Alexmanders Geplaatst: 18 april 2012 Alexmanders 35 3 Geplaatst: 18 april 2012 Hallo allemaal, Ik ben enorm te twijfelen over de toepassing van aftrekbaarheid van festiviteiten. In mijn situatie: Jubileumfeest met zakelijk en privé karakter (verdeling gemakshalve 50-50) In mijn ogen dus voor 50% zakelijk aftrekbaar. De intentie van het feest op het zakelijk deel is om de huidige relatie te verbeteren. Hoe kan ik de kosten van de festiviteiten splitsen? 50% zakelijk ex btw en 75% van de btw op het zakelijk deel in aftrek brengen? Alvast dank voor jullie reactie en excuus als ik iets vergeten ben te noemen. Alex Manders Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/36495-kosten-jubileumfeest/ Delen op andere sites More sharing options...
0 TwaBla Geplaatst: 18 april 2012 TwaBla 22,7k 6 1426 Geplaatst: 18 april 2012 Wat jubileert? Ik ben op legio bedrijfsjubilea geweest waar familie en vrienden aanwezig waren, die allemaal het zakelijk succes meevierden. Was volgens mij 100% als kosten op te voeren. Maar er zijn zat experts hier. Hiep hiep hoera: honderd jaar A4 (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie) Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/36495-kosten-jubileumfeest/#findComment-376310 Delen op andere sites More sharing options...
0 4711 Geplaatst: 18 april 2012 4711 4,7k 1 165 Geplaatst: 18 april 2012 Dit is representatie. Dus voor 73.5% aftrekbaar voor de IB (en de VPB). Voor de BTW zijn er geen (speciale) aftrekbeperkingen voor representatie. vakantiereizen Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/36495-kosten-jubileumfeest/#findComment-376314 Delen op andere sites More sharing options...
1 Alexmanders Geplaatst: 18 april 2012 Auteur Alexmanders 35 3 Geplaatst: 18 april 2012 Het jubileum is 30 jaar zakenpartners, 40 jaar huwelijk en 120 jaar oud samen. Hoef ik zelfs geen onderscheid te maken tussen de kosten? Als het allemaal representatiekosten zijn is dat natuurlijk geweldig, maar daar twijfel ik dus enorm over. Ik ben tot 3 verschillende kosten gekomen: De aankleding: Huur tent/verlichting/stoelen/bar en tap Het eten en drinken Het entertainment Als al deze kosten onder het normal forfait vallen met aftrek van btw (want zover ik weet vallen eten en drinken normaliter onder de geen aftrek btw regel). Mijn voornaamste twijfel ontstond doordat ik las dat zulke feesten onder de werkkostenregeling onder de vrije ruimte vallen?? Natuurlijk heel vervelend als je de oplossing maar half begrijpt. Alvast bedankt dat jullie met mij mee willen denken heren Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/36495-kosten-jubileumfeest/#findComment-376328 Delen op andere sites More sharing options...
0 4711 Geplaatst: 18 april 2012 4711 4,7k 1 165 Geplaatst: 18 april 2012 Als het zo'n gecombineerde bedoening is, dan moet je de kosten natuurlijk allereerst splitsen in een zakelijk en een privé-gedeelte. vakantiereizen Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/36495-kosten-jubileumfeest/#findComment-376330 Delen op andere sites More sharing options...
0 P.J. Geplaatst: 18 april 2012 P.J. 6,2k 290 Geplaatst: 18 april 2012 Dat zou ik ook doen. De tent, de muziek en de couverts zijn nodig voor de zakelijke gasten. Mijn familie huur ik (gratis) in om als gastheer/gastvrouw op te treden, want zelf kan ik natuurlijk maar heel beperkt aandacht geven aan aan elke belangrijke gast. Totale kosten zakelijk op te voeren, waarbij ik in mijn handjes mag knijpen dat de familie dat (gratis) voor mij wil doen. Het privé-gedeelte van het feest wordt pas een dag later gehouden en komt dus ook niet in de zakelijke boekhouding terecht. Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/36495-kosten-jubileumfeest/#findComment-376337 Delen op andere sites More sharing options...
1 P.J. Geplaatst: 18 april 2012 P.J. 6,2k 290 Geplaatst: 18 april 2012 Ik dacht trouwens heel even dat het ook een uitnodiging was voor HL-hangouts i.v.m. de geweldige adviezen..... ;) Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/36495-kosten-jubileumfeest/#findComment-376340 Delen op andere sites More sharing options...
