Het juiste forum voor dit onderwerp helaas niet gevonden, dus ik plaats het maar en hoop dat het goed staat :)
Een korte introductie: wij zijn een jong webhostingbedrijf dat zich inmiddels ruim 7 maanden bezig houdt met het hosten van websites voor zowel het MKB als particulieren. We zijn gestart als een V.O.F. met 2 personen en dit ging tot voor kort prima. Het loopt tot onze grote verrassing echter zo storm dat we nu al toe zijn aan een kantooruitbreiding. We hebben voor een dermate ruimte gekozen dat we een extra personeelslid in vast dienstverband kunnen aannemen en een vormgever om ons ook te kunnen spitsen op de webdesigntak.
Het vaste personeelslid is voldoende informatie over te vinden via google, daar gaat mijn vraag dan ook niet om, echter wel over de vormgever. De bedoeling is dat deze vormgever een jaarcontract bij ons aangeboden krijgt en alle inkomsten die hij via zijn klanten ontvangt ook direct van ons uitbetaald krijgt. Hij zal onder onze naam werken, met ons KvK en BTW nummer en ook met onze (zakelijke) rekening. Het verschuldigde bedrag van de opdrachtgever wordt op onze rekening gestort echter wij betalen dit volledige bedrag direct uit aan deze vormgever.
De reden waarom wij voor deze constructie kiezen is omdat wij niet geheel zeker weten of er voldoende opdrachten binnenkomen en we dus ook zonder verlies een vast loon aan deze medewerker kunnen betalen. In de praktijk voorzien wij hier geen problemen in, daar er al diverse potentiele klanten op de stoep staan. Maar zoals ik eerder al in dit forum tegen kwam: zekerheid heb je gewoon nooit.
Probleem is dus nu: welke werkvorm zal deze vormgever moeten krijgen? Een part-timer is het niet, want hij is fulltime op kantoor aanwezig en wanneer hij geen opdracht heeft gaat hij opdrachten in de vrije werktijd zoeken.
Op basis van een 0 uren contract kunnen we hem (denk ik?) ook niet laten werken, want dan zit je aan een urenloon vast. Dat geldt ook voor een part- of fulltimer.
Is het belastingtechnisch eigenlijk wel mogelijk om iemand fulltime op kantoor te laten zijn en alleen de opdrachten die hij binnenhaalt uit te betalen? En hoe zit het dan eigenlijk met werknemersverzekeringen? Kunnen wij deze persoon ook gewoon uitbetalen via onze privé rekening nadat we het geld op onze eigen rekening gestort hebben? (je betaald immers dan wel inkomstenbelasting, hoe wit of zwart is dit eigenlijk? ;)).
Als ik me niet vergis betaal je een freelancer ook op urenbasis of valt dit ook anders te regelen?
Een laatste algemene vraag: heeft iemand énig idee wat een dergelijke constructie ons kan kosten? Laten we zeggen dat deze persoon 1000 euro excl. BTW per maand van 1 klant ontvangt. Wij betalen hem dan 1000 euro bruto uit. Maar welke posten moeten hier eigenlijk afgetrokken worden? (alleen loonbelasting incl. premies? Of missen we toch nog iets).
Een hoop vragen waar jullie hopelijk antwoord op kunnen geven. Als laatste redmiddel kunnen we altijd nog een accountant inschakelen echter hebben we allemaal wel een idee van wat dit zou kunnen kosten verwacht ik :)
Ik ben overigens nieuw op dit forum en hoop nog veel mensen hier te kunnen helpen op andere gebieden. Een goed initiatief dat higherlevel!
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
eMiz0r
eMiz0r
Het juiste forum voor dit onderwerp helaas niet gevonden, dus ik plaats het maar en hoop dat het goed staat :)
Een korte introductie: wij zijn een jong webhostingbedrijf dat zich inmiddels ruim 7 maanden bezig houdt met het hosten van websites voor zowel het MKB als particulieren. We zijn gestart als een V.O.F. met 2 personen en dit ging tot voor kort prima. Het loopt tot onze grote verrassing echter zo storm dat we nu al toe zijn aan een kantooruitbreiding. We hebben voor een dermate ruimte gekozen dat we een extra personeelslid in vast dienstverband kunnen aannemen en een vormgever om ons ook te kunnen spitsen op de webdesigntak.
Het vaste personeelslid is voldoende informatie over te vinden via google, daar gaat mijn vraag dan ook niet om, echter wel over de vormgever. De bedoeling is dat deze vormgever een jaarcontract bij ons aangeboden krijgt en alle inkomsten die hij via zijn klanten ontvangt ook direct van ons uitbetaald krijgt. Hij zal onder onze naam werken, met ons KvK en BTW nummer en ook met onze (zakelijke) rekening. Het verschuldigde bedrag van de opdrachtgever wordt op onze rekening gestort echter wij betalen dit volledige bedrag direct uit aan deze vormgever.
De reden waarom wij voor deze constructie kiezen is omdat wij niet geheel zeker weten of er voldoende opdrachten binnenkomen en we dus ook zonder verlies een vast loon aan deze medewerker kunnen betalen. In de praktijk voorzien wij hier geen problemen in, daar er al diverse potentiele klanten op de stoep staan. Maar zoals ik eerder al in dit forum tegen kwam: zekerheid heb je gewoon nooit.
Probleem is dus nu: welke werkvorm zal deze vormgever moeten krijgen? Een part-timer is het niet, want hij is fulltime op kantoor aanwezig en wanneer hij geen opdracht heeft gaat hij opdrachten in de vrije werktijd zoeken.
Op basis van een 0 uren contract kunnen we hem (denk ik?) ook niet laten werken, want dan zit je aan een urenloon vast. Dat geldt ook voor een part- of fulltimer.
Is het belastingtechnisch eigenlijk wel mogelijk om iemand fulltime op kantoor te laten zijn en alleen de opdrachten die hij binnenhaalt uit te betalen? En hoe zit het dan eigenlijk met werknemersverzekeringen? Kunnen wij deze persoon ook gewoon uitbetalen via onze privé rekening nadat we het geld op onze eigen rekening gestort hebben? (je betaald immers dan wel inkomstenbelasting, hoe wit of zwart is dit eigenlijk? ;)).
Als ik me niet vergis betaal je een freelancer ook op urenbasis of valt dit ook anders te regelen?
Een laatste algemene vraag: heeft iemand énig idee wat een dergelijke constructie ons kan kosten? Laten we zeggen dat deze persoon 1000 euro excl. BTW per maand van 1 klant ontvangt. Wij betalen hem dan 1000 euro bruto uit. Maar welke posten moeten hier eigenlijk afgetrokken worden? (alleen loonbelasting incl. premies? Of missen we toch nog iets).
Een hoop vragen waar jullie hopelijk antwoord op kunnen geven. Als laatste redmiddel kunnen we altijd nog een accountant inschakelen echter hebben we allemaal wel een idee van wat dit zou kunnen kosten verwacht ik :)
Ik ben overigens nieuw op dit forum en hoop nog veel mensen hier te kunnen helpen op andere gebieden. Een goed initiatief dat higherlevel!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/3702-personeel-uitbreiding/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
5 antwoorden op deze vraag