• 0

Zelfde bedrijfsnaam

Wij hebben sinds een week een broodjeszaak in onze woonplaats geopend.

Sinds 2011 is de bedrijfsnaam geregistreerd bij de KvK. Tijdens de registratie bleek dat er op een afstand van circa 15 km een broodjeszaak bestaat met precies dezelfde bedrijfsnaam. Volgens de medewerker van de KvK viel dat buiten de regio en mocht dat geen problemen opleveren.

 

3 dagen na de openstelling ontvingen we een telefoontje van de eigenaar met dezelfde bedrijfsnaam. Ze sommeerde ons de bedrijfsnaam te wijzigen op gronde van:

Naamsverwarring (welke reeds meerdere malen plaatsgevonden zou hebben) bij:

klanten

leveranciers

reclamebureaus

adverteerders

 

een andere reden zou zijn om inkomstenderving of andere onvoorziene dervingen te voorkomen.

 

Zij beroepen zich op artikel 5 van het handelsnaamwet waarin het volgende staat:

Het is verboden een handelsnaam te voeren, die, vóórdat de onderneming onder die naam werd gedreven, reeds door een ander rechtmatig gevoerd werd, of die van diens handelsnaam slechts in geringe mate afwijkt, een en ander voor zover dientengevolge, in verband met de aard der beide ondernemingen en de plaats, waar zij gevestigd zijn, bij het publiek verwarring tussen die ondernemingen te duchten is.

 

Tot zover haar dringende verzoek om onze handelsnaam te wijzigen. Mochten wij besluiten de naam niet te veranderen dan zien zij zich genoodzaakt verdere stappen te ondernemen.

 

Uit mijn nader onderzoek bleek dat er in Nederland nog meerdere exact of bijna gelijke handelsnamen bestaan.

 

Het verbaast me dat de argumenten die zij noemen; de naamsverwarring bij diverse groepen, niet bij ons heeft plaats gevonden.

 

Onze klandizie bestaat enkel en alleen uit gebruikers uit de zelfde plaats.

Hetzelfde geldt, denk ik, voor de andere partij die in een klein dorp gevestigd is.

 

Ik denk dat het met de verwarringen nogal mee valt en dat het zwaar overdreven is. Sterker nog, ik denk dat het niet aantoonbaar is, net als de gemeende inkomsten derving.

 

Maar die conclusies zijn louter op basis van mijn gezond verstand.

 

Wie heeft er ervaring met zulke zaken of wie kan mij advies geven?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 106 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.