1 4711 Geplaatst: 18 april 2012 4711 4,7k 1 165 Geplaatst: 18 april 2012 1.) Als al deze kosten onder het normal forfait vallen met aftrek van btw (want zover ik weet vallen eten en drinken normaliter onder de geen aftrek btw regel). 2.) Mijn voornaamste twijfel ontstond doordat ik las dat zulke feesten onder de werkkostenregeling onder de vrije ruimte vallen?? Natuurlijk heel vervelend als je de oplossing maar half begrijpt. Twee aanvullingen (ik heb het genummerd voor het gemak): 1.) Dat klopt. Voor de catering (ook de personeelskosten van de cateraar!) mag je de BTW niet terugvragen. Dit valt onder dezelfde regeling als 'Horecabestedingen'. Maar misschien koken jullie zelf? Dan zou het (misschien) anders kunnen zijn... 2.) De werkkostenregeling is voor personeel, niet voor ondernemers (behalve als zij werkgever zijn dan). vakantiereizen Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/36495-kosten-jubileumfeest/#findComment-376347 Delen op andere sites More sharing options...
0 Alexmanders Geplaatst: 18 april 2012 Auteur Alexmanders 35 3 Geplaatst: 18 april 2012 Ik dacht trouwens heel even dat het ook een uitnodiging was voor HL-hangouts i.v.m. de geweldige adviezen..... ;) Ik heb helemaal dubbel gelegen... Geweldige opmerking. Als ik het kan vinden krijgt je opmerkingen een plus 1 :-D Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/36495-kosten-jubileumfeest/#findComment-376355 Delen op andere sites More sharing options...
0 Alexmanders Geplaatst: 18 april 2012 Auteur Alexmanders 35 3 Geplaatst: 18 april 2012 Twee aanvullingen (ik heb het genummerd voor het gemak): 1.) Dat klopt. Voor de catering (ook de personeelskosten van de cateraar!) mag je de BTW niet terugvragen. Dit valt onder dezelfde regeling als 'Horecabestedingen'. Maar misschien koken jullie zelf? Dan zou het (misschien) anders kunnen zijn... 2.) De werkkostenregeling is voor personeel, niet voor ondernemers (behalve als zij werkgever zijn dan). Ik ben met beide antwoorden heel erg geholpen. Dat houd dus in dat mijn originele gedachte toch redelijk de juiste was. Ik ben gaan googlen en daar kwam ik een 75% btw aftrek regeling tegen waarbij de kosten dan weer onder andere posten vielen en dat heeft mij volledig uit balans gebracht. Toen ik Ondernemersfeest intoetste kreeg ik de eerste 5 pagina's over de werkkostenregeling dus begon ik ook daar weer over te twijfelen. Om bovenstaand te concluderen: Bedankt voor jullie input mannen! Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/36495-kosten-jubileumfeest/#findComment-376356 Delen op andere sites More sharing options...
0 dprod Geplaatst: 23 april 2012 dprod 10 0 Geplaatst: 23 april 2012 Nog ter aanvulling... Voor de aftrek van bijzondere kosten kan je de volgende tabel gebruiken: klik! Bij 'Voedsel, drank, genotmiddelen, representatie,' geld dus een drempel van € 4.400 euro. Echter staat er nog het volgende vermeld: Onder de post 'voedsel' vallen zakenlunches en -diners (ook de fooien). Denk bij 'drank' aan koffie, thee, melk en frisdrank. Bij 'genotmiddelen' moet u denken aan onder andere sigaretten en sigaren. Onder 'representatie' vallen onder meer de kosten van recepties, feestelijke bijeenkomsten en vermaak. Bij deze kosten geldt dat u het deel van het totaalbedrag mag aftrekken dat boven de drempel van € 4.400 uitkomt. Voor de kosten van voedsel, drank, genotmiddelen, representatie, congressen, seminars, studiereizen en dergelijke kunt u in plaats van het toepassen van de € 4.400 drempel ook 73,5% van deze kosten aftrekken. Wilt u deze methode toepassen, dan kunt u daar bij de aangifte voor kiezen. Groeten, Ro Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/36495-kosten-jubileumfeest/#findComment-377039 Delen op andere sites More sharing options...
0 Alexmanders Geplaatst: 23 april 2012 Auteur Alexmanders 35 3 Geplaatst: 23 april 2012 Hallo Ro, Het onderscheid was mij (gelukkig) bekend. Desondanks is de link die je geplaatst heb voor mij en hopelijk voor anderen een extra toelichting. Groeten, Alex Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/36495-kosten-jubileumfeest/#findComment-377089 Delen op andere sites More sharing options...
Alexmanders
Alexmanders
Hallo allemaal,
Ik ben enorm te twijfelen over de toepassing van aftrekbaarheid van festiviteiten.
In mijn situatie:
Jubileumfeest met zakelijk en privé karakter (verdeling gemakshalve 50-50)
In mijn ogen dus voor 50% zakelijk aftrekbaar. De intentie van het feest op het zakelijk deel is om de huidige relatie te verbeteren.
Hoe kan ik de kosten van de festiviteiten splitsen?
50% zakelijk ex btw en 75% van de btw op het zakelijk deel in aftrek brengen?
Alvast dank voor jullie reactie en excuus als ik iets vergeten ben te noemen.
Alex Manders
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/36495-kosten-jubileumfeest/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
11 antwoorden op deze vraag