• 0

boekhouder wil prive afschriften hebben

ik heb sinds 2 jaar een eenmanszaak (zzp in de bouw) en heb dit jaar een nieuwe boekhouder. Mijn vorige boekhouder viel erg tegen en was zelfs vergeten de starterskorting en andere kortingen toe te passen. Ik moest hem constant eraan herinneren waar ik recht op had. Maar goed, dus nu heb ik een nieuwe via een vriend die ook ondernemer is en zij lijkt me wel goed. Alleen ik heb mijn administratie naar haar gebracht en nu vroeg ze om al mijn prive afschriften van 2011. Nu vraag ik mij af, is dit wel nodig? Al zouden er dingen op staan die ik bv had kunnen afschrijven dan heb ik daar toch geen bonnen meer van. Daarbij kan je volgens mij onmogelijk van alleen afschriften aflezen waar het om gaat. Ik heb ook geen afschriften, ik zou ze dus allemaal moeten printen, een heel gedoe voor een heel jaar. Dus nu vroeg ik mij af: is het een normale procedure dat een boekhouder ook je prive afschriften ziet en wat zou het kunnen opleveren? alvast hartelijk dank.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0
nu vroeg ze om al mijn prive afschriften van 2011. Nu vraag ik mij af, is dit wel nodig?

 

Dat kan nuttig zijn voor specifieke dingen die in privé aftrekbaar zijn, zoals betaalde lijfrentepremie. En voor het bepalen van je vermogen voor vermogensrendementsheffing. Ik stuur jaarlijks alleen die specifieke informatie naar mijn accountant, met de betreffende polisbladen, jaaroverzichten en soms bepaalde bankafschriften.

 

Vraag gewoon even wat ze specifiek wil weten en geef haar die informatie.

Link naar reactie
  • 0

Ik kan een heleboel redenen bedenken waarom een boekhouder zeker bij een nieuwe klant ook eens de bankafschriften van de privé-rekening wil zien. Variërend van zichzelf beschermen tegen claims en boetes tot het beste resultaat voor de klant willen bereiken.

 

Als ik een euro kreeg voor iedere keer dat ik het volgende gesprek voer:

"heeft u dit?"

-"Nee."

"Wat is dit dan?"

-"Oh, valt dat er óók onder?"

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het vermoeden dat je geen zakelijke rekening hebt en je dus alles via je prive rekening regelt? Het is gebruikelijk dat dagafschriften in de boekhouding worden verwerkt. Vandaar dat om je bankafschriften wordt gevraagd. En aangezien je vermoedelijk geen zakelijke rekening hebt, gaat het om je privebankafschriften. Je boekhouder doet gewoon haar werk en dit gaat je zo belastingcenten schelen als je doet wat zij je vraagt.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een zakelijke rekening voor mijn bedrijf.

Ik pin ook niks prive van de zakelijke of andersom. Heb verder geen lijfrentepremie of koophuis. Prive is echt; alleen boodschappen, vakantie, winkelen enz. Puur prive dus.

bedankt voor de reacties. Ik print ze wel uit en stuur ze wel gewoon op en ik zie het wel, alhoewel ik me niet kan voorstellen dat ze er iets aan heeft.

Link naar reactie
  • 0

 

 

en nu vroeg ze om al mijn prive afschriften van 2011. Nu vraag ik mij af, is dit wel nodig?

 

Nodig niet, nuttig wel. Als ze allerlei posten in je prive afschriften vindt waarvan zij denkt dat ze zakelijk zijn, bespaar je zo weer een hoop. En in het algemeen, hoe meer en breder inzicht zij heeft in jouw financien, hoe beter ze je kan helpen, c.q. hoe meer geld ze je kan besparen.

 

Ik laat ook mijn prive aangiften e.d. door mijn boekhouder doen, nooit spijt van gehad.

 

 

Link naar reactie
  • 0

In geval van twijfel zou ik ze gewoon overleggen. Vaak wordt een checklist van een boekhouder met relevante onderwerpen niet helemaal begrepen door een klant of te snel afgewerkt. Men vergeet nogal eens verzekeringsproducten die lopen of lijfrentepolissen die maandelijks voor kleinere bedragen worden geincasseerd. Als je een goede relatie met je boekhouder hebt, kan het nooit kwaad inzage in het priveleven te geven Ik zou ze zelf gewoon overleggen, ook al heb je iets bij een postorderbedrijf besteld dat bestemd is voor ultieme en intieme priveaangelegenheden. Dat is redelijk menselijk te noemen. Ik heb liever een klant die leeft, dan eentje die stiekem opereert en de boel belazert omdat hij/zij relevante zaken achterhoudt. En met relevant bedoel ik, zaken die ik voor mijn werk had moeten weten dat ik mijn klant's belang uitvoer.

Rulkens Financieel Management >> Rutger Rulkens >> ondernemersadviseur

06-418 86 137

Link naar reactie
  • 0

En een tip, je hoeft niks te printen. Als je een moderne boekhouder hebt, kun je gewoon een bestandje downloaden via internetbankieren en doormailen. Kost 10 minuten werk. je boekhouder kan dit gewoon in een spreadsheet uitlezen. Printen is inmiddels ouderwets.

Rulkens Financieel Management >> Rutger Rulkens >> ondernemersadviseur

06-418 86 137

Link naar reactie
  • 0
... Alleen ik heb mijn administratie naar haar gebracht en nu vroeg ze om al mijn prive afschriften van 2011. Nu vraag ik mij af, is dit wel nodig...

Hier in België krijg je die vraag niet, tenzij je geen zakelijke rekening zou hebben. Maar dan krijg je het advies om toch een zakelijke rekening te nemen, anders zijn al je privé uitgaven open en bloot voor heel wat mensen (boekhouder en controleurs). Privacy vind ik persoonlijk erg belangrijk. En als een boekhouder om privé uitgaven zou vragen, dan mag hij/zij dat ook goed onderbouwen.

Link naar reactie
  • 0

... Alleen ik heb mijn administratie naar haar gebracht en nu vroeg ze om al mijn prive afschriften van 2011. Nu vraag ik mij af, is dit wel nodig...

Hier in België krijg je die vraag niet, tenzij je geen zakelijke rekening zou hebben. Maar dan krijg je het advies om toch een zakelijke rekening te nemen, anders zijn al je privé uitgaven open en bloot voor heel wat mensen (boekhouder en controleurs). Privacy vind ik persoonlijk erg belangrijk. En als een boekhouder om privé uitgaven zou vragen, dan mag hij/zij dat ook goed onderbouwen.

 

gun de boekhouder ook iets om te lachen tijdens zijn werk ;)

Rulkens Financieel Management >> Rutger Rulkens >> ondernemersadviseur

06-418 86 137

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 93 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.