De traditionele manier om je eerste klant te werven is, denk ik, de volwassen equivalent van het verkopen van limonade van je limonadekraampje aan je moeder. Meestal komt de eerste klant uit je directe omgeving. Persoonlijke kennis maakt het laagdrempeliger voor mensen om aan jou een opdracht te gunnen, dan aan een volkomen vreemde. Tenzij natuurlijk wat ze over jou weten niet optimaal is.
Echter, voordat je door je persoonlijke adresboek begint te bladeren is het raadzaam om stil te staan bij de vraag: niet hoe je eerste klant te werven, maar hoe je van plan bent om je honderdste te werven? Te weten, hoe je je bedrijf voert op zo’n manier dat het klanten blijft werven.
Er zijn er een paar dingen hierover die je moet weten:
1. Wat is er eigenlijk zo gaaf aan jou? Waarom zou men jou de opdracht gunnen en niet iemand anders?
2. Wat is er zo gaaf aan je klanten? Wie zijn ze? Wat hebben ze gemeen? Waar hangen ze uit? Aan wie stellen ze vragen als ze een probleem hebben? Waarom werk jij voor hen en niet iemand anders? Marketing begint niet alleen met je huidige klanten, maar met de tweede cirkel van mensen om je klanten heen. (Zie ook, punt 4.)
3. Huiswerk! Omschrijf de inhoud van je marketingplan op een pagina. Één A4, alstublieft! Je mag die mooie cijfers en/of infografieken niet erin verwerken, door gebruik te maken van groter papier. Zorg dat het leesbaar én begrijpbaar is. Als je het niet aan een 12-jarige van gemiddelde intelligentie uit kan leggen, dan begrijp je het zelf nog niet.
Op het A4 wél opschrijven:
[*]De voordelen die je je klanten aanbiedt
[*]Je doelgroep
[*]De meest veelbelovende' niche' in die doelgroep (als dat er meer dan drie zijn, ga terug naar “start” om opnieuw je doelgroep te definiëren)
[*]Je gekozen marketingwapens (als dat er meer dan drie zijn, ga terug naar “start” en probeer het opnieuw)
[*]Beschrijving van de identiteit/persoonlijkheid van je bedrijf
[*]Je totale marketing budget (ook als deze nul is, schrijf het op).
4. Hoe werkt het proces van het selecteren en het inkopen voor je klanten? Je kan zeer diepe kennis van je onderwerp hebben, maar niet echt begrijpen hoe het proces van inkoop ervaren wordt vanuit het perspectief van de klant. Dit is over het algemeen het geheim van hoe halfbakken professionals van alle rangen toch slagen. Ze begrijpen de klant.
Meestal gaan klanten niet op zoek naar een ander; behalve als ze een probleem hebben waarvan ze het niet zelf kunnen oplossen. Bedenk dat klant cynisme je grootste uitdaging is! De meerderheid begint al half overtuigd doordat je probeert de wol over hun hoofd te trekken en/of dat je teveel gaat kosten. De taak is dan om ze van dat standpunt af te halen en ze te verzekeren dat ze er slim aan doen om jou in te huren. (Gelukkig geloven mensen over het algemeen heel snel dat ze slim bezig zijn.)
5. Neem geen opdrachten gratis aan, tenzij je een heldere en duidelijke reden hiervoor hardop kan uitspreken. Communiceer dit goed met de klant. Als iemand in lachen uitbarst nadat je het gezegd hebt, kan dit een aanwijzing zijn om te heroverwegen. Want serieus, als je een opdracht gratis doet, om bijvoorbeeld contacten te leggen in een nieuwe 'niche', en dat vervolgens niet aan je klant vertelt, doen ze vervolgens niets om je te helpen de contacten te leggen en het zal een verspilling van je tijd zijn. Waarom zouden ze? Slim zijn ze zeker, omdat ze met jou werken. Maar helderziend is een tweede.
Weet ook welke projecten je gratis doet. Dat wil zeggen, houd je administratie bij. Daar laconiek mee omgaan leidt snel tot de nare ontdekking dat je een dure hobby hebt en geen onderneming. Maak een zeer duidelijke werkomschrijving van de grenzen van ieder project. Verras je klant niet met wat wel en niet inbegrepen is. Maak kristalheldere voorstellen met een absoluut minimum aan jargon. Communiceer ook tijdens het project duidelijk met de klant.
