• 0

Zelf kapitaal aantrekken of partner zoeken?

Hallo, ik ben nieuw hier op het forum.

 

Op basis van ervaringen in een van mijn vorige banen en de steeds sterker wordende drang om te gaan ondernemen heb ik een concept ontwikkeld. Het gaat om een online interactie portal, dat in mijn ogen beter aansluit bij de marktwensen dan huidige oplossingen. Bovendien is het als "losse" dienst te vermarkten, maar ook als plugin voor bedrijven op hun eigen website of portal.

 

De concurrerende aanbieders zijn erg mediaintensief: Grote on- en offline campagnes met dito budgetten. Er is recent een nieuwe toetreder bijgekomen die in no-time marktleider is geworden, maar hiervoor wel enkele maanden bij de topadverteerders in NL heeft gezeten.

 

 

Voordat er uberhaupt iets verkocht kan worden, dient er een investering gedaan te worden van minimaal 100k (dat ik niet heb).

 

De te ontwikkelen dienst zou een toevoeging zijn op het portfolio van mijn vorige werkgever en ik heb een goede band met de directeur/eigenaar. Wel was hij in het verleden nogal dominant in zijn leidinggeven. In hoeverre denken de HL'ers al hier over het benaderen van mijn oude werkgever met de vraag of hij in ruil voor een aandeel (ik dacht zelf aan 25%) de investering voor zijn rekening zou willen nemen?

 

Mocht voor beantwoording van de vraag meer info nodig zijn dan geef ik die uiteraard graag.

 

The Improvement Mirror. Sales- en marketingadvies voor het MKB

www.the-improvementmirror.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Astrid,

 

Ik realiseer me dat ik niet geheel volledig ben geweest.

 

Mijn vorige werkgever heeft eigen ontwikkelaars in dienst, eigen servercapaciteit en zou ook het visuele concept tegen kostprijs kunnen leveren. Bij het bepalen van de benodigde investering ben ik uitgegaan van het inhuren van een ontwikkelaar (à 100 euro per uur) en het laten ontwikkelen van een visueel concept. De vermoedelijke out-of-pocket investering voor de eventuele partner zou in dat geval rond de 40k uitkomen. (let wel, een gedetailleerde kostenraming voor de aanloop heb ik nog niet).

 

Mijn vraag is met name in hoeverre mensen hier ervaring hebben met starten met behulp van een participant en hoe zij die optie zien met het oog op mijn eerdere ervaringen met hem.

The Improvement Mirror. Sales- en marketingadvies voor het MKB

www.the-improvementmirror.nl

Link naar reactie
  • 0

Hey Ties,

 

Dank! Ik zal het artikel goed doornemen. Ik ben momenteel druk met het verzamelen van 'bewijslast'. Ik toets mijn concept nu bij bekenden die beslisser zijn binnen mogelijk geïnteresseerde bedrijven. Zodra ik daar een en ander van heb verzameld kan ik het business plan rondmaken en echt naar de financiering gaan kijken.

 

Ik heb je artikel alleen even snel gescand, maar je gaf daarin aan dat geen enkele geldverstrekker zal instappen mits je zelf geen eigen geld inbrengt. Ik heb zelf geen geld, maar je bedoel je hiermee bijvoorbeeld het aangaan van een persoonlijke lening? Ik zie namelijk niet hoe ik anders aan 'eigen' geld kan komen.

 

In ieder geval al bedankt voor het meedenken!

 

 

The Improvement Mirror. Sales- en marketingadvies voor het MKB

www.the-improvementmirror.nl

Link naar reactie
  • 1

Bugno,

 

Er spelen 2 dingen. Het investeringstechnische aspect en het samenwerkingsaspect.

 

Investeringstechnisch gaat het om vragen zoals:

 

. welke waardering geeft de investeerder aan je idee? In je eerste bericht praat je over 25 procent van je bedrijf voor een investering van 100k. Dat is een waardering van 400k voor een startup met alleen een idee. Dat is extreem hoog.

 

. wat krijgt die investeerder ervoor terug? De investeerder is je ex-baas en je verwacht een mooie aanvulling op zijn portfolio. De financiële kant daarvan moet je onderbouwen in het businessplan. Daarbij spelen zowel de kosten als de opbrengsten voor die ex-werkgever. Maar daarnaast natuurlijk ook de manier waarop hij van dat softwarepakket gebruik kan maken. Krijgt hij een licentie, huurt hij de software van je of koopt hij het hele pakket met het bedrijf erbij? Dit moet je uitwerken.

