• 0

cloud applicaties ja/nee en zo ja hoe?

Ik heb eens een vraagje over cloud computering.

Je hoort en leest hier steeds meer over en vraag me altijd al af of het werkelijk zo interessant is.

 

Nu heb ik sinds een tijdje op mijn iphone icloud aanstaan.

En nu ik ook een ipad heb merk ik voor het eerst een heel bescheiden voordeel, namelijk dat gegevens op iphone en ipad (deels) gelijk gehouden worden via icloud (zoals adresboek en agenda).

E-mail is al opgelost met imap mappen waardoor altijd op alles apparaten de mail gelijk is.

 

Nu maak ik voor bepaalde bestanden gebruik van dropbox om die ook op de iphone te kunnen bekijken.

Nu met de ipad komt ook de stap dat ik die graag via ipad wil kunnen gaan bewerken en veel meer situaties krijg waarbij ik meer bestanden vanaf mijn kantoor pc op andere locaties nodig heb en wil kunnen bekijken/bewerken.

 

Nu kan dit vast ook met talloze omwegen maar vraag me af of cloud computering nu ook wat voor mij zou zijn.

 

Maar wat kan je er nu eigenlijk mee? op tv (b.v. RTL7) hoor je regelmatig over praten, maar dat zijn vrijwel altijd waanzinnig vage verhalen doorspekt met verkoop praat en gericht op grote ondernemingen.

 

Hoe kan ik als kleine ondernemer hiervan nu voordeel behalen (kan dat wel?).

 

Ik zou graag mijn bestanden vanaf al mijn apparaten (pc op kantoor, laptop, ipone, ipad en willekeurige pc op locatie) al mijn bestanden kunnen beheren, maar ook bij voorkeur alle software die ik nu op mijn pc heb draaien kunnen gebruiken.

 

en ja kan dat deels wel doen door via logmein.com mijn pc over te nemen maar dat is een aardig lap middel maar geen perfecte oplossing om veel meer te werken.

 

Is cloud computering hiervoor een oplossing en zo ja hoe pak je dat aan?

En is het in het geheel wel mogelijk om op de ipad via cloud computering b.v. word of excel te gebruiken?

Ik ben benieuwd naar ervaringen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Nee. M$ heeft juist een gratis versie Office uitgebracht voor de iPad. De kracht voor iPhone en iPad liggen juist in de vele app's die je individueel kunt gebruiken. Op iCloud files delen is geen enkel probleem zoals je al schreef.

Link naar reactie
  • 0

Nee. M$ heeft juist een gratis versie Office uitgebracht voor de iPad. De kracht voor iPhone en iPad liggen juist in de vele app's die je individueel kunt gebruiken. Op iCloud files delen is geen enkel probleem zoals je al schreef.

 

Weet je toevallig de naam van dat gratis ms office pakket voor de ipad? ik vind voornamelijk apps die office bestanden kunnen bewerken.

En zijn zoveel apps dat lastig te bepalen is wat je waarvoor nu het beste kan gebruiken.

 

Wat ik eigenlijk wil is dus het maximale halen uit de combinatie van kantoor pc, iphone, ipad, laptop en pc op locatie.

Link naar reactie
  • 0

Hi!

 

Ik heb ook macs en een ipad... heb Pages (zeg maar word van Apple) gekocht, +/1 7 euro (2x) dan kan je precies doen wat jij wilt.... alleen v.a. je notebook gaat het nog niet helemaal vanzelf. Dat is pas bij de nieuwe OS. Ben hiervoor speciaal nog naar de apple store gegaan...

 

Ik heb ongeveer dezelfde situate als jij, inclusief dropbox. Maar nu al ga ik over op Pages en kan ik dit dus ook op mijn ipad doen maar vooralsnog zal ik documenten van mijn notebook handmatig in de cloud (via de website) moeten uploaden... maar het werkt Super! straks nog mooier! (het heeft ook wel een voordeel, ik wil niet dat alle documenten zomaar via mijn toch minder beveiligde) ipad beschikbaar zijn.

 

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

@Bovenstaand - de vraag ging over cloud computing, niet over Apple... >;(

 

@Vossie - bij cloud computing heb je je gegevens, of zelfs je applicaties online staan op een soort hosting. Het RTL programma dat je bedoelt is gesponsord door MicroSoft, en dus gewoon reclame, vandaar dat het naast vaag vooral lovend is.

