• 0

VOF omzetten naar BV ( wat zijn de consequenties bij een BV)

Beste Mensen,

 

Wij hebben 2 jaar geleden een VOF op gericht omdat wij onze onderneming geen vereemd vermogen wilde en er geen winst uit de onderneming nemen.

 

Daar wij/ik wil verhuizen en hebben wij hiervoor 70.000,00 euro voor nodig hebben. Hiervoor wil ik het risico verkleinen door middel van een BV op te zetten. Ook is het niet zeker dat mijn zaken partner mee wil gaan.

 

Voorlopig wil ik niks uit mijn bedrijf halen en laten groeien. Dus alle winst wordt herinvesteert.

Als ik een BV wil opzetten ben ik dan ook met de nieuwe regels verplicht om me eigen loon uit te betalen. Of kan is dit niet verplicht als ik geen dividenduitkering opneem. Ik heb namelijk genoeg inkomsten uit een ander eenmanszaak

 

Of zijn er andere rechtsvormen waarmee het risico van privé aansprakelijkheid wordt verlaagd.

 

Als mijn zakenpartner niet mee wil gaan dan hoef ik hem niet uit te kopen (het is mijn vader)

Maar hoe zit het belasting technische met de huidige voorraad die we nu hebben.

En de investeringen die hij heeft gedaan en in het bedrijf laat zitten.

 

Met vriendelijke groet,

 

Hans.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Hans

 

Lees over de omzetting deze column over van eenmanszaak naar BV. Geldt ook voor de VOF.

En ja, salaris blijft verplicht bij een BV, zie deze column over het DGA Loon.

 

Welk risico probeer je precies af te schermen? Je geeft aan dat je wilt verhuizen. Jij privé of het bedrijf? Ga je daar 70K uit eigen geld in steken? Welke risico's denk je te lopen?

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Goede morgen Hans,

 

Zoals Joost al enigszins bedekt aangeeft heb je zoveel vragen die niet allemaal even duidelijk zijn dat er m.i. maar een advies kan worden gegeven:

 

Ga eerst eens met je, of een, boekhouder / adviseur praten.

Deze kan de meeste van je vragen direct beantwoorden.

 

Mochten er dan nog vragen open blijven dan kun je alsnog je overige vragen hier stellen.

 

Lijkt deze weg je niet de beste weg dan kun je wellicht beter je vragen een voor een stellen.

Indien je beter mondeling communiseert dan schriftelijk mag je ook mij bellen zodat ik een aantal van je vragen direct kan beantwoorden.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jan van Nistelrooij.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.