6. Focus op waarde, resultaten, beleving, betrouwbaaarheid, expertise. Lever deze ook. Op prijs pitchen vergroot het bovengeschreven cynicysme van de klant en leidt naar niets goeds. Pitch alleen op prjis als je echt niks anders hebt.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Gast Columnbot
Gast Columnbot
De traditionele manier om je eerste klant te werven is, denk ik, de volwassen equivalent van het verkopen van limonade van je limonadekraampje aan je moeder. Meestal komt de eerste klant uit je directe omgeving. Persoonlijke kennis maakt het laagdrempeliger voor mensen om aan jou een opdracht te gunnen, dan aan een volkomen vreemde. Tenzij natuurlijk wat ze over jou weten niet optimaal is.
Echter, voordat je door je persoonlijke adresboek begint te bladeren is het raadzaam om stil te staan bij de vraag: niet hoe je eerste klant te werven, maar hoe je van plan bent om je honderdste te werven? Te weten, hoe je je bedrijf voert op zo’n manier dat het klanten blijft werven.
Er zijn er een paar dingen hierover die je moet weten:
1. Wat is er eigenlijk zo gaaf aan jou? Waarom zou men jou de opdracht gunnen en niet iemand anders?
2. Wat is er zo gaaf aan je klanten? Wie zijn ze? Wat hebben ze gemeen? Waar hangen ze uit? Aan wie stellen ze vragen als ze een probleem hebben? Waarom werk jij voor hen en niet iemand anders? Marketing begint niet alleen met je huidige klanten, maar met de tweede cirkel van mensen om je klanten heen. (Zie ook, punt 4.)
3. Huiswerk! Omschrijf de inhoud van je marketingplan op een pagina. Één A4, alstublieft! Je mag die mooie cijfers en/of infografieken niet erin verwerken, door gebruik te maken van groter papier. Zorg dat het leesbaar én begrijpbaar is. Als je het niet aan een 12-jarige van gemiddelde intelligentie uit kan leggen, dan begrijp je het zelf nog niet.
Op het A4 wél opschrijven:
[*]De voordelen die je je klanten aanbiedt
[*]Je doelgroep
[*]De meest veelbelovende' niche' in die doelgroep (als dat er meer dan drie zijn, ga terug naar “start” om opnieuw je doelgroep te definiëren)
[*]Je gekozen marketingwapens (als dat er meer dan drie zijn, ga terug naar “start” en probeer het opnieuw)
[*]Beschrijving van de identiteit/persoonlijkheid van je bedrijf
[*]Je totale marketing budget (ook als deze nul is, schrijf het op).
4. Hoe werkt het proces van het selecteren en het inkopen voor je klanten? Je kan zeer diepe kennis van je onderwerp hebben, maar niet echt begrijpen hoe het proces van inkoop ervaren wordt vanuit het perspectief van de klant. Dit is over het algemeen het geheim van hoe halfbakken professionals van alle rangen toch slagen. Ze begrijpen de klant.
Meestal gaan klanten niet op zoek naar een ander; behalve als ze een probleem hebben waarvan ze het niet zelf kunnen oplossen. Bedenk dat klant cynisme je grootste uitdaging is! De meerderheid begint al half overtuigd doordat je probeert de wol over hun hoofd te trekken en/of dat je teveel gaat kosten. De taak is dan om ze van dat standpunt af te halen en ze te verzekeren dat ze er slim aan doen om jou in te huren. (Gelukkig geloven mensen over het algemeen heel snel dat ze slim bezig zijn.)
5. Neem geen opdrachten gratis aan, tenzij je een heldere en duidelijke reden hiervoor hardop kan uitspreken. Communiceer dit goed met de klant. Als iemand in lachen uitbarst nadat je het gezegd hebt, kan dit een aanwijzing zijn om te heroverwegen. Want serieus, als je een opdracht gratis doet, om bijvoorbeeld contacten te leggen in een nieuwe 'niche', en dat vervolgens niet aan je klant vertelt, doen ze vervolgens niets om je te helpen de contacten te leggen en het zal een verspilling van je tijd zijn. Waarom zouden ze? Slim zijn ze zeker, omdat ze met jou werken. Maar helderziend is een tweede.
Weet ook welke projecten je gratis doet. Dat wil zeggen, houd je administratie bij. Daar laconiek mee omgaan leidt snel tot de nare ontdekking dat je een dure hobby hebt en geen onderneming. Maak een zeer duidelijke werkomschrijving van de grenzen van ieder project. Verras je klant niet met wat wel en niet inbegrepen is. Maak kristalheldere voorstellen met een absoluut minimum aan jargon. Communiceer ook tijdens het project duidelijk met de klant.
6. Focus op waarde, resultaten, beleving, betrouwbaaarheid, expertise. Lever deze ook. Op prijs pitchen vergroot het bovengeschreven cynicysme van de klant en leidt naar niets goeds. Pitch alleen op prjis als je echt niks anders hebt.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/36033-hoe-moet-ik-mijn-eerste-klant-werven-met-oog-op-meer/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
15 antwoorden op deze vraag