkoop wel kan of word toegestaan maar dat ze er bovenop zitten en paal en perk stellen aan de wensen waarom gevraagd kan worden of op ingegaan word.

Link naar reactie
  • 0

 

Was blijkbaar niet duidelijk. Jij verkoopt producten van merk A dus je mag reclame maken voor merk A. Zelfs als je het niet inkoopt van de importeur e/o groothandel in jouw land. Als die importeur eigen reclamemateriaal laat maken voor merk A, kan je dat niet gebruiken - want daar zit auteursrecht op. Je mag wel reclamemateriaal gebruiken van de groothandel/importeur waar je merk A inkoopt en uiteraard ook van merk A zelf (tenzij dat expliciet is uitgesloten). De lokale importeur heeft immers geen auteursrecht op het reclamemateriaal van de merkleverancier.

 

Vraag is dus wie die originele filmpjes gemaakt heeft of heeft laten maken....

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Lijkt erop dat jullie business model qua inkoop wel kan of word toegestaan maar dat ze er bovenop zitten en paal en perk stellen aan de wensen waarom gevraagd kan worden of op ingegaan word.

 

Ze kunnen helemaal geen paal en perk stellen. Europese regelgeving staat beperking van de mededinging niet toe. Topicstarter koopt binnen Europa via het reguliere kanaal in, alleen niet bij de Nederlandse importeur/groothandel. Dat mag gewoon.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Lijkt erop dat jullie business model qua inkoop wel kan of word toegestaan maar dat ze er bovenop zitten en paal en perk stellen aan de wensen waarom gevraagd kan worden of op ingegaan word.

 

Ze kunnen helemaal geen paal en perk stellen. Europese regelgeving staat beperking van de mededinging niet toe. Topicstarter koopt binnen Europa via het reguliere kanaal in, alleen niet bij de Nederlandse importeur/groothandel. Dat mag gewoon.

 

Ze kunnen echt wel paal en perk stellen aan materiaal ter beschikking stellen voor marketing. Verkoop kunnen ze niet tegenhouden, maar als je geen toestemming hebt marketing materiaal te gebruiken van een ander en dat toch gewoon doet dan kun je verwachten een reactie te krijgen. Heeft helemaal niets met mededinging te maken.

 

Misschien was alles geen enkel probleem geweest als vooraf toestemming was gevraagd. Was het antwoord nee, dan was TS vrij om zelf marketing materiaal te maken. Achteraf klagen en denken dat je ergens recht op hebt is niet verstandig want daar heb je gewoon geen grond voor.

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

De manier waarop een importeur beschermd wordt tegen grijze import is juist door het vastleggen van alle publicatierechten.

 

De handel is vrij, maar je mag - uiteraard - niet de beelden / teksten waarop de importeur de rechten (heeft gekregen van de fabrikant) gebruiken.

Link naar reactie
  • 0

Ik dank u voor de reactie's

 

Ik heb vrijdag via mailtoestemming gevraagd voor gebruik materiaal uiteraard in Duitsland en Frankrijk.

Duitsland heeft geen probleem ,Frankrijk waar het hoofdkantoor zit laat het aan Kantoor Nederland over.

We weten via oud vertegenwoordiger ,dat we de grootste afnemer zijn.

Maar deze werkt nu bij een groothandel .

Het probleem is volgen haar alleen dat we de producten onder de gewenste advies prijs leveren.

Dus eigenlijk verplichte prijs .uiteraard zijn we niet de enige op internet en moeten we aan ons zelf denken .

 

Kantoor Nederland heeft 1 filmpje van YouTube laten verwijderen ,maar niet meer dan 1

En er staan er 6 tot 10 op .

 

Tevens heeft kantoor Nederland alleen telefonische medegedeeld dat het niet mocht

We wachten wel verder op schriftelijke aktie.

 

We hebben idd eigen foto's laten maken , maar omzet daald mogelijk denken de internet klanten dat het een ander product is.

Deze gaan dus blijkbaar op zoek naar vergelijkings materiaal

Product naam

Product omschrijving

En het foto materiaal.

Vandaar dat we (nog) geen afstand willen doen van fotomateriaal van de leverancier.

 

Het kantoor Nederland is dus importeur en 100% eigendom van het hoofdkantoor in Frankrijk.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

je kan natuurlijk altijd nog linken naar foto/video materiaal dat andere op youtube hebben gezet.

Zeker als daar geen reclame van hun eigen site opstaat en/of jij goedkoper bent als de aanbieder die dat materiaal op internet gezet heeft.

 

B.v. linken naar video materiaal op de website van de producent.

Link naar reactie
  • 0

De handel is vrij, maar je mag - uiteraard - niet de beelden / teksten waarop de importeur de rechten (heeft gekregen van de fabrikant) gebruiken.