 

Het voordeel van cloud computing is minder kosten aan hardware en beheer van je computers en het overal beschikking hebben tot je gegevens, het nadeel is afhankelijkheid van een andere partij voor de beschikbaarheid en veiligheid van al je gegevens (denk aan de US overheid die bij een Amerikaanse provider toegang kan krijgen tot die gegevens, zonder tussenkomst van een rechter).

 

Ik denk dat vooral grote bedrijven van de voordelen kunnen profiteren omdat voor hen die kostenbesparing significant zal zijn, en afhankelijk van je mobiliteit kan de beschikbaarheid ook voor kleinere ondernemingen een pluspunt zijn. De nadelen zijn een kwestie van hoeveel vertrouwen je in de aanbieder hebt.

Link naar reactie
  • 0

@Peter, denk dat je de grootste voordelen voor (startende) ondernemers vergeet: schaalbaarheid en alleen betalen voor gebruik.

 

Schaalbaarheid heeft vooral het voordeel dat je eenvoudig de servercapaciteit kan opschalen als dit nodig is, bijvoorbeeld voor seizoensgebonden piekmomenten of harde groei. Zodra het piekmoment voorbij is kan je dit eenvoudig weer afbouwen waardoor je altijd precies voldoende hebt en nooit te veel. En dus ook niet betaald voor iets waar je geen gebruik van maakt.

 

Extreem vereenvoudigd voorbeeldje: Als je gedurende 6 maanden weinig capaciteit nodig hebt en slechts 30% van een server gebruikt en de overige 6 maanden de volledige 100% gebruikt dan betaal je feitelijk 12 maanden lang voor 1 server, terwijl je dit niet allemaal gebruikt. Als je gebruik maakt van een cloud oplossing betaal je gedurende het dalmoment slechts 30% omdat je dit ook gebruikt en gedurende de piekperiode betaal je de volle 100% omdat je dit ook gebruikt. Dit kan voor veel bedrijven aanzienlijk schelen in de kosten.

Link naar reactie
  • 0

Hier werd 2 jaar geleden al lyrisch over de clous bericht. Is dat ondertussen ook geworden wat men ervan dacht?

Ik maak zelf beperkt gebruik van iCloud. Ik heb niet zoveel behoefte aan afhankelijkheid van derden en bovendien is "alles" in de clous tamelijk onzinnig. Ik zie buiten iCloud nog geen grote hypes ontstaan eerlijk gezegd.

Link naar reactie
  • 0

Ik zie buiten iCloud nog geen grote hypes ontstaan eerlijk gezegd.

 

hotmail, gmail, etc.

dropbox en aanverwant

flickr en aanverwant

megauploader

 

Het is maar wat je onder de term hype verstaat

 

 

Frans, dat is iets heel anders als wat de TS bedoelt en wat er o.a. op RTL-Z en bij Harry Mensch over is gezegd. Men heeft geprobeerd een hype te kweken onder ondernemers (ik zag het zelfs vorige week nog op tv) en ik krijg de indruk dat de meeste ondernemers gewoon met twee benen op de grond blijven staan.

Link naar reactie
  • 0

Ik reageerde even op jouw stelling eerder Peter. (iCloud is trouwens geënt op Dropbox, een ontwikkeling die Steve Jobs eerst wilde kopen maar waarvan het megabod is afgewezen door de ontwikkelaars van Dropbox).

 

De discussie loopt nu in een spagaat.

Enerzijds Icloud/Dropbox als filesharing methode/cloudopslag van data. Daar zijn momenteel prima oplossingen voor

 

Anderzijds dus de software in de cloud. Je tekstverwerker, spreadsheets etc. zoals Vossie omschrijft.

 

De enige mij enigszins bekende complete oplossing is Zoho met de eerste stappen op Iphoine/Android gebied

Link naar reactie
  • 0

Ik zie buiten iCloud nog geen grote hypes ontstaan eerlijk gezegd.

 

hotmail, gmail, etc.

dropbox en aanverwant

flickr en aanverwant

megauploader

 

Het is maar wat je onder de term hype verstaat

 

 

Frans, dat is iets heel anders als wat de TS bedoelt en wat er o.a. op RTL-Z en bij Harry Mensch over is gezegd. Men heeft geprobeerd een hype te kweken onder ondernemers (ik zag het zelfs vorige week nog op tv) en ik krijg de indruk dat de meeste ondernemers gewoon met twee benen op de grond blijven staan.

