• 0

Startersaftrek als voormalig aandeelhouder BV?

Beste allen,

 

Ik heb een vraag over de voorwaarden voor startersaftrek. De site van de belastingdienst geeft de volgende voorwaarden:

 

1. U hebt recht op zelfstandigenaftrek.

2. In de 5 jaar voorafgaand aan het desbetreffende belastingjaar hebt u niet meer dan tweemaal van de zelfstandigenaftrek gebruikgemaakt.

3. In de 5 jaar voorafgaand aan het desbetreffende belastingjaar was u ten minste een jaar geen ondernemer.

 

Dit jaar wil ik een eenmanszaak starten. Tot eind vorig jaar had ik 40% aandelen in een BV die ik ooit heb opgericht en was ik daar in loondienst. Heb ik dan een probleem betreffende punt 3? Wanneer ben je een 'ondernemer' voor de belastingdienst?

 

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

2.) Als je een eenmanszaak hebt, niet wanner je DGA met een B.V. bent (zoals bij jou het geval dus was).

 

Alleen bij het hebben van een eenmanszaak ?

Of wanneer je (met eenmanszaak) door de belastingdienst wordt gezien als ondernemer (urencriterium etc)?

 

Ik wordt nog niet gezien als ondernemer voor de inkomstenbelasting en hoop dat eerdaags wel voorelkaar te krijgen.

Kan ik op dat moment ook nog van startersaftrek gebruikmaken?

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard wanneer je:

En een eenmanszaak hebt, vennoot in een VOF bent, maat in een maatschap bent etc.

En als ondernemer voor de IB gezien wordt.

 

Als je geen ondernemer voor de IB bent, dan ben je dus geen ondernemer voor de IB.

En als je dat wel wordt, dan kom je in aanmerking voor ondernemersaftrek.

 

Link naar reactie
  • 0

Een kleine toevoeging/verduidelijking:

- Als er sprake is van geruisloze terugkeer uit de BV, kan de verhoging voor starters niet worden toegepast;

- Voor toepassing van de ondernemersaftrek moet je 2 poorten door: eerst moet je bepalen of je voor de IB ondernemer bent, vervolgens moet je beoordelen of je aan het urencriterium voldoet. Voor de verhoogde zelfstandigenaftrek voor starters moet je a) 1 van de 5 jaren voorafgaand aan het betreffende jaar geen ondernemer zijn en b) in diezelfde periode mag je maar tweemaal de zelfstandigenaftrek hebben toegepast. Maar dus met inachtneming van het bij het eerste gedachtenstreepje vermelde.

 

(nou ja, of dit nu zoveel duidelijker is...)

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 100 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.