• 0

Nota met BTW voor borgsom ?

Ik verhuur een klant een ruimte.

Als onderdeel huurcontract hoort daar een bankgarantie bij.

Normaal regelt iemand dat met z'n bank en krijg ik een brief van de bank met de verklaring erin.

Nu vraagt die klant om het bedrag contant te mogen betalen ipv via zijn bank (ivm de afsluit/rente-kosten)

Dat is wat mij betreft geen probleem.

Dat heeft zelfs iemand weleens eerder gedaan en dan wordt bedrag van de bankgarantie gewoon overgemaakt,

Maar nu vraagt deze klant om een nota voor die bankgarantie

maar nu twijfel ik omdat een bankgarantie geen verrichtte diensten/leveringen zijn.

Kan ik hier toch een nota (met BTW) voor maken ?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zou voor die bankgarantie gewoon een kaskwitantie geven.

 

Het ontvangen geld neem je in feite vooralsnog "in bewaring". Tzt geef je het volledige bedrag terug. Het is nu ook geen omzet, maar komt terecht op je balans.

 

 

(Nu je toch iets post wil ik je meteen vragen of je op je andere gestarte topics iets meer feedback zou willen geven.)

Link naar reactie
  • 0

En als we dan toch bezig zijn: je bankgarantie is dus een waarborgsom geworden. Ik zou in het vervolg op deze manier verwijzen naar dit bedrag.

Een bankgarantie wordt namelijk pas betaalbaar gesteld op het moment dat je als houder van deze garantie een beroep kunt doen op betaling door de bank. Daar hoeft dus geen kwitantie voor uitgeschreven te worden, je ontvang dan namelijk geen bedrag maar een garantieverklaring. Nu er gekozen wordt voor een waarborgsom wordt er dus daadwerkelijk geld ontvangen van de huurder en is er geen sprake van een garantie (je hebt je waarborg namelijk al ontvangen).

 

Hebben jij en je huurder al gesproken over een eventuele rentevergoeding over dit bedrag? Je zit namelijk gewoon op zijn geld en kunt hier dus rentevoordeel van trekken - meestal wordt dit voordeel doorgegeven aan de huurder die het bedrag in bewaring heeft gegeven. Het zijn immers zijn centen die jij nu in beheer hebt.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Maar nu vraagt deze klant om een nota voor die bankgarantie

maar nu twijfel ik omdat een bankgarantie geen verrichtte diensten/leveringen zijn.

 

Volgens mij is er geen sprake meer van een bankgarantie, want er is geen bank in het spel. Het lijkt me dat het gaat om een aantal maanden vooruitbetaling, of het storten van een borg. Als je het als vooruitbetaling behandelt, dan lijkt me dat je de normale btw moet heffen. Als je het als borg behandelt (de huur normaal factureren en na beëindiging van het contract de borg terugstorten) dan is het denk ik btw-vrij. Deze eerdere discussie is denk ik van toepassing.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.