• 0

BTW op kosten persoonlijke verzorging voor fotomodellen aftrekbaar?

Beste forumleden,

 

Ik doe sinds dit jaar de BTW en IB aangifte voor diverse (ZZP) fotomodellen. Nu weet ik dat de kosten voor persoonlijke verzorging en kleding voor de IB aftrekbaar zijn (beroepssporters, presentatoren en fotomodellen zijn hier de uitzondering op de regel), maar geld dit ook voor de BTW op deze kosten?

 

Ik heb al gebeld met de belastingdienst, maar de adviseur die ik aan de lijn had stelde dat hier het privé aspect te veel overheerste en dat het daarbij ook nog eens zo was dat alleen de BTW op op naam gestelde facturen aftrekbaar is. Hij maakte zelfs de vergelijking met een timmerman die een hamer koopt bij de Praxis. Als hij daarvoor geen factuur op bedrijfsnaam zou ontvangen dan zou hij dit niet mogen aftrekken bij de omzetbelasting. Nou staat dit haaks op de berichten hier op het forum, die algemeen stellen dat als de kosten zijn terug te leiden tot de ondernemer middels (bijvoorbeeld) een pintransactie, dat losse bonnetjes toch mogen worden afgetrokken voor de BTW. Dus die adviseur neem ik met een korreltje zout.

 

Nu blijft dus mijn vraag of iemand hier ervaring heeft met de BTW aftrek op dit soort kosten?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hij maakte zelfs de vergelijking met een timmerman die een hamer koopt bij de Praxis. Als hij daarvoor geen factuur op bedrijfsnaam zou ontvangen dan zou hij dit niet mogen aftrekken bij de omzetbelasting. Nou staat dit haaks op de berichten hier op het forum, die algemeen stellen dat als de kosten zijn terug te leiden tot de ondernemer middels (bijvoorbeeld) een pintransactie, dat losse bonnetjes toch mogen worden afgetrokken voor de BTW. Dus die adviseur neem ik met een korreltje zout.

 

Formeel gezien heeft deze adviseur gelijk.. zonder factuur op bedrijfsnaam mag de btw niet worden afgetrokken. Uitsluitend voor benzinebonnen is een uitzondering gemaakt waarbij het volstaat dat de bon via de betaalwijze is te herleiden tot de ondernemer.

In praktijk zullen kleine uitgaven die middels de printransactie zijn te herleiden tot de ondernemer niet tot problemen leiden. Maar als je het pinnen verheft tot afdoende bewijs en als je uitgaven zo verantwoord dan zal de aftrek vrijwel zeker worden afgewezen.

 

Er staat dus niks op dit forum dat haaks staat op wat de adviseur terecht beweerd, het is slechts een geval tussen de letter van de wet en de praktische uitvoering ervan door boekhouders en de coulante houding op deze praktijk door de fiscus zolang het binnen de perken blijft.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 90 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.