Ga naar inhoud

Wachten op Flex BV: Als BV-io of eenmanszaak?

Geplaatst:

yardie

Goedemiddag iedereen,

Vanaf 1 april start ik als zelfstandig professional. Naast consultancy en interim klussen wil ik op termijn ook risicodragend kunnen deelnemen in bedrijven, vandaar dat ik een BV-constructie wil opzetten. Naar verwachting zal per 1 juli de FlexBV-wet van kracht worden die het goedkoper en makkelijker maakt voor mij (de 18 ik heb ik nu niet beschikbaar). Echter, ik zal al voor 1 juli starten met mijn bedrijf dus kan ik daar niet op wachten.

Ik twijfel nu tussen twee opties:

1. ik richt een eenmanszaak op en laat die in de tweede helft van het jaar opgaan in een FlexBV

2. ik richt nu een BV-io op die ik na 1 juli als flex-BV definitief opricht.

Bij mijn weten ben ik beide situaties persoonlijk aansprakelijk, zijn er verschillen in kosten (bij 2 heb ik verklaring notaris nodig dat bv in oprichting is, bij 1 slechts inschrijvingskosten kvk) maar ik ben benieuwd of er ook fiscale verschillen zijn, met name of het overzetten van de ene entiteit in een FlexBV in beide situaties veel verschilt.

Dank voor jullie antwoorden!

Featured Replies

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Dag Yardie

Een eenmanszaak omzetten in een BV is veel complexer dan een tijdje 'driften' op een BV i.o. In dat laatste geval hoeft t.z.t. de notaris enkel een akte op te stellen waarin de handelingen in de i.o. fase bekrachtigd worden. Tegelijk kan het fiscaal omzetten van een EMZ naar een BV wel de nodige fiscale voordelen bieden afhankelijk van de omstandigheden. Van eenmanszaak naar BV kan ook nog eens zonder de fiscale inbreng, maar ook dat hangt af van de omstandigheden.

Maar wees gewaarschuwd, zolang de BV de i.o. status heeft, kan het best zijn dat men geen handel wil drijven met je. Daarbij is het nog steeds niet zeker dat de Flex BV er op 1 juli 2012 is. Ik heb wel vernomen dat er toezeggingen aan het landelijk notariaat zijn gedaan dat de 18K stortingsplicht er wel afgaat per 1 juli.

Blijft koffiedik kijken helaas.

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

yardie

• Auteur

Joost,

Dank voor je antwoord. Ik begrijp dat het koffiedik kijken is. Gezien je antwoord en andere feedback overweeg ik toch de BV-io status. (check ik wel eerst bij mijn opdrachtgevers)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.