 

Denk niet dat het een hype is, maar gewoon een extra oplossing van een eventueel probleem die iemand kan ervaren. Dat dit nieuw en gewild is maakt het naar mijn idee niet gelijk een hype. Daarnaast weet ik dat veel grote bedrijven steeds vaker gebruik maken van de cloud voor diverse doeleinden. Maar dat wij dit als klant van bijvoorbeeld een bank of retailer niet doorhebben dat deze bank of retailer haar interne applicaties in de cloud draait wil niet zeggen dat het niet heel erg leeft en een oplossing is die steeds populairder is. Nog los van het zeer grote aanbod van cloud diensten voor de consument waarvan Frans er een aantal noemt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Gmail, Office 365, Google apps, Exact Online etc zijn allemaal cloud apps en volgens mij ook wel goede.

Wat ik alleen niet denk ik dat het zo snel gaat dat we helemaal geen software meer op onze pc installeren.

Wanneer we data van buitenaf nodig hebben is het heel handig, want je moet toch al op internet zitten. Maar een cloudvariant van photoshop zie ik niet voor me. Misschien wel dat je snel online een render kan maken, maar hardware is zo goedkoop en dataconnecties nog zo traag / onbetrouwbaar dat ik de totale overgang niet voor me zie.

 

Er zijn mensen die denken dat we binnenkort alleen nog een muis, toetsenbord, beeldschem en "modem" hebben. De rest moet dan in de cloud hangen. Ik denk dat er nog te veel obstakels zijn (veiligheid, onafhankelijkheid, betrouwbaarheid, snelheid) die niet genoeg gerandeerd kunnen worden. In therie kan het namelijk wel sneller, of veiliger zijn, het is nu te wazig.

Juist omdat het een cloud is weet je niet wie allemaal bij je data kan, hoe goed het allemaal gebackedup is etc.

 

Word kan je ook prima op een pc installeren. Het enige wat je dan nog mist is de datakoppeling, maar daarvoor hoef je niet perse Google Apps te gebruiken. Voor onderhoudbaarheid is het natuurlijk wel wat makkelijker, maar ook dat zal denk ik in de toekomst op pc's makkelijker worden.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat er nog te veel obstakels zijn (veiligheid, onafhankelijkheid, betrouwbaarheid, snelheid) die niet genoeg gerandeerd kunnen worden. In therie kan het namelijk wel sneller, of veiliger zijn, het is nu te wazig.

Juist omdat het een cloud is weet je niet wie allemaal bij je data kan, hoe goed het allemaal gebackedup is etc.

dit is m.i. ook nog het grootste struikelblok, het is niet betrouwbaar genoeg in mijn ogen, ik heb af en toe nog steeds internet hick-ups, alle experts hebben er al naar gekeken en niemand weet het... voor mij dus voorlopig nog geen internet-kassa (software-provider biedt het wel al aan)

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Er zijn mensen die denken dat we binnenkort alleen nog een muis, toetsenbord, beeldschem en "modem" hebben.

 

Dan zijn we eindelijk weer terug bij de x-terminals, die eind jaren 80 / begin jaren 90 van de vorige eeuw de grote hype waren.

 

Ik denk wel dat er een microfoon bij komt, en dat muis en toetsenbord overbodig worden. Als we dan overal 4G hebben en een virtueel beeldscherm in onze bril, zij we eindelijk van die computerzooi in onze huizen en kantoren af.

Link naar reactie
  • 0

En daar zijn we dus bij de kern. De cloud als een mega-server en allle "gebruikers" achter hun persoonlijke terminal. Danwel rationeel en mentaal accepteren dat die cloud een verlengstuk van jouw eigen gereedschap is. Je kunt daarbij stellen dat je ook afhankelijk bent van de technische toestand van je eigen "terminal", dus waarom zou je dat niet accepteren van een cloud?

Dat kan een goed verkoopargument zijn. De vraag is echter de aantoonbaarheid van de noodzaak en de praktische voordelen voor elke individuele gebruiker.

Link naar reactie
  • 0

eigenlijk is compleet in de cloud werken dus nog niet nuttig/overdreven maar moet je gebruik zien te maken van de juiste combinatie van cloud diensten die er versnipperd zijn.

