• 0

in diensttreding bij opdrachtgever

Hallo experts,

 

Ik heb sinds een half jaar een interim management opdracht bij opdrachtgever en door de economische situatie wordt gesneden in het budget van waaruit mijn opdracht wordt bekostigd. Omdat er nog veel werk voor me is en de opdrachtgever zeer tevreden is over mijn functioneren is er wel een voorstel gedaan om bij hun in dienst te treden. Voor hun een kostenbesparing en voor mij een zeer interessant omgeving waarbij ik in ieder geval mijn opdracht kan afronden.

 

Nu mijn vraag. Bestaat de mogelijkheid dat de belastingdienst de afgelopen periode als verkapt dienstverband zal zien? Belangrijk detail hierbij is wel dat ik geen directe overeenkomst heb met de opdrachtgever maar met een intermediair.

 

Als het inderdaad gezien kan worden als een verkapt dienstverband, wat zijn dan de gevolgen voor mij? Uiteraard realiseer ik me dat ik voor 2012 geen gebruik meer kan maken van MKB aftrek e.d.

 

Bij voorbaat dank voor jullie reacties,

 

Ivo

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als jij na deze opdracht weer gewoon als ondernemer verder wilt dan lijkt me dit geen handige keuze..

 

Waarom kom je tot de conclusie dat een dienstverband hier de oplossing is? Heb je ook al naar andere mogelijkheden gekeken. Zoals

 

- Herverdeling van de taken waardoor jij meer een aansturende rol krijgt en doordat je minder uren maakt dus ook minder kost.

- een prestatieafspraak met eerst een laag uurloon maar bij bewezen succes een extra beloning een deel van de gerealiseerde opbrengsten of besparing dank zij jou inspanning zijn gerealiseerd.

- Het project anders plannen en faseren waardoor nu nog niet vrijgegeven budgetten dan beschikbaar zijn of dat er per fase bekeken en beslist kan worden of men verder gaat.

- een flinke korting op je uurtarief zodat het in het budget past, als een opdracht echt interessant is voor jou ervaring kan je dat bij uitzondering best doen

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Ivo,

 

De kans is groot dat de belastingdienst dit ziet als een vast dienstverband en loonheffing vordert over het afgelopen half jaar. Als jij in je overeenkomst met je opdrachtgever hem voor dit risico hebt gevrijwaard, komt de belastingdienst bij jou uit. Je kunt deze mogelijke loonheffing onderdeel van de nieuwe afspraken laten zijn, maar aangezien het budget van je werkgever op is is die kans klein dat dit lukt.

Wil je echt het fijne weten wanneer sprake is van een dienstbetrekking en de var, op www.taxlearning.nl vind je alle ins and outs over dit onderwerp in de e-learning cursus "Dienstbetrekking". En die is goedkoper dan één uur van een adviseur.

 

Succes,

Dirk

Link naar reactie
  • 0

Ik heb Dirk net verduidelijkt dat links naar eigen sites niet gewaardeerd worden, maar dat een link in de signatuur wel toegestaan is.

 

Beste Ivo,

 

De kans is groot dat de belastingdienst dit ziet als een vast dienstverband en loonheffing vordert over het afgelopen half jaar. Als jij in je overeenkomst met je opdrachtgever hem voor dit risico hebt gevrijwaard, komt de belastingdienst bij jou uit. Je kunt deze mogelijke loonheffing onderdeel van de nieuwe afspraken laten zijn, maar aangezien het budget van je werkgever op is is die kans klein dat dit lukt.

Wil je echt het fijne weten wanneer sprake is van een dienstbetrekking en de var, op www.taxlearning.nl vind je alle ins and outs over dit onderwerp in de e-learning cursus "Dienstbetrekking". En die is goedkoper dan één uur van een adviseur.

 

Succes,

Dirk

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.