• 0

Werken met GnuCash

Hoi,

 

Wie heeft ervaring met cash van linux www.gnucash.org/nl/. Ik ben namelijk bezig met het opstarten van een webwinkel, maar nu is mijn vraag is cash daar geschikt voor.

 

Ik ben al bekend met linux.

 

Wie kan me wat meer vertellen over cash?

 

grtz

Bob

 

Persoonlijk vindt ik het niet erg dat de documentatie in het engels, alleen het programma is hopelijk wel in het engels.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dit pakket is geschikt als boekhoudsoftware voor je bedrijf. Of je bedrijf nu een webwinkel, fietsenhandel of bloemenzaak is maakt niet uit.

 

Als je software zoekt om als webwinkel te gebruiken kun je kiezen voor osCommerce of een andere opensource oplossing. Natuurlijk is er ook nog de mogelijkheid om over te gaan op maatwerk. Afhankelijk van je wensen zal het een je beter liggen dan het anders.

 

Parcye website is helemaal vernieuwd, nu met Mocca CMS 3 als engine.
Link naar reactie
  • 0

Eerst even één ding, Redhat Fedora Core 2 is zeker nog niet geschikt voor desktop gebruik. Fedora zit nog steeds in de beta fase.

 

Dan gaan er ook wat dingen in jou posts door elkaar.

Er zijn twee boekhoudsystemen: GnuCash en Cash. Aan de link die je hebt gepost merken we wel dat je GnuCash bedoelt, het gratis boekhoudpakket. Cash zelf is van Nederlandse bodem, zeer goed, en zeer duur. Onderscheid maken dus!

 

GnuCash is gewoon te gebruiken als boekhoud software. Echter, ik heb zo'n instelling van: opstarten en werken. Dat is helaas niet het geval bij GnuCash. Je moet nog alles zelf indelen en bla bla bla. Vast ook het geval bij closed-source (en op Windows draaiende) varianten maar ja, ik ben gewoon eigenwijs.

 

Jelmer.

Link naar reactie
  • 0

jelmer, gebruikte jij niet een freeware pakket. welke was dat dan?

 

Verder deel ik je mening wel, als je boekhoudpakket gebruikt als niet boekhoudkundige wil je eigenlijk meteen aan de gang.

Parcye website is helemaal vernieuwd, nu met Mocca CMS 3 als engine.
Link naar reactie
  • 0

Hallo,

Zelf probeer ik al een tijdje GnuCash goed werkende te krijgen. Nu merk ik ook dat er steeds wat meer mensen interesse krijgen in dit open-source boekhoudpakket.

 

In verschillende topics (deze, deze, deze) werd het gebruik van GnuCash al geopperd, maar wie werkt er nou echt mee?

 

Is het misschien een idee om een indeling te maken die voor iedereen bruikbaar is (algemene kostenposten etc) en goed aanpasbaar. En een handleiding in het Nederlands met "hoe zakkelijk GnuCash te gebruiken"? Ik wil hier zeker wel tijd in steken! Maar hoe meer zielen hoe meer vreugt was het niet?

 

Jelmer.

Link naar reactie
  • 0

Wat zijn op dit moment jou problemen met GNUCash?

 

Ik overweeg deze vanavond op me KNOPPIX PC te installeren. Als jij aan kan geven wat jou problemen zijn houd ik daar rekening mee en kan ik kijken of die bij mij ook voordoen of hoe ik er om heen werk.

Parcye website is helemaal vernieuwd, nu met Mocca CMS 3 als engine.
Link naar reactie
  • 0

is hier nog iets uitgekomen? ik heb nu een tijdje met de spreadsheet gewerkt maar ben het kopieren van formules en fouten in de formules corrigeren zat aan het worden. daarom ben ik nu aan het rondkijken naar een serieuzere oplossing, maar dan nog wel graag gratis en geschikt voor linux. gnucash komt dan boven drijven, maar komt erg complex over dus nederlandse handleiding is welkom! alternatief zou kunnen zijn om de spreadsheets over te zetten naar (online) php/mysql programmaatje maar da's meteen weer een hoop werk.

Link naar reactie
  • 0

is hier nog iets uitgekomen? ik heb nu een tijdje met de spreadsheet gewerkt maar ben het kopieren van formules en fouten in de formules corrigeren zat aan het worden. daarom ben ik nu aan het rondkijken naar een serieuzere oplossing, maar dan nog wel graag gratis en geschikt voor linux. gnucash komt dan boven drijven, maar komt erg complex over dus nederlandse handleiding is welkom! alternatief zou kunnen zijn om de spreadsheets over te zetten naar (online) php/mysql programmaatje maar da's meteen weer een hoop werk.

Hoi msteer ;) (en de rest)

Nou, ik worstel nu ook met GnuCash. Komt bij dat ik ooit dat vak heb gehaald op de Uni, boekhouden... maar dat was met veel zweet enzo. Dus het is nogal wennen weer.

 

Heb nu de basis in GnuCash maar het doet nog niet helemaal wat ik wil.