 

Het is geen grijze import. Er wordt van binnen de EER ingevoerd en ingekocht bij een distributor die bij de originele leverancier inkoopt. Als de Nederlandse importeur een licentie heeft om reclamemateriaal te gebruiken, heeft die andere importeur dat waarschijnlijk ook. Dat moet een behoorlijk exliciete licentie zijn als ze regionaal toegespitst is. Topicstarter is inmiddels de grootste verkoper van dat merk in Nederland, dus hij benadeelt niemand. Zeker de fabrikant niet. Alleen de importeur die een hogere adviesprijs wil opleggen en verkoop via internet wil tegen gaan. De mededinging beperkt.

 

Ik zoek me suf in de dealerjurisprudentie, maar ik kan niks vinden dat suggereert dat gebruik van reclamemateriaal van de leverancier (oorspronkelijke fabrikant) alleen met toestemming van de lokale distributeur gebruikt mag worden. Over gebruik van woord- en beeldmerk is voldoende te vinden, al is dat niet allemaal even consistent. Rode draad is dat niet de suggestie gewekt mag worden dat er een commerciële band met de leverancier is, dat het een geautoriseerde wederverkoper is. Maar in dit geval zijn er helemaal geen 'officiële' dealers, alleen maar wederverkopers.

 

Overigens weten we helemaal niet wie dat reclamemateriaal gemaakt heeft en wie de auteursrechten heeft. ::)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Marco19 maakt er zelf ook een potje van. Zoek nou es goed uit waar je reclamemateriaal vandaan komt, voordat je conclusies trekt.

 

 

Ik denk dat de leverancier /groothandel foto materiaal heeft gekregen van de importeur.

En dus niet gebruik kan maken van dit materiaal .

 

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Marco19 maakt er zelf ook een potje van. Zoek nou es goed uit waar je reclamemateriaal vandaan komt, voordat je conclusies trekt.

 

ik kan er wel een potje van maken.maar ik snap er geen bal van .

Maar ik snap het niet als je merk A Verkoopt. waarom je dan geen materiaal mag gebruiken van de producten A.

Uiteraard snap ik als je merk A NIET verkoopt en dat je het gebruikt als aandacht of en je heb het product niet of je kan het niet eens leveren .dat ze dan een stok hebben dat begrijp ik .

 

Maar je heb bij supermarkten dat ze ook elkaars logo gebruiken ,en dan zeggen ze nog wel dat ze beter of goedkoper zijn dan een andere supermarkt.En zoveel gaan we niet

 

Maar mijn foto materiaal komt vanaf website uit Duitsland en dit materiaal gebruiken ze ook in Nederland.

En Frankrijk en Spanje .

In Duitsland hebben ze geen problemen dat ik het materiaal gebruik ,maar hun mogen niet beslissen over een ander land

Dus moet ik toestemming vragen uit Nederland ,maar ik en de Directeur zitten niet op een lijn.

IVM Mijn prijzen en het liefst ziet hij geen enkele web winkel met zijn producten . Alleen installateurs.

 

De filmpje met Duitse tekst komen van youtube en plaatsen we weer terug met ons logo er aan toegevoegd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Maar mijn foto materiaal komt vanaf website uit Duitsland en dit materiaal gebruiken ze ook in Nederland. En Frankrijk en Spanje

 

 

Dan weet je nog niet wie dat materiaal gemaakt heeft of wie de auteursrechten heeft.

 

Ik snap jou wel: jij gebruikt gewoon materiaal van degene bij wie jij inkoopt. Waar het nou om gaat (of eigenlijk ging) is dat het geen reclamemateriaal is waar de Nederlandse importeur aanspraak op kan maken. Dus je zal (zou) dat spoor moeten natrekken. Ik ben het namelijk met jou eens. Jij koopt gewoon rechtmatig in binnen de EU (EER) en maakt gebruik van het reclamemateriaal dat alle wederverkopers kunnen gebruiken.

 

Maar nou buig je voor druk (of verstandig advies - ik zie het nog niet). ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het kantoor Nederland is dus importeur en 100% eigendom van het hoofdkantoor in Frankrijk.

 

Kantoor nederland is dus geen onafhankelijk importeur maar gewoon een vertegenwoordiging van jouw leverancier.

 

Een brief van hun is dus naar ik mag aannemen een brief van de fabrikant die stelt dat je hun fotomateriaal en beeldmateriaal niet mag gebruiken.

 

Zeggen ze in hun brief ook dat ze namens hun moeder spreken?

Link naar reactie
  • 0

Idd ik koop via Duitse groothandel die koopt via duitse importeur

De reden hiervoor is dat de nederlandse importeur moeilijk doet (redens hiervoor heb ik eerder geplaatst)

Daarom gun ik deze Nederlandse importeur geen euro meer van mijn omzet

 

U koop ik 4 maanden via de duitse importeur hier is de Nederlandse importeur achter .

En heeft geklacht in duitsland en Frankrijk ,hier kon hij niets aandoen door die groothandel en nu dus deze nieuwe manier van hem om mij dwars te zitten .