 

. het is inderdaad meestal zo dat een investeerder geïnteresseerd is als je zelf mee-investeert. Maar dan praat je wel over professionele investeerders die ervaring hebben met investeren en daar vaak over nadenken. Dit gaat om een ander type investeerder, namelijk een die onervaren is en die stellen dat soort eisen niet altijd, zeker niet als hij een bekende is en weet dat je geen cent te makken hebt. Veel belangrijker is voor hem de vraag of er een markt is voor de software, of zijn bedrijf in staat is de vermarkting te verzorgen en wat de kosten zijn van ontwikkeling. Belangrijk is voor hem ook de vraag of het tot zijn core business behoort en hij voor de vermarkting mensen kan vrijmaken.

 

. kijk uit met de woorden die je gebruikt. ‘Bewijslast’ hoort bij een strafzaak, ‘onderbouwing’ en ‘validering’ zijn woorden die bij een business plan horen.

 

Dan het samenwerkingsaspect. Over de klik kunnen wij niets zeggen. Dat is iets wat je intuïtief zelf moet aanvoelen of dat in orde is. Je kunt hem zo nodig melden dat je onervaren bent in het zakendoen en dat je op sommige zaken later terug komt als je het niet 1-2-3 kan beoordelen.

 

Succes!

Henny

 

www.venturemedia.nl

Link naar reactie
  • 0

Bugno,

 

Er spelen 2 dingen. Het investeringstechnische aspect en het samenwerkingsaspect.

 

Investeringstechnisch gaat het om vragen zoals:

 

. welke waardering geeft de investeerder aan je idee? In je eerste bericht praat je over 25 procent van je bedrijf voor een investering van 100k. Dat is een waardering van 400k voor een startup met alleen een idee. Dat is extreem hoog.

 

. wat krijgt die investeerder ervoor terug? De investeerder is je ex-baas en je verwacht een mooie aanvulling op zijn portfolio. De financiële kant daarvan moet je onderbouwen in het businessplan. Daarbij spelen zowel de kosten als de opbrengsten voor die ex-werkgever. Maar daarnaast natuurlijk ook de manier waarop hij van dat softwarepakket gebruik kan maken. Krijgt hij een licentie, huurt hij de software van je of koopt hij het hele pakket met het bedrijf erbij? Dit moet je uitwerken.

 

. het is inderdaad meestal zo dat een investeerder geïnteresseerd is als je zelf mee-investeert. Maar dan praat je wel over professionele investeerders die ervaring hebben met investeren en daar vaak over nadenken. Dit gaat om een ander type investeerder, namelijk een die onervaren is en die stellen dat soort eisen niet altijd, zeker niet als hij een bekende is en weet dat je geen cent te makken hebt. Veel belangrijker is voor hem de vraag of er een markt is voor de software, of zijn bedrijf in staat is de vermarkting te verzorgen en wat de kosten zijn van ontwikkeling. Belangrijk is voor hem ook de vraag of het tot zijn core business behoort en hij voor de vermarkting mensen kan vrijmaken.

 

. kijk uit met de woorden die je gebruikt. ‘Bewijslast’ hoort bij een strafzaak, ‘onderbouwing’ en ‘validering’ zijn woorden die bij een business plan horen.

 

Dan het samenwerkingsaspect. Over de klik kunnen wij niets zeggen. Dat is iets wat je intuïtief zelf moet aanvoelen of dat in orde is. Je kunt hem zo nodig melden dat je onervaren bent in het zakendoen en dat je op sommige zaken later terug komt als je het niet 1-2-3 kan beoordelen.

 

Succes!

Henny

 

 

Dag Henny,

 

Dank voor je uitgebreide bijdrage. Je hebt denk ik gelijk dat de waardering van 400k te hoog is. Zoals eerder aangegeven zal de investering voor mijn mogelijke partner aanzienlijk lager zijn. Ook realiseer ik me dat het benodigde kapitaal niet gelijk is aan een mogelijke investering. Wanneer ik een deel van het kapitaal aanmerk als lening, dan wordt de waardering voor de onderneming automatisch ook lager.

 

Ik kan met de aangedragen antwoorden in ieder geval wel verder. Ik ga mijn business plan verder uitwerken (inclusief validering van de markt ;) ) en ook de tip over het kwantificeren van de toegevoegde waarde voor mijn mogelijke partner is er een die ik ter harte zal nemen.

 

De klik is voor buitenstaanders iderdaad lastig te beoordelen. Zowel privé als qua zakelijke visie passen we denk ik goed bij elkaar. Ik was alleen benieuwd of hier wellicht anderen zijn die een onderneming zijn gestart samen met een oud-leidinggevende/werkgever.

 

Ik hou iedereen op de hoogte van de vorderingen,

 

grt,

Bugno

The Improvement Mirror. Sales- en marketingadvies voor het MKB

www.the-improvementmirror.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.