 

Dus voor de financieel meer onderlegden:

 

Het is toch zal dat als ik iets op 'onkosten' boek dat dit een afname van me eigenvermogen is aan de creditzijde en een afname van m'n kas aan de debetzijde (even er van uit gaande dat ik iets heb aangeschaft vanuit de kas)? Ik probeer dit aan GnuCash duidelijk te maken.... maar wil nog niet zo lukken. Hij boekt het netjes af bij onkosten en als tegenboek de kas, maar verwerkt dit niet in het EV...

 

Iemand al meer ervaringen met GnuCash?

 

Ik zoek verder... En heb het boek wat ik op de Uni had naast me liggen ;).

www.pimbliek.nl - IT Consultant

Link naar reactie
  • 0

Heb een eerste opzet gemaakt. Heb geloof ik ook door hoe het nu werkt met EV. Je moet als type v/h boek inkomsten of onkosten zetten, en dan wordt het door het programma automagisch in het EV verwerkt..

www.pimbliek.nl - IT Consultant

Link naar reactie
  • 0

is hier nog iets uitgekomen?

Ik heb inderdaad al een tijdje hier nu een PC staan (via Jelmer inderdaad..een topgozer!) met GNUCash, maar door de drukte van de blauwe enveloppen nog niet echt aan toegekomen om 'm gebruiksvriendelijk te maken.....

Het vergt nogal wat financieel maar ook softwaretechnisch inzicht om hier een goed boekhoudprogramma van te maken geschikt voor de Nederlands Markt....

Ik ga nu op vakantie ;D............(dus het zal even twee weekjes stil worden vanaf deze kant) maar daarna heb ik eindelijk tijd om eens te gaan hobbieen.......

 

Later meer hierover....

 

 

 

 

Zaphod: Het EV verandert pas op het einde van het jaar als je het jaar afsluit...of de maand afsluit.... dan pas brengt hij de balans weer "in evenwicht" door de winst of het verlies over die periode op het EV te boeken......

 

 

 

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0
Zaphod: Het EV verandert pas op het einde van het jaar als je het jaar afsluit...of de maand afsluit.... dan pas brengt hij de balans weer "in evenwicht" door de winst of het verlies over die periode op het EV te boeken......

Ik kreeg al zo'n vermoeden bij het verder lezen in m'n boek... Dankjewel voor de bevestiging!

 

Enneh, GnuCash is best te doen als je 'm in 't Nederlands zet. Dit doe je door voor het opstarten van GnuCash in je bash-shell het volgende te typen:

 

export LANG=nl_nl

 

Mocht je een grafische desktop zoals KDE gebruiken (hoi msteer ;)) dan kun je dit ook in je .profile of .bashrc zetten. Of je schrijft een klein scriptje welke bovenstaande doet en Gnucash start. Dit script roep je vervolgens aan met een mooi icoontje op de desktop.

 

Voor de Debian GNU/Linux gebruikers: zorg ervoor dat je locales goed geinstalleerd zijn: dpkg-reconfigure locales

 

Als ik verder ben ermee zal ik hier meer bevindingen posten, alsmede de XML file met mijn boeken-structuur.

 

P.S. zijn er mensen die me kunnen vertellen welke boeken er *minimaal* in een boekhouding moeten zitten?

www.pimbliek.nl - IT Consultant

Link naar reactie
  • 0
Gast archlackware

Hoi,

 

Sorry dat ik deze oude draad uit de sloot trek. Maar heeft er inmiddels iemand meer ervaring met GNUCASH.

Ik ben net een bedrijfje gestart en wil Het liefst zoveel mogelijk met Open Source software doen.

Het enige closed source dat ik gebruik is Bricscad en dat is omdat er geen fatsoenlijk open source cad programma is.

 

Dus heeft iemand succesvol een administratie opgezet in GNUCASH?

 

Groetjes Emiel

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Dit is mijn eerste post op deze forum. Ik gebruik het sindskort zowel op mac os x alswel op linux. Ik gebruik het pakket voor persoonlijke doeleinden. Als je internet bankieren hebt voor je ABN-AMRO / Rabobank accounts kun je je afschriften in GNU-CASH importeren.

 

groet,

xerxes

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

" geen fatsoenlijk open source cad programma is."

 

Ken je A9CAD al? http://www.a9tech.com/

 

Verder las ik in het begin iets over Augustus, ook een open source boekhouding is daar iemand mee verder gegaan?

ErnoHannink helpt zelfstandigen internet slim toe te passen zodat ze meer klanten kunnen krijgen

http://www.ernohannink.nl

http://www.enthousiasmeren.nl

Laat de klant naar jou

komen

Hyves voor freelancers

Link naar reactie
  • 0
Gast archlackware

Hoi,

 

" geen fatsoenlijk open source cad programma is."

 

Ken je A9CAD al? http://www.a9tech.com/

Ik kende het nog niet maar A9CAD is en geen open source en het werkt ook niet onder linux. Dus helaas geen alternatief voor Bricscad.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.