 

Duitsland en Frankrijk moeten de regels volgen een klant /afnemer van Nederland moet via Nederlands kanaal kopen

Koopt hij via een Duitse groothandel is hier niets aan te doen .want de groothandel is hun klant .

Enige wat ze kunnen doen is de garantie in Nederland niet verlenen.(en dit doen ze ook)

 

Over het reklame materiaal weet ik niet en ik weet ook niet hoe ik hier achter kan komen of deze rechten bij de fabrikant zitten of bij een fotograaf.

Om meer tijd te krijgen zal ik de foto materiaal verwijderen .en meer onderzoek gaan doen hoe en wat te doen.

 

Weet iemand of in wel het verpakking materiaal mag fotograveren.

En of ik de het product mag fotograveren .

Of dat ik foto's mag maken van de catalogus . Zodat ik die dan kan plaatsen.

 

Het materiaal van de groothandel van de Duitse en een Nederlandse zitten ook auteurs rechten op dus ook hier kan ik niets mee.

 

Graag hoor ik nog van u

Marco

 

Misschien ben ik een eigenwijs ,maar het is wel een boterham .

Is deze lastige tijden .Beleg is er al ruime tijd niet meer .

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Jij koopt gewoon rechtmatig in binnen de EU (EER) en maakt gebruik van het reclamemateriaal dat alle wederverkopers kunnen gebruiken

 

Dit is juist als je Google op de product namen kom je overal dezelfde foto's tegen .

Alle via een of ander manier verkregen .

 

Marco

 

Ik zal morgen na kijken of ze namens Frankrijk spreken ,

 

Link naar reactie
  • 0

 

Jij mag zeker eigen foto's maken en daarbij bestaande verpakkingen gebruiken. Jij mag de merknaam noemen en waarschijnlijk zelfs het merklogo tonen (al is dat niet zo belangrijk) om duidelijk te maken dat jij de originele producten verkoopt. Dat valt allemaal onder uitputting van het merkrecht. Zolang je maar niet de de indruk wekt een onderdeel te zijn van het verkoopapparaat van dat merk.

 

Noem jezelf onafhankelijk dealer!

 

En zie in gesprek te raken met de Franse fabrikant direct. Maak er een leuke presentatie van waarin je demonstreert hoe je direct verkoopt. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Goedendag

 

In het begin van de brief staat ,op verzoek van mijn clienten de onderneming naar '' het Franse moeder bedrijf '' en de vennootschop van ''de Nederlandse importeur' Vraag ik dringend uw aandacht voor het volgende.

 

Dus volgende de brief van de advocaat .spreken ze namens beide .

 

Verder '' De Nederlandse importeur '' een volle dochter van het Franse is.

verder staat hoe het bedrijf onderneemt blalbla sinds 1958 en dat het die en die producten maakt.

 

In bijlage de brief die wij ontvingen in zip bestand

 

toch hopende op een uitweg .uiteraard kan ik die na deze brief van de advocaat wel vergeten van de kant van de importeur

 

 

Nieuwe_map.zip

Link naar reactie
  • 0

De handel is vrij, maar je mag - uiteraard - niet de beelden / teksten waarop de importeur de rechten (heeft gekregen van de fabrikant) gebruiken.

 

Het is geen grijze import. Er wordt van binnen de EER ingevoerd en ingekocht bij een distributor die bij de originele leverancier inkoopt. Als de Nederlandse importeur een licentie heeft om reclamemateriaal te gebruiken, heeft die andere importeur dat waarschijnlijk ook. Dat moet een behoorlijk exliciete licentie zijn als ze regionaal toegespitst is. Topicstarter is inmiddels de grootste verkoper van dat merk in Nederland, dus hij benadeelt niemand. Zeker de fabrikant niet. Alleen de importeur die een hogere adviesprijs wil opleggen en verkoop via internet wil tegen gaan. De mededinging beperkt.

 

Ik zoek me suf in de dealerjurisprudentie, maar ik kan niks vinden dat suggereert dat gebruik van reclamemateriaal van de leverancier (oorspronkelijke fabrikant) alleen met toestemming van de lokale distributeur gebruikt mag worden. Over gebruik van woord- en beeldmerk is voldoende te vinden, al is dat niet allemaal even consistent. Rode draad is dat niet de suggestie gewekt mag worden dat er een commerciële band met de leverancier is, dat het een geautoriseerde wederverkoper is. Maar in dit geval zijn er helemaal geen 'officiële' dealers, alleen maar wederverkopers.

 

Overigens weten we helemaal niet wie dat reclamemateriaal gemaakt heeft en wie de auteursrechten heeft. ::)

 

Je mag gewoon niet ongevraagd materiaal dat door een ander gemaakt en betaald is gebruiken zonder toestemming. Die toestemming heeft hij niet. einde oefening lijkt mij. Hoop geven op loophole aan TS kan enkel op drama uitlopen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.