• 0

Fiscaal partnerschap met ex

Beste mensen, ik heb een vrij uitzonderlijke situatie. Ik heb op basis van wat speuren op internet al wel een beeld van een antwoord op mijn vraag, maar wil het graag nog even spiegelen aan jullie deskundige visie. Mijn vrouw en ik zijn gescheiden, hebben twee kinderen en wonen ook gescheiden op hetzelfde gemeentelijke adres, waar we ook allebei onze eigen ondernemingen hebben. Ons huis is zodanig groot dat we de vertrekken gescheiden hebben en zodoende ook apart wonen. Als ik de stukken goed lees, ging fiscaal partnerschap tot en met 2010 op basis van een gezamenlijk huishouden, wat we niet hadden. In 2011 lees ik nu dat fiscaal partnerschap ontstaat als je samen op één adres woont, het gezamenlijk huishouden is eruit. Omdat we ook samen twee kinderen hebben en een eigen huis, lijkt het me nu dat we verplicht fiscaal partner zijn. Mijn vraag is of ik dat juist zie, of er nog een keuzemogelijkheid is en of we, als we toch in 2011 fiscaal partner moeten worden, ook nog in 2010 daarvoor kunnen opteren.

 

Alvast erg bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat je de huishoudens in een huis (adres) niet kunt scheiden. Kinderen hoppen van de ene kamer naar de anderen. Lenvensonderhoud, opgroeien gebeurt op een adres.

Wat is er trouwens mis om op de aangifte nog een verdeling te maken over bijvoorbeeld het huis (hypotheek)?

 

In 2010 (en eerder) hadden jullie zelf de keuze. Blijkbaar heb je dat niet overwogen en gedaan. Om dat terug te kunnen draaien is te proberen maar ik denk met weinig kans.

 

Mijn opinie en groet,

Brood

 

Link naar reactie
  • 0

Voor de Inkomsten Belasting ben je fiscaal partner af als je officieel gescheiden bent je staat samen niet meer op hetzelfde adres ingeschreven wat je hoofdverblijf is.

 

Bron site belastingdienst:

U bent getrouwd en u gaat scheiden:

Gaat u dit jaar scheiden? U blijft fiscale partners tot u aan de volgende 2 voorwaarden voldoet:

 

- U of uw echtgenoot heeft echtscheiding of scheiding van tafel en bed aangevraagd bij de rechter.

- U staat niet meer samen op hetzelfde adres ingeschreven in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA).

 

Dus zolang jullie op hetzelfde adres blijven ingeschreven, blijven jullie elkaar fiscaal partners.

Integratieve kinder- en jeugdtherapie: www.kindsupport.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 81 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.