 

dan wordt het dus de kunst om overal de juiste dienst bij te gaan vinden.

eerst maar eens even voor mezelf op een rijtje zetten wat ik nu precies overal bereikbaar wil hebben en dan welke oplossing/app daarvoor van toepassing zou kunnen zijn

Link naar reactie
  • 0

Al onze klanten werken al "in de cloud" want al onze software is enkel toegankelijk via het internet. Ook bekend als SaaS (Software as a Service) of daarvoor ASP of ook wel On Demand.

 

Enkele voordelen die 'de cloud' en SaaS met zich meebrengt:

 

[*] Bij echte SaaS betaal je niet voor licenties, je betaalt enkel voor daadwerkelijk gebruik (wij krijgen bijvoorbeeld énkel betaald als er daadwerkelijk trajecten in onze software worden uitgevoerd);

[*] Geen ICT-werkzaamheden meer (enkel internettoegang is voldoende om aan de slag te kunnen);

[*] Geen versies meer: iedereen werkt altijd in de laatste versie;

[*] Veel meer mogelijkheden voor integratie met andere (SaaS)-software;

[*] Meer mogelijkheden voor uitwisseling, samenwerking e.d. t.o.v. op een computer geïnstalleerde software doordat alles en iedereen online werkt.

 

Het is een nieuwe/andere manier van software aanbieden en toegankelijk maken, met juist heel veel nieuwe mogelijkheden!

Link naar reactie
  • 0
Geen versies meer: iedereen werkt altijd in de laatste versie;

 

dat is bij bepaalde aanbieders dan juist weer een nadeel, neem b.v. een office pakket, bij elke nieuwe versie/update werkt zo een pakket namelijk weer volledig anders waardoor je weer weken aan het zoeken bent waar welke functie nu weer gebleven is.

Zo werk ik met een office pakket van 10 jaar oud omdat ik toen in de nieuwste versie als test had geinstaleerd ik plots helemaal niks meer met excel kon doen omdat ik niks meer kon terugvinden.

Uit tijdgebrek na paar dagen klooien maar weer de oude versie teruggezet toen.

 

Maar nu toch maar weer eens kijken, zie net dat je bij kpn al voor paar euro per maand office 365 kan draaien wat ook op ipad en iphone moet werken.

Maar eerst eens dat lijstje waaruit blijkt wat ik nu echt altijd en overal moet kunnen bekijken en bewerken.

Link naar reactie
  • 0

dat is bij bepaalde aanbieders dan juist weer een nadeel, neem b.v. een office pakket, bij elke nieuwe versie/update werkt zo een pakket namelijk weer volledig anders waardoor je weer weken aan het zoeken bent waar welke functie nu weer gebleven is.

 

Je moet niet je ervaring met één leverancier extrapoleren over alle, want dat is natuurlijk niet overal en altijd zo :)

Link naar reactie
  • 0

dat is bij bepaalde aanbieders dan juist weer een nadeel, neem b.v. een office pakket, bij elke nieuwe versie/update werkt zo een pakket namelijk weer volledig anders waardoor je weer weken aan het zoeken bent waar welke functie nu weer gebleven is.

 

Je moet niet je ervaring met één leverancier extrapoleren over alle, want dat is natuurlijk niet overal en altijd zo :)

klopt, daarom had ik het ook over bepaalde aanbieders, maar nu net niet 1 van de kleinste en onbelangrijkste spelers in deze markt.

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad mensen! cloud is weer een nieuw leven (marketing) ingeblazen term. Net als Appjes overigens.

 

Terminal server bestaat ook al jaren, is ook cloud. En Met MS Access kon je ook appjes maken die 'spraken' met de MDB....

 

Ik denk juist dat cloud toepassingen voor zzp-ers en kleine gebruikers nu toegangbaarder worden ... Denk aan het syncen en backupen van je data/documenten. Zonder meteen altijd je PC/Notebook bij je te hebben....

 

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Het gaat er dus om dat je gewoon je persoonlijke cloud (iCloud) moet configureren naar eigen behoeften. Nagenoeg het meeste wat je om je heen aangeboden ziet worden heeft betrekking op het kweken van een behoefte i.p.v. het voldoen aan een behoefte. Dat kun je dus gerust links laten liggen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.